Nödvändigt sänka motorn?
Nödvändigt sänka motorn?
Funderar på vinterprojekt, att se efter hur kolv och ringar mår. Min fråga, måste man sänka motorenheten för att kunna demontera cylinder och kolv. Har sett motstridiga uppgifter. Min Vespa är en PX200E.
Re: Nödvändigt sänka motorn?
Egentligen så är väl det enklast att lossa hela motorn, men det går att "bara" lossa stötdämparen, avgassystem och ev hindrande kablage/vajrar luftfilter... och sen hissa upp hela "chassiet" så att motorn "viker" ner sig. Men du måsta hissa så högt att cylindern i stort sett pekar rakt upp annars går det inte. Man tjänar lite höjd på att lossa bakhjulet. Har provat båda men jag är egentligen tveksam till att "vik" metoden verkligen går fortare, man måste nästa lossa lika mycket som att ta bort hela skiten.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Min standrardmetod är att demontera pinnbultarna som håller topp och cylinder, med dubbla muttrar och dra på den nedre. Jag har givetvis först tagit bort topp och blås. Sedan går det att ta bort cylindern utan att lossa något mer.OlleM wrote:Funderar på vinterprojekt, att se efter hur kolv och ringar mår. Min fråga, måste man sänka motorenheten för att kunna demontera cylinder och kolv. Har sett motstridiga uppgifter. Min Vespa är en PX200E.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack för svaren. På mina webbläsare har det varit strul i ett par dagar. Nu i kväll ser jag att det hänt saker sedan 28/10. Men Jencla, hur rengör du "baksidan", under förgasaren och neråt? Jag har skrapat och sprejat avfettning. Mekaniskt? Förslag?
Diesel, diskborste och tryckluft.
/G
/G
OlleM wrote:Tack för svaren. På mina webbläsare har det varit strul i ett par dagar. Nu i kväll ser jag att det hänt saker sedan 28/10. Men Jencla, hur rengör du "baksidan", under förgasaren och neråt? Jag har skrapat och sprejat avfettning. Mekaniskt? Förslag?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!