Professionell renoverare o trimmare av motorer? (Lambretta)

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Professionell renoverare o trimmare av motorer? (Lambretta)

Post by andreas.larsson »

Hej!
Hur ser tillgången ut här i Sverige på personer som professionellt arbetar med att renovera motorer? Oavsett om det gäller att renovera en motor till standard/original eller trimma den. Det gäller Lambretta, från cirka 1960 och framåt.

Personen i fråga behöver inte arbeta med det yrkesmässigt - ha det som sitt arbete (40h/vecka). Finns väl egentligen ingen här i Sverige som gör det. Men personen behöver vara professionell - så pass professionell man nu kan vara i ett sånt här nischat ämne och på en liten marknad som Sverige :)
Med professionell menar jag kompetent (veta vad den pysslar med), erfaren (gjort x antal motorer tidigare), leveranssäker (tar inte ett halvår på sig) och kan ge vissa "garantier" (att en setup håller, inte är övertimmad, är tidigare testad etc).

När det gäller trim handlar det inte om dragracing etc :) utan riktigt vettiga motorer för vardagspendlingen och duktigt rolig buskörning på stan.

Anledning till att jag hör mig för är att jag har renoveringar i gång - en till mig själv och två till andra, inför säsong 2011. Jag vet vissa personer med förankring här i Göteborg, som jag anser vara professionella med motorer, men jag vill nu få en bredare koll. Jag har nämligen inte tid att ta an motorerna - det räcker med allt det övriga på scootrarna.

Japp... jag är med på att det kostar. Men det roliga är att budget faktiskt finns i de här fallen.
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

Det finns väl en ett gäng att välja på.. De flesta som pysslar med Lambretta har i regel även haft isär motorn.. pratar du om att slänga på trim så som mugello så funkar bolt on och det behövs ingen raketforskare, när det sen gäller förgasarinställningar, tändning så finns det många här på forumet som har trixat så hjälp finns att få.

men du nämnde att du inte ville skruva motorn själv. Rolf (scoots and bikes) i Varberg har haft isär många lambrettor och vespor och även koll om du vill ha det lilla extra.

Ville du köpa nåt nytt projekt? Har en Li 150 ser 3 i delar med papper och en tv 175 ser 3 i delar utan papper om du är intresserad :)
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Pata wrote:Det finns väl en ett gäng att välja på.. De flesta som pysslar med Lambretta har i regel även haft isär motorn.. pratar du om att slänga på trim så som mugello så funkar bolt on och det behövs ingen raketforskare, när det sen gäller förgasarinställningar, tändning så finns det många här på forumet som har trixat så hjälp finns att få.
Absolut, de flesta som skruvar scooter har väl även skruvat motorn. Men för den skull tror jag inte alla skulle ta på sig externa uppdrag - beställningar från andra. Det är personer som tar uppdrag jag är på jakt efter.
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Pata wrote:Rolf (scoots and bikes) i Varberg har haft isär många lambrettor och vespor och även koll om du vill ha det lilla extra.
Japp, Rolf är en av dem. Fler personer som honom vill jag få fatt på.
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Pata wrote:Ville du köpa nåt nytt projekt? Har en Li 150 ser 3 i delar med papper och en tv 175 ser 3 i delar utan papper om du är intresserad :)
Vet du årsmodellen på TV175 S3? Trots att du inte har några papper.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Professionell renoverare o trimmare av motorer? (Lambret

Post by Hedge »

Casa Lambretta Scandinavia tar väl fortfarande på sig motor- och hojrenoveringar tror jag.

Kolla med Marcello Colombo, ägarn.

http://www.casalambretta.se/

/G
andreas.larsson wrote:Hej!
Hur ser tillgången ut här i Sverige på personer som professionellt arbetar med att renovera motorer? Oavsett om det gäller att renovera en motor till standard/original eller trimma den. Det gäller Lambretta, från cirka 1960 och framåt.

Personen i fråga behöver inte arbeta med det yrkesmässigt - ha det som sitt arbete (40h/vecka). Finns väl egentligen ingen här i Sverige som gör det. Men personen behöver vara professionell - så pass professionell man nu kan vara i ett sånt här nischat ämne och på en liten marknad som Sverige :)
Med professionell menar jag kompetent (veta vad den pysslar med), erfaren (gjort x antal motorer tidigare), leveranssäker (tar inte ett halvår på sig) och kan ge vissa "garantier" (att en setup håller, inte är övertimmad, är tidigare testad etc).

När det gäller trim handlar det inte om dragracing etc :) utan riktigt vettiga motorer för vardagspendlingen och duktigt rolig buskörning på stan.

