V50 Trim steg 1

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

V50 Trim steg 1

Post by Tommy L »

Jag har köpt delar för steg 1 i trimningsguiden från EM scooter, och ska ge mig på detta i vinter.
Men jag skulle behöva hjälp med mått för att ta upp insugningsporten i vevhuset, gärna skiss eller bild på dito.
Är den någon som vet något eller har något tips hur man gör detta bäst, jag är nybörjare på detta med V50 motorer.
Tack för alla tips!

/ Tommy L
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
crispin
Lärling
Lärling

Re: V50 Trim steg 1

Post by crispin »

behövs det verkligen?
vilken sorlek har du på insugningsröret har du köpt?

Jag vet inte vad som ingår i steg 1 trimning men om det handlar om att ta bort de svenska pluggarna så tror jag bara att själva pluggen är insugningröret. om du sätter dit ett normalt insugningrör så borde hålet var anpassat för detta då jag inte tror att man specialgjorde motorblock för den svenska marknaden.

då jag är origialtaliban så tycker jag att det är dumt att fila på saker som är svåra att ersätta (motorblock).

Däremot så går cylindrar, förgasare och vevar går ju alltid att hitta nya.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Som sagt så är jag nybörjare på detta när förgasaren "sitter i vevhuset"
Om man läser Em Scooters mektips och motorrenovering V50
Så tipsar dom att man kan behöva ta upp insugningporten i vevhuset, men om det behövs eller ej vet jag inte.
Så låt höra fler åsikter om hur det ska göras.

/Tommy L
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Jag har gjort ungefär steg 2, dock inte portat blocket eller öppnat upp insuget. Jag började som du med steg 1. Bytte vev, utväxling, koppling. Efter ett tag ville jag ha mer fart så jag satte på en 100 cc cylinder och bytte förgasare och insugningsrör 16/10 till 16/16, fortfarande utan att porta block eller öppna upp insug. Nu går den som en raket. lite höga varv på fullgas bara. Skall byta till 10" fälg och däck, sedan fär det räcka. Som den är nu är ettans växel helt onödig så ändrad utväxling kanske inte skulle skada.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Helt perfekt, jag har fått dom svar jag önskade. Jag börjar med att inte ta upp insugningsporten så får vi se vad jag tycker om hastigheten. Tyvärr har jag inte kört en helt original V50 så jag har inget att jämföra med, den jag har nu köpte vi i delar.

/ Tommy L
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Jo jag har lite funderingar på att enbart öppna upp veven lite på vår Vespa50-pratat med EMScooters och slår ev till på deras men det lät lite som att den nästan går lite väl fort -jo jag vet att det låter löjligt men tänkte att tjejen skulle ha den och då räcker det med lite starkare och säg 38 knyck. Då antar jag att jag får peta in den nya veven och sedan trimma ner den på insuget/gasreglaget.
Läste någonstans i forumet att någon provat "såga i originalveven". Nu hittar jag inte tråden.
Hur gick det med det? Kan man öppna upp lite grann och i så fall på vilken sida. Blir det obalans mellan vevskinkorna för att man tar "bort vikt" och är det förödande?
Synpunkter?
MVH Robban
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Tror att det borde räcka med att byta veven. Förslagsvis så köper du en Italiens original eller dylikt och behåller den svenska förgasaren.
Att öppna upp den svenska veven med såg är nog en lösning som härstammar från tiden då det var svårt att hitta riktiga delar. Som du säger så kan det bli knas med obalans etc.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Woodstock

Post by Woodstock »

crispin wrote:Att öppna upp den svenska veven med såg är nog en lösning som härstammar från tiden då det var svårt att hitta riktiga delar. Som du säger så kan det bli knas med obalans etc.

Crispin
Jag vet tre som har sågat upp veven efter mall (min trimvev) med lyckat resultat. Tror inte märkbar obalans är något särskilt att vara orolig för i dessa sammanhang.

Mvh

/ Fredrik
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Tack för svaren. Var på EHR/Vespaservice i lördags. Tog med gumman (vi var i Stockholm och firade 20år ihop) och då passade jag på besöka butiken för första gången. Kul och hon hade tålamod he he. Såg ju ganska bekvämt ut ändå köpa en italienvev över disk, får se hur jag gör. Jag kanske borde göra klart min Skoterett och Crescent2000S först men Vespanyförvärvet på 4000:- i Kungsör för 3 månader sedan är ju nya "slöa-kärleken"
PS köpte 5mm Aluminiumnitar på Örebromarknaden jag tänkte utnyttja till alugolvlisterna och använda de gamla hålen efter gummilisterna. Om jag nu lyckas knacka till dem för hand (ej popnitar).

/Robban
Post Reply