2011 års scooternyheter
2011 års scooternyheter
I början av november är det stora motorcykelmässan EICMA i Milano. Det är här som många tillverkare visar upp sina nyheter. Nu är jag riktigt nyfiken på vad Piaggio-gruppen kommer att presentera. Piaggio X7 är väntad, med samma motor som i GTS 300. Har även hört rykten om att Vespa ska släppa en 30-årsjubileums PX 125 (4-växlad). Har någon hört andra rykten? Om man fick önska hade jag gärna sett en lite vassare Vespa GTS 300, med typ 27 hästar och maxfart kring 135 kmh (som jag hoppades att SuperSport skulle infria förra året, men det var ju bara designen som var nyheten).
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: 2011 års scooternyheter

Det verkar ju inte bli några större överraskningar med nya PX.
Men det var kanske inte heller meningen när man bestämde sig för att starta upp produktionen igen.
Ser ut att vara en rätt snygg blå färg, men den nya sadeln var kanske inget jag föll förr.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: 2011 års scooternyheter
Touring!




Re: 2011 års scooternyheter
Haha, har Piaggio ångrat sig att de lämnade vintagemarknaden åt LML?
Som en gång ägare till en PX125 av de absolut sista modellerna så kan jag lätt rekommendera att folk satsar på en LML istället. Kvaliteten var långt under dussinscootrarna från Kina. Helt katastrofal helt enkelt
Som en gång ägare till en PX125 av de absolut sista modellerna så kan jag lätt rekommendera att folk satsar på en LML istället. Kvaliteten var långt under dussinscootrarna från Kina. Helt katastrofal helt enkelt
Last edited by kejj on Wed 03 Nov 2010, 19:23, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Re: 2011 års scooternyheter
Lite bilder på nya PX från EICMA mässan i Milano:
http://www.flickr.com/photos/sipscooter ... 302250074/
http://www.flickr.com/photos/sipscooter ... 302250074/
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Re: 2011 års scooternyheter
Jag tycker det vore skitkul om de började tillverka px igen, men det var ju inte så längesen de slutade.. 

