Mvh
/ Fredrik
Jag har bestämt läst det någonstans. Den som är någorlunda insatt (jag är det inte) i -50/-60-talets svenska keramik- och porslingodstillverkning kan nog se direkt vem kontnärinnan är. T o m jag som novis känner igen färg och formspråk från någon känd köksgerådsrelaterad serie från den tiden - jag kan bara inte hitta en bild på vilken serie jag menar. Mina föräldrar har något av den serien vet jag, ska kolla nästa gång jag besöker dem.Paka wrote:Var har du fått U-E och Rörstrand i från?
/P
Är du säker på årtalet? Jag vill bestämt minnas att åtminstone Primaveran målades 1968, men kan givetvis ha fel.Federico wrote:Bilden på paret med Vespa är väl med på baksidan av 1967 år katalog, och jag tror att man kan beställa bilderna på SS:en som tryckta dekalark (står något om det i katalogen vill jag minnas) Primaveran däremot är ju målad. Nu har jag inte trycksaken själv, bara en scannad version på någon skiva någonstans...
Woodstock wrote:Jag har bestämt läst det någonstans. Den som är någorlunda insatt (jag är det inte) i -50/-60-talets svenska keramik- och porslingodstillverkning kan nog se direkt vem kontnärinnan är. T o m jag som novis känner igen färg och formspråk från någon känd köksgerådsrelaterad serie från den tiden - jag kan bara inte hitta en bild på vilken serie jag menar. Mina föräldrar har något av den serien vet jag, ska kolla nästa gång jag besöker dem.Paka wrote:Var har du fått U-E och Rörstrand i från?
/P
Är du säker på årtalet? Jag vill bestämt minnas att åtminstone Primaveran målades 1968, men kan givetvis ha fel.Federico wrote:Bilden på paret med Vespa är väl med på baksidan av 1967 år katalog, och jag tror att man kan beställa bilderna på SS:en som tryckta dekalark (står något om det i katalogen vill jag minnas) Primaveran däremot är ju målad. Nu har jag inte trycksaken själv, bara en scannad version på någon skiva någonstans...
Jag är ute efter fler bilder på i synnerhet Primaveran, så om någon har en bild i sina gömmor får ni gärna posta den här.
Mvh
/ Fredrik
Japp, hon är en av de två möjliga kandidaterna som jag tänkte på - tack! Men det finns ytterligare en kvinna som gjorde en serie på den tiden...hmm...jag förknippar det starkt med salt- och pepparkar, små förvaringsburkar och dylikt. Ingen ringklocka?Federico wrote:Ingen koll på årtal och färger, kan säkert vara 1968
Rörstrand hade en konstnärinna vid namn Marianne Westman, är det henne du tänker på?
He-he, ja, det kanske är jag själv som är upphov till mina obestämbara källor i ämnet?Paka wrote:Jag har postat den här tidigare, från julen 1967:
http://dl.dropbox.com/u/12144914/Sk%C3% ... .36.09.png
Haha, ja du kanske läste det du skrev själv för tre år sedan?
"Snyggt! Det ser ut att vara samma konstnär som har varit framme... Stilen påminner om någon av de svenska porslinskonstnärerna som fanns vid Rörstrand och Gustavsberg på 60-talet, t ex Anita Nylund eller Stig Lindberg. Hursomhelst föredrar jag nog Primmyn i färg. Någon annan som har ytterligare information om de konstnärliga 60-talsprimaverorna?
/ Fredrik"
den där målningen känns lite mer Peter Max inspirerad, är nog inte samma person som målat den gula PrimmynPaka wrote:Jag har postat den här tidigare, från julen 1967:
Den har jag sett! Och funderade givetvis genast hur man skulle få bort kladdet så att Vespans vackra orginallyster skulle komma bättre fram.Federico wrote: Salvador Dali
Woodstock wrote:Jag har bestämt läst det någonstans. Den som är någorlunda insatt (jag är det inte) i -50/-60-talets svenska keramik- och porslingodstillverkning kan nog se direkt vem kontnärinnan är. T o m jag som novis känner igen färg och formspråk från någon känd köksgerådsrelaterad serie från den tiden - jag kan bara inte hitta en bild på vilken serie jag menar. Mina föräldrar har något av den serien vet jag, ska kolla nästa gång jag besöker dem.Paka wrote:Var har du fått U-E och Rörstrand i från?
/P
Jag är ute efter fler bilder på i synnerhet Primaveran, så om någon har en bild i sina gömmor får ni gärna posta den här.
Mvh
/ Fredrik