Få loss bromsvajern bak?
Få loss bromsvajern bak?
Min bromsvajer bak sitter ihop med nån sorts ditpressade vajerlås (nån kanske har ett namn för dessa?). Hur får man bort dem på bästa sätt? Jag måste ju öppna upp öglorna för att få loss vajern. Går dessa att återanvända eller finns det nått bättre alternativ?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Re: Få loss bromsvajern bak?
Sitter inte "wire-låset" på en sprint som sitter mellan 2 st plåtbleck?
Splinten (eller axeln) brukar vara låst med saxpinnar, borde vara enkla att få bort.
Men det enklaste vore nog om Du talade om vilken skooter det gäller och fotar av "problemet".
Splinten (eller axeln) brukar vara låst med saxpinnar, borde vara enkla att få bort.
Men det enklaste vore nog om Du talade om vilken skooter det gäller och fotar av "problemet".
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Så här ser det ut. Vajern går igenom ett hål i skruven (alltså inte bara runt skruven). Det ser likadant ut där bak. Vajern är egentligen i fin form, men jag skulle vilja byta ut den trötta gummibälgen som skymtar till vänster i bild. Vespan är en g.t.r. från 1974.

Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Min gissning är att det är något slags svenskt säkerhetskrav. De finns inte på sprängskisser men har funnits med på svenska vespor sedan 1951 (kanske även 1950, men jag har aldrig sett någon orörd 1950:a).
Jag har alltid bytt vajer samtidigt, men med valfritt lämpligt verktyg kan det kanske gå att öppna, eller såga/klippa bort den.
/P
Jag har alltid bytt vajer samtidigt, men med valfritt lämpligt verktyg kan det kanske gå att öppna, eller såga/klippa bort den.
/P
Ja, jag kan ju egentligen klippa upp denna och sätta dit en ny vajer. Men hur ser standardalternativet ut för att sätta fast den igen?
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Jag vill minnas att jag återanvände min... ge den rejält med smörj så går det nog att dra den i riktning från öglan, så löper vajern lättare genom den namnlösa prylen. Är nog inte direkt "pressad" mot vajrarna.. att den sitter åt beror nog just på att den sitter nära öglan där avståndet mellan vajrarna ökar...
Vespa Rally 180 1971
Oj! Utifrån att enbart ha sett konstruktionen på bilden ovan så känns som lite gambling att återanvända? Särskilt på ett så viktigt område som bakbromsen på en Vespa, som är den man använder till 90%.Snider wrote:Jag vill minnas att jag återanvände min...
EDIT: Fast jag inser nu att vajern såklart sitter ordentligt klämd av muttern på bulten förstås.
Då är jag lugn igen!

mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Yes, du kan sova tryggt...Johnny L wrote:Oj! Utifrån att enbart ha sett konstruktionen på bilden ovan så känns som lite gambling att återanvända? Särskilt på ett så viktigt område som bakbromsen på en Vespa, som är den man använder till 90%.Snider wrote:Jag vill minnas att jag återanvände min...
EDIT: Fast jag inser nu att vajern såklart sitter ordentligt klämd av muttern på bulten förstås.
Då är jag lugn igen!

Vespa Rally 180 1971
Snider: Så du menar att det mer är en "hålla-vajerändan-på-plats-så-det-ser-snyggt-ut"-sak än en "skapa-en-hållfast-ögla-som-extra-svensk-säkerhets"-sak som Paka var inne på?
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Nja, jag menar att det är en "skapa-en-hållfast-ögla-som-extra-svensk-säkerhets"-sak... men jag menar också att den är lätt att ta loss och att den inte utsätts för några större laster och därför kan återanvändas...LIJ wrote:Snider: Så du menar att det mer är en "hålla-vajerändan-på-plats-så-det-ser-snyggt-ut"-sak än en "skapa-en-hållfast-ögla-som-extra-svensk-säkerhets"-sak som Paka var inne på?
Tror att om du smörjer och klämmer lite försiktigt med en snäll plattång på vajrarna till höger om "saken" så de trycks ihop lite så kommer du lätt att kunna dra "prylen" lite åt vänster...
Vespa Rally 180 1971
Ok. Ska testa detta. Hur ser det ut om man inte har denna lilla sak på sin vajer? Sticker ändan bara ut vid pedalen då (där bak finns det ju en liten metallbit den kan vikas upp mot)?
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982