Behöver hjälp med konstigt elfel!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Behöver hjälp med konstigt elfel!

Post by colsson »

Efter lite vinterservice (tvättad motor, bytad tändhatt, rengjort tändstift, bytad olja m.m) så vägrade hojen att starta! Jag kickade, sprang, chokade ännu mer osv..
Efter en stund skruvar jag bort fläkt/cylinderkåpan och lossar på tändstiftet. Sätter stiftet mot jord och konstaterar finfin gnista! tändstiftet var blött så soppa fick den också..
Lämnar kåpan av och kickar igång. Den startade DIREKT! Sätter tillbaka kåpan, motorn är tvärdöd! När motorn är igång och jag sätter fingret mot gummitändhatten så kittlar det rätt rejält.. Kan det vara nåt överslag nånstans? Jag har ju bytt tändhatt eftersom den gamla var torr och sprucken.. :?:

Summa summarum: Fläktkåpan av, motorn går fint
Fläktkåpan på, motorn är stendöd!
/ Christian
colsson
Lärling
Lärling

Re: Behöver hjälp med konstigt elfel!

Post by colsson »

Jag har nu redan löst problemet men tänkte skriva om vad felet var eftersom fler kan ha hjälp av det.

Original är ju tändstiftanslutningen bara ett clips med en gummituta utanpå. Den nya gummitutan jag hade monterat, var ganska kort och isolerade dåligt vilket resulterade i att gnistan hoppade till kåpan istället. Jag slipade upp hålet till tändstiftet i kåpan för att avståndet mellan kåpa/tändstift skulle bli större och monterade en ny, riktig och avstörd tändhatt.

Vips så startade min baby på första kicken igen!
Ibland blir man glad!! :D
/ Christian
Post Reply