Sitter och spenkar på väderproggen för 24/11.
Det är nämligen det datum jag har planerat att köra hem den nya Vespan (S50) från Stockholm till Väsby.
Har aldrig kört Vespa förr, så jag måste ju fråga:
Är det överhuvudtaget lämpligt att köra scooter om det är några grader under noll och lite halt här och där. (Sommarsvålar)
Kommer den mest att kana omkring och kanske slå omkull, eller vad säger ni?
Läbbans att köra scooter om det är lite halt?
Re: Läbbans att köra scooter om det är lite halt?
Vid minsta tvekan hade jag hyrt ett släp och dragit hem den efter bilen.
Är det värt risken att välta med en splitterny Vespa?
Du kommer garanterat att ångra dig om du välter..
Är vädret bra och o-halt så kör!
Är det värt risken att välta med en splitterny Vespa?
Du kommer garanterat att ångra dig om du välter..

Är vädret bra och o-halt så kör!

/ Christian
Samma här. Personligen har jag inget emot att köra kortare turer även om det är lite halt, men om du har en bit att åka och dessutom inte är van att sitta på Vespa tycker jag definitivt du skall ta släp!
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Skall tydligen vara soligt och några grader kallt på onsdag.
Man får väl avvakta och se.
Det blir en resa från Vespa-service på Thulegatan, genom Solna och Sollentuna till Väsby.
Två mil på "stadstrafikerade" vägar.
Man får väl avvakta och se.
Det blir en resa från Vespa-service på Thulegatan, genom Solna och Sollentuna till Väsby.
Två mil på "stadstrafikerade" vägar.
/Strmbrg,
Känn av om det är halt bara.
Är det soligt så brukar det hjälpa, inne i city lär det knappast vara ett problem men till solna och ut mot väsby passerar man broar och andra blåsiga passager, där kan väglaget vara halt. så länge man kör konstant hastighet och spikrakt framåt brukar det gå bra.
men gör bedömningen noggrant, har du aldrig kört en vespa förr så krävs det lite tid att vänja sig. Att då hoppa på och köra halkbana direkt är nog inte att rekommendera.
Är det soligt så brukar det hjälpa, inne i city lär det knappast vara ett problem men till solna och ut mot väsby passerar man broar och andra blåsiga passager, där kan väglaget vara halt. så länge man kör konstant hastighet och spikrakt framåt brukar det gå bra.
men gör bedömningen noggrant, har du aldrig kört en vespa förr så krävs det lite tid att vänja sig. Att då hoppa på och köra halkbana direkt är nog inte att rekommendera.
Last edited by kejj on Thu 18 Nov 2010, 15:56, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
Har kört på riktigt vinterväglag (Umeå) några år nu. Först med en V50, som var riktigt rolig, försedd med både sommardäck (S83) samt vinterdäck (dubbade Schwalbe). Det var både lärorikt och lite "nära döden upplevelse"
Nu har jag ökat på det hela med att köra en PX200 (med schwalbe iceman) på bilväg tillsammans med tokiga bilister
.
Kan bara säga att bra däck är nödvändiga, lite erfarenhet hjälper samt att vara lite tokig en förutsättning
.
Har kört på riktigt snö/is väglag under c:a 5 års tid, de senaste åren hela vintern. Under den tiden så har jag havererat endast en gång, det gick inte att fixa knäskrap i en kurva (kan bero på nysnö på is!!!). Så länge ingen kör på dej går det ganska bra, lite ont i kroppen (och skälen (nå´n kanske såg mej)) samt lite plåtskador.
Ren generellt är väl att man ska planera körninge lite extra, ligg inte 30 cm bakom bilen framför. Även Vespans "låsningsfria" frambroms låser hjulet och då ligger man där. Bästa däcket fram, så länge framhjulet har grepp så går det bra. Det går inte att köra 60 i rondellen, som man brukar, snarare 20-30 km/timmen. På rakstäckor så är det bara att köra som vanligt.
Tumregel är:
Ren is: Inga problem
Is med snö på: Stora problem, dubbarna når inte ned
till isen och snön (och ditt däck) glider på isen.
Ogämn packad snö: Spännande, allt kan hända, var försiktig.
Kollade lite på hur många mil det blir per år, c:a 500 mil bara till och från jobbet, sen tillkommer nöjeskörningarna.
Av dessa 500 mil är c:a 200 mil vinter körningar.
Lycka till

Nu har jag ökat på det hela med att köra en PX200 (med schwalbe iceman) på bilväg tillsammans med tokiga bilister

Kan bara säga att bra däck är nödvändiga, lite erfarenhet hjälper samt att vara lite tokig en förutsättning

Har kört på riktigt snö/is väglag under c:a 5 års tid, de senaste åren hela vintern. Under den tiden så har jag havererat endast en gång, det gick inte att fixa knäskrap i en kurva (kan bero på nysnö på is!!!). Så länge ingen kör på dej går det ganska bra, lite ont i kroppen (och skälen (nå´n kanske såg mej)) samt lite plåtskador.
Ren generellt är väl att man ska planera körninge lite extra, ligg inte 30 cm bakom bilen framför. Även Vespans "låsningsfria" frambroms låser hjulet och då ligger man där. Bästa däcket fram, så länge framhjulet har grepp så går det bra. Det går inte att köra 60 i rondellen, som man brukar, snarare 20-30 km/timmen. På rakstäckor så är det bara att köra som vanligt.
Tumregel är:
Ren is: Inga problem
Is med snö på: Stora problem, dubbarna når inte ned
till isen och snön (och ditt däck) glider på isen.
Ogämn packad snö: Spännande, allt kan hända, var försiktig.
Kollade lite på hur många mil det blir per år, c:a 500 mil bara till och från jobbet, sen tillkommer nöjeskörningarna.
Av dessa 500 mil är c:a 200 mil vinter körningar.
Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Intressant, funderar på att köra sfera i vinter, rekommenderar du schwalbe iceman?
/Janne
/Janne
Till skillnad från oss så är Strmbrg nybörjare så, hyr ett släp eller ordna transport och öva hemma i väsby ist.
Bara det är gjord av plåt så....
Håller med dej kejj, det är säkrare att ta den på släp.
Men roligare att köra....
Angående schwalbe iceman så köpte jag dem för att testa och jag är nöjd, det finns säkert andra däck som fungerar minst lika bra. En sak att tänka på är att dubbdäck inte är stabila på vägen, man liksom klättrar utåt i kurvorna och "småsteppar" lite i sidled när man försöker köra rakt fram, inte speciellt mycket men det känns. Går att korrigera lite med lufttrycket i däcket, bara att testa sig fram.
Det kan var lite vanskligt att få däcken att rymmas och just dessa schwalbe däck (100/80-10 148 dubb) passade på min V50, så därför blev det just dom. Passar med c:a ett läskpapper mellan däck och bakfjäder....
Till min förvåning så var det nästa lika tight på PX200:an, ska kolla mer på det senare under vintern.

Men roligare att köra....

Angående schwalbe iceman så köpte jag dem för att testa och jag är nöjd, det finns säkert andra däck som fungerar minst lika bra. En sak att tänka på är att dubbdäck inte är stabila på vägen, man liksom klättrar utåt i kurvorna och "småsteppar" lite i sidled när man försöker köra rakt fram, inte speciellt mycket men det känns. Går att korrigera lite med lufttrycket i däcket, bara att testa sig fram.
Det kan var lite vanskligt att få däcken att rymmas och just dessa schwalbe däck (100/80-10 148 dubb) passade på min V50, så därför blev det just dom. Passar med c:a ett läskpapper mellan däck och bakfjäder....

Till min förvåning så var det nästa lika tight på PX200:an, ska kolla mer på det senare under vintern.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72