Vem var konstnären?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Woodstock

Vem var konstnären?

Post by Woodstock »

Detta tryck såldes på Tradera härförleden. Vet att jag har läst om Primaveran till höger tidigare och har för mig att det var en kvinnlig konstnär vid Uppsala-Ekeby eller Rörstrand som fick i uppgift att måla den 1968 (eller var det 1967?). Någon som vet mer om vem konstnären är, eller har fler bilder på Primaveran? Är Primaverans vidare livsöden känt?

Image

Mvh

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vem var konstnären?

Post by Paka »

Jag har också funderat på den och SS:en. Hösten 1967 anordnades "Teenage Fair" i Göteborg och då var en blommig vespa förstapris i en tävling. Man genomförde även en enkät bland tonåringar där frågan var om de skulle uppskatta en "pop-målad" vespa.
Det bör ha varit en av de här, men det kan ju också ha funnits flera.
Var har du fått U-E och Rörstrand i från?
Image

/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bilden på paret med Vespa är väl med på baksidan av 1967 år katalog, och jag tror att man kan beställa bilderna på SS:en som tryckta dekalark (står något om det i katalogen vill jag minnas) Primaveran däremot är ju målad. Nu har jag inte trycksaken själv, bara en scannad version på någon skiva någonstans...
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Paka wrote:Var har du fått U-E och Rörstrand i från?

/P
Jag har bestämt läst det någonstans. Den som är någorlunda insatt (jag är det inte) i -50/-60-talets svenska keramik- och porslingodstillverkning kan nog se direkt vem kontnärinnan är. T o m jag som novis känner igen färg och formspråk från någon känd köksgerådsrelaterad serie från den tiden - jag kan bara inte hitta en bild på vilken serie jag menar. Mina föräldrar har något av den serien vet jag, ska kolla nästa gång jag besöker dem.
Federico wrote:Bilden på paret med Vespa är väl med på baksidan av 1967 år katalog, och jag tror att man kan beställa bilderna på SS:en som tryckta dekalark (står något om det i katalogen vill jag minnas) Primaveran däremot är ju målad. Nu har jag inte trycksaken själv, bara en scannad version på någon skiva någonstans...
Är du säker på årtalet? Jag vill bestämt minnas att åtminstone Primaveran målades 1968, men kan givetvis ha fel.

Jag är ute efter fler bilder på i synnerhet Primaveran, så om någon har en bild i sina gömmor får ni gärna posta den här.

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:

/P
Jag har bestämt läst det någonstans. Den som är någorlunda insatt (jag är det inte) i -50/-60-talets svenska keramik- och porslingodstillverkning kan nog se direkt vem kontnärinnan är. T o m jag som novis känner igen färg och formspråk från någon känd köksgerådsrelaterad serie från den tiden - jag kan bara inte hitta en bild på vilken serie jag menar. Mina föräldrar har något av den serien vet jag, ska kolla nästa gång jag besöker dem.
Federico wrote:Bilden på paret med Vespa är väl med på baksidan av 1967 år katalog, och jag tror att man kan beställa bilderna på SS:en som tryckta dekalark (står något om det i katalogen vill jag minnas) Primaveran däremot är ju målad. Nu har jag inte trycksaken själv, bara en scannad version på någon skiva någonstans...
Är du säker på årtalet? Jag vill bestämt minnas att åtminstone Primaveran målades 1968, men kan givetvis ha fel.

Jag är ute efter fler bilder på i synnerhet Primaveran, så om någon har en bild i sina gömmor får ni gärna posta den här.

Mvh

/ Fredrik

Ingen koll på årtal och färger, kan säkert vara 1968

Rörstrand hade en konstnärinna vid namn Marianne Westman, är det henne du tänker på?
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:Ingen koll på årtal och färger, kan säkert vara 1968

Rörstrand hade en konstnärinna vid namn Marianne Westman, är det henne du tänker på?
Japp, hon är en av de två möjliga kandidaterna som jag tänkte på - tack! Men det finns ytterligare en kvinna som gjorde en serie på den tiden...hmm...jag förknippar det starkt med salt- och pepparkar, små förvaringsburkar och dylikt. Ingen ringklocka?

Mvh

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag har postat den här tidigare, från julen 1967:
Image

Haha, ja du kanske läste det du skrev själv för tre år sedan?

"Snyggt! Det ser ut att vara samma konstnär som har varit framme... Stilen påminner om någon av de svenska porslinskonstnärerna som fanns vid Rörstrand och Gustavsberg på 60-talet, t ex Anita Nylund eller Stig Lindberg. Hursomhelst föredrar jag nog Primmyn i färg. Någon annan som har ytterligare information om de konstnärliga 60-talsprimaverorna?

/ Fredrik"
Woodstock

Post by Woodstock »

Paka wrote:Jag har postat den här tidigare, från julen 1967:
http://dl.dropbox.com/u/12144914/Sk%C3% ... .36.09.png

Haha, ja du kanske läste det du skrev själv för tre år sedan?

"Snyggt! Det ser ut att vara samma konstnär som har varit framme... Stilen påminner om någon av de svenska porslinskonstnärerna som fanns vid Rörstrand och Gustavsberg på 60-talet, t ex Anita Nylund eller Stig Lindberg. Hursomhelst föredrar jag nog Primmyn i färg. Någon annan som har ytterligare information om de konstnärliga 60-talsprimaverorna?

/ Fredrik"
He-he, ja, det kanske är jag själv som är upphov till mina obestämbara källor i ämnet? 8) Nejdå, jag vet att jag har läst om Primaveran tidigare.

Är det ingen mer än jag som känner igen lökarna på Primaveran samt porträttet med det speciellt svallande håret? Exakt detta återfinns nämligen på någon sorts keramik från tiden - jag är beredd att ta gift på det, så säker är jag.

Edit: Anita Nylund är förresten den andra kvinnan jag tänker på. Det var hon som gjorde de där salt- och pepparföremålen jag menade.

Ska man behöva konsultera Knut Knutsson? :roll:

Mvh

/ Fredrik
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Herta Bengtsson på Rörstrand har rejält naivistiska blommor....
Men det är Marianne Westman som har gjort serien picknick (som jag letar mig blå efter kryddstället... )
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Paka wrote:Jag har postat den här tidigare, från julen 1967:
Image
den där målningen känns lite mer Peter Max inspirerad, är nog inte samma person som målat den gula Primmyn
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Man kan väl åtminstone ponera att Primaveran har målats av en erkänd konstnär och inte städerskan på Fram King eller något liknande?

Genom den korta fordonshistorien har ju flera konstnärer fått sätta sin prägel på olika fordon, bl a Andy Warhol som fick kladda litet på en BMW M1 1979:

Image

Eller Roy Lichtenstein som målade på en BMW 320 1977:

Image

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image

Salvador Dali
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Federico wrote: Salvador Dali
Den har jag sett! Och funderade givetvis genast hur man skulle få bort kladdet så att Vespans vackra orginallyster skulle komma bättre fram. :mrgreen:
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Woodstock wrote:

/P

Mvh

/ Fredrik

Kan ju ha målats -68, men Nuovan/"Popolinon" i bilden är en VMA1, dvs 66 el 67.
Post Reply