Anledning till att jag hör mig för är att jag har renoveringar i gång - en till mig själv och två till andra, inför säsong 2011. Jag vet vissa personer med förankring här i Göteborg, som jag anser vara professionella med motorer, men jag vill nu få en bredare koll. Jag har nämligen inte tid att ta an motorerna - det räcker med allt det övriga på scootrarna.

Japp... jag är med på att det kostar. Men det roliga är att budget faktiskt finns i de här fallen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

andreas.larsson wrote:
Pata wrote:Ville du köpa nåt nytt projekt? Har en Li 150 ser 3 i delar med papper och en tv 175 ser 3 i delar utan papper om du är intresserad :)
Vet du årsmodellen på TV175 S3? Trots att du inte har några papper.
det är en 63:a, dvs en med Li sidokåpor
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

andreas.larsson wrote:
Pata wrote:Rolf (scoots and bikes) i Varberg har haft isär många lambrettor och vespor och även koll om du vill ha det lilla extra.
Japp, Rolf är en av dem. Fler personer som honom vill jag få fatt på.
tar inte soulscooter på sig jobb? Reklam syns ju flitigt här på ssk.
Det räcker väl med en scootermek i varje hörn av Sverige!?
Casa i öst, scoots&bikes & EM i väst och soulscooter i söder och Bd Scooters i norr.. Hehe! Räcker väl gott?
Annars kostar frakten för en motor till England 1 tusenlapp.
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

SV:

Pata wrote: tar inte soulscooter på sig jobb? Reklam syns ju flitigt här på ssk.
Jag vet faktiskt inte om de gör det. Minns inte något kring det på deras site och jag kikade nu in - ingen information. Men det kanske de gör.
Lambretta TV 175 Serie II 1961 x2
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Re:

Pata wrote: Casa i öst, scoots&bikes & EM i väst och soulscooter i söder och Bd Scooters i norr
Så sant så sant :)
När jag senast snackade med EM, det var ju i och för sig länge sedan nu, så tog de inte an sig några renoveringar längre. Så här i väst finns bara Scoots & Bikes!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

BD scooters har väl aldrig haft någon verkstad?
/P
victor
Mästare
Mästare

Re: SV:

Post by victor »

andreas.larsson wrote:
Pata wrote: tar inte soulscooter på sig jobb? Reklam syns ju flitigt här på ssk.
Jag vet faktiskt inte om de gör det. Minns inte något kring det på deras site och jag kikade nu in - ingen information. Men det kanske de gör.
Vi far val se vad Calle svarar nar han val vaknar i Hong Kong :)
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Paka wrote:BD scooters har väl aldrig haft någon verkstad?
/P
Nä, det har jag heller aldrig hört.
Lambretta TV 175 Serie II 1961 x2
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

andreas.larsson wrote:
Paka wrote:BD scooters har väl aldrig haft någon verkstad?
/P
Nä, det har jag heller aldrig hört.
Någon regelrätt verkstad har han inte (beror väl på hur man definierar det) och jag är inte så säker på att han är sugen på att ta sig an en motor heller och ska jag vara ärlig mot Robert så skulle jag nog inte lämna den till honom heller.
Entusiast
Entusiast

För stunden har vi alltså bara två bud på professionella motorrenoverare här i Sverige?
  • Rolf - Scoots & Bikes
  • Marcello - Casa Lambretta
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Varför vill du ha fler?
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

mamba wrote:Varför vill du ha fler?
Anledningen till tråden var att få koll på vilka som finns. Så att finna fler har ingen egenvärde. Så nej, jag behöver inte fler :)
Anledningen var också att få fram dem som eventuellt finns, men som de flesta inte känner till. Alltså få en bredare koll - få vetskap om fler, få vetskap om de eventuellt okända motorrenoverare.
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Hakar på denna tråd med liknade fråga. Vem i Sverige skulle ta på sig jobbet att montera en Malossi V4 Head på en Vespa GTS och kunna ge någon form av garanti på utfört arbete?
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vilken Vespaverkstad som helst måste ge garanti på utfört arbete. Ska du ha det gjort privat/svart så får du aldrig garanti.

Skulle tro att både EM-scooters och EHR kan utföra det. Vad det kostar är däremot en öppen fråga.

EDIT: Kan dock vara lite si och så med viljan att montera icke-orginaldelar och samtidigt ge garanti på jobbet.

/G
mejiro wrote:Hakar på denna tråd med liknade fråga. Vem i Sverige skulle ta på sig jobbet att montera en Malossi V4 Head på en Vespa GTS och kunna ge någon form av garanti på utfört arbete?
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply