Nödvändigt sänka motorn?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
OlleM
Entusiast
Entusiast

Nödvändigt sänka motorn?

Post by OlleM »

Funderar på vinterprojekt, att se efter hur kolv och ringar mår. Min fråga, måste man sänka motorenheten för att kunna demontera cylinder och kolv. Har sett motstridiga uppgifter. Min Vespa är en PX200E.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Nödvändigt sänka motorn?

Post by Fredde »

Egentligen så är väl det enklast att lossa hela motorn, men det går att "bara" lossa stötdämparen, avgassystem och ev hindrande kablage/vajrar luftfilter... och sen hissa upp hela "chassiet" så att motorn "viker" ner sig. Men du måsta hissa så högt att cylindern i stort sett pekar rakt upp annars går det inte. Man tjänar lite höjd på att lossa bakhjulet. Har provat båda men jag är egentligen tveksam till att "vik" metoden verkligen går fortare, man måste nästa lossa lika mycket som att ta bort hela skiten.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

OlleM wrote:Funderar på vinterprojekt, att se efter hur kolv och ringar mår. Min fråga, måste man sänka motorenheten för att kunna demontera cylinder och kolv. Har sett motstridiga uppgifter. Min Vespa är en PX200E.
Min standrardmetod är att demontera pinnbultarna som håller topp och cylinder, med dubbla muttrar och dra på den nedre. Jag har givetvis först tagit bort topp och blås. Sedan går det att ta bort cylindern utan att lossa något mer.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Tack för svaren. På mina webbläsare har det varit strul i ett par dagar. Nu i kväll ser jag att det hänt saker sedan 28/10. Men Jencla, hur rengör du "baksidan", under förgasaren och neråt? Jag har skrapat och sprejat avfettning. Mekaniskt? Förslag?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Diesel, diskborste och tryckluft.

/G
OlleM wrote:Tack för svaren. På mina webbläsare har det varit strul i ett par dagar. Nu i kväll ser jag att det hänt saker sedan 28/10. Men Jencla, hur rengör du "baksidan", under förgasaren och neråt? Jag har skrapat och sprejat avfettning. Mekaniskt? Förslag?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply