GS 150 VS5T 1961

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
fredrikC
Entusiast
Entusiast

GS 150 VS5T 1961

Post by fredrikC »

När vi satt och planerade en segling i Kroatien så råkade det komma fram att man kanske hade en scooter eller två.
En mycket trevlig herre vid namn Rolf säger då " Jag nog en Vespa som kanske skulle intressera dej?. Min grabb fick den för 10 år sedan med trasig motor".
Eh ja, det är ju klart att en sådan inbjudan kan man ju inte hålla sig ifrån. Jag bad Roffe ta en bild på objektet och den fick jag se under seglingen. En GS 150... jag har ju alltid velat ha en GS. Idag var jag och hämtade den. Motorn i småbitar men Rolf är det ordning på och det mesta verkar vara med. Den pajade troligen runt 69 och har gått dryga 3000 mil. Gamla plåten sitter på. Roffe tror att det bara varit en ägare som faktiskt kört den, namnskylten sitter faktiskt kvar i handsfacket och den har bott på Sturegatan i Stockholm!
Förklarar för Roffe att jag naturligtvis är intresserad, han säger då så här: Ok, det här är dealen, du tar hem den, skruvar lite, kollar om det är nått och ha. När du bestämt dej för vad du tycker Scootern är värd så donerar du pengarna till någon välgörenhet.....
Ja, det är klart jag ställer upp på det.

Här kommer de första bilderna.....
Image

Väl hemma i garaget så kunde jag ju inte låta bli o börja gnugga lite.... och det går att gnugga fram en skönt patinerad silvermetallic där under det bruna.
Image

/Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kul! Lycka till med mekandet och hoppas att du hittar alla bitarna.

/HB
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

välkommen tillbaka i Stockholm...
"Blech und Freude Rollerjungen"
tysken
Lärling
Lärling

Re: GS 150 VS5T 1961

Post by tysken »

du F2.... jag var inne hos SIP igår och såg att det finns MASSOR med nya GS150 produkter att köpa - de har tagit in en del grejor som tidigare var svårt att hitta...
Känns som det är även en trend i Tyskland just nu med GS150... då blir det kanske snart delar som förgasare/luftburk tillgängliga igen.. :-)
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Aha, låter trevligt, ska ta och kika efter. Jag har tyvärr varit helt usel med skruvandet, för mycke jobbgrejor...
/f2
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

fredrikC wrote:Aha, låter trevligt, ska ta och kika efter. Jag har tyvärr varit helt usel med skruvandet, för mycke jobbgrejor...
/f2
...samma här! Men för att lugna mitt dåliga samvete har jag beställt stort ifrån SIP...
frågan är bra när jag skall montera allt :-)
Post Reply