/ Christian
Re: 2011 års scooternyheter
PX motorn har elektronisk insprutning, katalysator och klarar Euro3!
The 125 and 150 cc single-cylinder, two-stroke engines with forced air cooling feature CDI electronic injection and both electric and kick starters. After all, how can anyone think of the most classic of the Vespa models without the fantastic kick start pedal crank?
Thanks to the use of a new catalytic converter designed to lower polluting emissions, both of the Vespa PX models comply with the most severe and modern Euro3 standards.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: 2011 års scooternyheter
Det verkar lite osäkert om det är insprutning eller inte.
På modern vespa skriver man följande:
"English press release
The 125 and 150 cc single-cylinder, two-stroke engines with forced air cooling feature CDI electronic injection and both electric and kick starters. After all, how can anyone think of the most classic of the Vespa models without the fantastic kick start pedal crank?
Italian press release and Google translation-
I motori monocilindrici due tempi da 125 cc e 150 cc, raffreddati a circolazione forzata d'aria, adottano l'accensione elettronica CDI e si avviano con starter elettrico pur mantenendo l'avviamento kick starter. Del resto, come immaginare il più classico dei modelli Vespa senza la splendida pedivella di messa in moto?
The two-stroke single cylinder engines of 125 cc and 150 cc, cooled with forced air circulation, take the CDI electronic ignition and electric starter while maintaining the kick starter. Besides, imagine how the classic Vespa models without the wonderful crank to start the engine?"
Någon som vet hur det förhåller sig?
Annars verkar det som om LML har en hel del nytt på motorfronten. 200cc 4takt med insprutning, en helt elektrisk och en polinivariant.
/ Tomas
På modern vespa skriver man följande:
"English press release
The 125 and 150 cc single-cylinder, two-stroke engines with forced air cooling feature CDI electronic injection and both electric and kick starters. After all, how can anyone think of the most classic of the Vespa models without the fantastic kick start pedal crank?
Italian press release and Google translation-
I motori monocilindrici due tempi da 125 cc e 150 cc, raffreddati a circolazione forzata d'aria, adottano l'accensione elettronica CDI e si avviano con starter elettrico pur mantenendo l'avviamento kick starter. Del resto, come immaginare il più classico dei modelli Vespa senza la splendida pedivella di messa in moto?
The two-stroke single cylinder engines of 125 cc and 150 cc, cooled with forced air circulation, take the CDI electronic ignition and electric starter while maintaining the kick starter. Besides, imagine how the classic Vespa models without the wonderful crank to start the engine?"
Någon som vet hur det förhåller sig?
Annars verkar det som om LML har en hel del nytt på motorfronten. 200cc 4takt med insprutning, en helt elektrisk och en polinivariant.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: 2011 års scooternyheter
Felstavning, när de bad sina kineser översätta så blev et lite fel as usual.aryan wrote:PX motorn har elektronisk insprutning, katalysator och klarar Euro3!
The 125 and 150 cc single-cylinder, two-stroke engines with forced air cooling feature CDI electronic injection and both electric and kick starters. After all, how can anyone think of the most classic of the Vespa models without the fantastic kick start pedal crank?
Thanks to the use of a new catalytic converter designed to lower polluting emissions, both of the Vespa PX models comply with the most severe and modern Euro3 standards.
Bara det är gjord av plåt så....
Re: 2011 års scooternyheter
Vet någon nåt om priset eller när de nya kommer till Sverige?
/ Christian
Re: 2011 års scooternyheter
Synd, jag hoppades på direktinsprutning, det borde kunna ge tvåtaktmotorn en ny framtid med låga utsläpp och låg föbrukning.
Här http://www.scooter-station.com/Vespa-PX-125-2011.html skriver de att Vespa är förtegen om hur de klarat Euro3 normen, bara att den fått en ny katalysator.
De tror på ett ca pris på €3000 och att man (i Frankrike) ska kunna köpa nästa år
.
Här http://www.scooter-station.com/Vespa-PX-125-2011.html skriver de att Vespa är förtegen om hur de klarat Euro3 normen, bara att den fått en ny katalysator.
De tror på ett ca pris på €3000 och att man (i Frankrike) ska kunna köpa nästa år
.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 2011 års scooternyheter
Hörde quotes på 4200€ på andra forum.
Egentligen. Vad har Vespa gjort för handväxlade plåtscootrar de sista 20 åren?
Denna PX är ett direkt svar på LMLs framgångar. Inget de ville hålla på med övht.
Motvilligt tvingades de inse att pengar flödade in i Indien.
LML å andra sidan kämpade hårt och fick ner utsläppen till euro3. De kämpade och utvecklade en helt ny motor som ger klassiska PX ramen en miljövänlig 4-taktare.
Skulle inte förvåna mig om de kom med en direktinsprutad 2t motor snart. De har redan en elmotor i px ram för visning på utställningen.
Så vem kämpar mest för handväxlade plåtscootrar nu igen?
Inte opportunistiska Vespa som bara går efter försäljningssiffror.
Om de nu prompt ska släppa en 2-taktare så vore det mycket mer att föredra att designa en ny maskin och inte tröttsamt re-branda och släppa en PX/P hybrid med GTS sadel.
Sen kan ni ju passera förbi EHR och fråga om kvalitén på de sista PX som såldes innan förra nedläggning. Baotian gjorde ett bättre jobb, pinsamt.
Egentligen. Vad har Vespa gjort för handväxlade plåtscootrar de sista 20 åren?
Denna PX är ett direkt svar på LMLs framgångar. Inget de ville hålla på med övht.
Motvilligt tvingades de inse att pengar flödade in i Indien.
LML å andra sidan kämpade hårt och fick ner utsläppen till euro3. De kämpade och utvecklade en helt ny motor som ger klassiska PX ramen en miljövänlig 4-taktare.
Skulle inte förvåna mig om de kom med en direktinsprutad 2t motor snart. De har redan en elmotor i px ram för visning på utställningen.
Så vem kämpar mest för handväxlade plåtscootrar nu igen?
Inte opportunistiska Vespa som bara går efter försäljningssiffror.
Om de nu prompt ska släppa en 2-taktare så vore det mycket mer att föredra att designa en ny maskin och inte tröttsamt re-branda och släppa en PX/P hybrid med GTS sadel.
Sen kan ni ju passera förbi EHR och fråga om kvalitén på de sista PX som såldes innan förra nedläggning. Baotian gjorde ett bättre jobb, pinsamt.
Bara det är gjord av plåt så....
Re: 2011 års scooternyheter
Var det inte precis det DU gjorde och då blev avrådd av sagda firma från att köpa? Just på grund av den bristande kvaliteten? Och sen gick du och köpte en iallfall?
Gnäll gärna på kvaliteten, men låt bli att dra in de som försökte hjälpa dig undvika problemet i första läget.
/G
Gnäll gärna på kvaliteten, men låt bli att dra in de som försökte hjälpa dig undvika problemet i första läget.
/G
kejj wrote:Hörde quotes på 4200€ på andra forum.
Sen kan ni ju passera förbi EHR och fråga om kvalitén på de sista PX som såldes innan förra nedläggning. Baotian gjorde ett bättre jobb, pinsamt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: 2011 års scooternyheter
Nu var det, för informationen om just kvalitén, som jag refererade till de som såg eländet inifrån. Menade absolut inget annat än att ju de har fått first hand look och är väl förtrogna med frågan om kvalitet. Jag är väldigt nöjd med EHR's insatser där och jag syftade bara till att referera till en säker källa. Håller fullständigt med allt du skriver och menade det själv!Hedge wrote:Var det inte precis det DU gjorde och då blev avrådd av sagda firma från att köpa? Just på grund av den bristande kvaliteten? Och sen gick du och köpte en iallfall?
Gnäll gärna på kvaliteten, men låt bli att dra in de som försökte hjälpa dig undvika problemet i första läget.
/G
kejj wrote:Hörde quotes på 4200€ på andra forum.
Sen kan ni ju passera förbi EHR och fråga om kvalitén på de sista PX som såldes innan förra nedläggning. Baotian gjorde ett bättre jobb, pinsamt.
Sen har ju Vespa lyckats väldigt bra på sina moderna 4-taktare. Inte ett enda problem än så länge. Om Vespa lägger ner lika mycket tid på nya PX så grattis! men de gjorde det inte för 3 år sedan.
Bara det är gjord av plåt så....