victor wrote:Vilken otroligt snygg kamera! Påminner starkt om en Leica...
Ja, men framför allt påminner den om en Olympus Pen F från 60-talet. Objektivet passar för övrigt på en Leica i M-serien och är här monterat med hjälp av en adapter.
victor wrote:Vackra bilder dessutom - "complimenti"
Tackar!
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
jag såg den nya Olympus Pen (EP-1) när jag passerade Bangkok och den verkade då vara intressant. Att döma av bilderna tar den fräscha bilder också. Hur mycket efterarbete om något är det på de ovan?
Zikes wrote: Hur mycket efterarbete om något är det på de ovan?
I Lightroom justerade jag reglagen för "Lights" och "Darks" något för ett par av bilderna. Någon bild behövde rätning av horisonten också (men hade jag använt kamerans elektroniska vattenpass hade jag sluppit det). I övrigt består efterarbetet bara av bortretuschering av Vespans regnummer och nedsampling/skärpning för webben. Bilderna är tagna i JPEG-format.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hittade en sådan Pen EP-1 på Stockmann på deras specialdagar för 400 euro. Efter litet fundering så nappade jag med mig en hem för att bli min "pocketkamera". Litet har jag hunnit leka med den, men inte så värst mycket. Min kom med zoomen, vilket passade för kommande pocketfunktion. Noterade att de blå Saint Pauliorna på fönsterbrädet fick fel färgnyans, de andra färgerna har varit ok.
Såg att den finns konverter för annan optik. T.ex. Pentax. Vilket jag inte ens tänkt på vid shoppandet. Någon som testat sådana konverters och har erferenhet av dem? Novoflex (200 euro) och Voigtländer (150 euro) har varsin. Den första med en ring för bländarstyrning för optik utan manuell bländarkontroll. Vad tror ni, är det någon idé att skaffa en konverter eller blir man bara besviken?
Något annat som man borde fundera på att införskaffa till sin nya leksak?
vespaco wrote:
Något annat som man borde fundera på att införskaffa till sin nya leksak?
Gratulerar till en trevlig kamera. Till min kompakt (Ricoh GRDIII) har jag tillverkat ett litet stativ till Vespan (PX). Jag har utgått från ett backspegelfäste som monteras under styret. Där har jag bultat fast ett rör med 1/4"-gänga i toppen som jag gängar på en liten Manfrotto #482 kulled.
Med kameran på seriebildtagning har jag fått trevliga bilder när vi kör i karavan på träffarna.