Reservdelspriser

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
k650
Entusiast
Entusiast

Reservdelspriser

Post by k650 »

Hej.

En kolv till min PX200E kostar ca 500 kr i Tyskland medans tex. EM Scooter ska ha 795 kr för motsvarande kolv. Att skylla på att man är en mindre handlare är bullsh.... kanske är det som vanligt att de svenska handlarna ska sko sig på höga reservdelspriser som vanligt. Tråkigt.
Piaggio Skipper 172 -1994
klinkhammer
Lärling
Lärling

Re: Reservdelspriser

Post by klinkhammer »

Den här diskussionen har ju varit uppe en del tidigare... Kan ändå inte låta bli att svara.

1. Jag uppfattar det inte som att seriösa handlare som tex EM och EHR skor sig på vår bekostnad. Jag hoppas verkligen att dom har tillräcklig marginal så att dom inte går i konkurs.
2. Att ha en fysisk butik är betydligt dyrare än att ha en nätbutik.
3. Jag vet inte hur mkt volymen påverkar inpriserna på scooterdelar men jag jobbade tidigare lite i ett företag inom byggnadsvården. På vissa varor hade vi högre inpriser än vad utpriserna var om man gick och köpte samma vara på OK. (Det blev inga storsäljare kan man väl säga...)

Det är dina pengar. Spendera dom där du tycker det känns bäst. Själv tycker jag det är värt varenda öre att kunna gå och titta på en del innan jag köper den!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Reservdelar behöver i varje fall inte jag se innan jag beställer dem. Och inköp av delar från tillverkaren skiljer inte så mycket mellan de olika handlarna. Jag köper inte dina resonemang. De svenska handlarna har alltid legat i topp på priserna mot övriga Europa och de har banne mig inte att göra med inköpspriserna från tillverkaren. Bara för att man är vespa-freak eller vad som, behöver man inte acceptera höga reservdelspriser till sin favorit scooter.

Men detta är min personliga åsikt. :wink:
Woodstock

Post by Woodstock »

Priset är inte allt alla gånger. SIP Scootershop har t ex förbannat svårt att få saker och ting rätt ibland - de verkar helt enkelt inte bry sig om den enskilde kunden.

En liten anekdot som exemplifierar vad jag menar: jag har beställt delar från SIP i omgångar för ca 10.000 kr detta året. Vid sista leveransen skickade de fel kolvringar samt fel strömställare (som en kompis beställde genom mig). Kompisen returnerade strömställarna (två st) och bad dem skicka de rätta samt några nya delar till hans adress, vilket resulterade att de lyckades blanda ihop mitt konto med kompisens konto. Kontentan blev att ingen av oss kan logga in på våra konton och kompisen har inte fått sina prylar än, trots nära tre månaders väntan med telefon- och mailkorrespondens med vädjan att rätta till våra konton samt skicka delarna. Ingen på SIP bryr sig, verkar det som. Det sista vi hörde från dem var en orderbekräftelse som jag fick per mail angående min kompis saknade delar. Dessa delar visade sig inte stämma överens med de delar han hade beställt, varför kompisen undrade om de övriga delarna var något som jag hade beställt - men det var det givetvis inte... Never ending story! :-?

Mvh

/ Fredrik
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Om man som jag är bosatt i Gbg så har man möjligheten att gå in i den fysiska butiken och prata med gränslöst hjälpsamme Erik på Em-scooters och få tips och råd när man handlar delar.
Jag betalar gärna en hel del kronor extra för den servicen. Eller mervärdet som en marknadsekonom kanske skulle kalla det.
Eftersom jag själv har ganska långt kvar till hans erfarenhet och kunnande kan det nog dessutom bespara mig en hel del kronor att slippa beställa delar lite på måfå utan att riktigt veta vad som är utslitet och vad som kan funka.

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

k650 wrote:
En kolv till min PX200E kostar ca 500 kr i Tyskland medans tex. EM Scooter ska ha 795 kr för motsvarande kolv.
Kan hålla med om att över 50% prisskillnad verkar mycket. Du skriver "motsvarande" kolv. Är du säker på att det är exakt likadan kolv, så du inte jämför äpplen och päron.

Jag har annars inte samma känsla som du att det skulle vara så mycket dyrare hos de svenska handlarna. Jag beställde nyss en lite laddning grejor till min PX hos en liten handlare som har SIP som leverantör. Det var bara att välja i SIP,s webshop och skicka en önskelista. Fick nästan exakt samma pris.
Frakten blev någon krona dyrare men totalt var prisskillnaden under 5% och då har man en svensk att vända sig till om det strular och får en faktura att betala. Man slipper alltså hålla på med kortbetalningar och liknande.

De gånger jag har handlat hos SIP har det fungerat ganska väl med att få rätt grejor men de har ett lite lattjo system med kortbetalningar om man har restorder eller flera order inne samtidigt.
I början på sommaren gjorde jag två beställningar inom några dagar. Den ena på ca 4000 kr och den andra på 3000 kr. När så ordern på 4000 kr skickades så drogs den från mitt konto och samtidigt lades ordrarna ihop och en reservation gjordes på ytterligare 7000 kr. Det innebar lite oväntat att jag hade 11000 kr mindre att disponera på kontot istället för de 4000 kr som det skulle vara. Denna reservation försvann sedan efter ett par dagar. Inte så att de känns som de försökte lura mig på pengar eller liknande men det kan ju ställa till med lite problem om det oväntat låses upp pengar som man kanske behöver till annat.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Jag tycker nog att när jag handlat från ex SiP och SCK att det funkat ganska
bra. Någon gång har det blivit fel men det har alltid fixat sig. Vad det gäller
butiker i Sverige så finns det andra än EM och EHR. T ex http://www.gethip.se
som åtminstånde jag tycker har mycket bra priser till classiska Vespa.

Problem med priser tycker jag mest ligger i den brittiska postgången.
50 pund för att skicka en Ancillottilimpa. Passar på att fråga om någon vet
var i Tyskland man kan köpa en låg Ancillotti likt den på bilden i Tyskland?
lam.jpg
lam.jpg (43.29 KiB) Viewed 4793 times
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Rent moraliskt tycker jag att man skall gynna Svenska företag. Dels för att man oftast får varan snabbare. Dels för att det genererar arbetstillfällen och skattepengar till Svenska samhället.
Det är också lättare att dra någon i örat inom landet om något skulle gå snett. Glöm heller inte att representanter för Svenska butiker hänger på forat med den insiderkunskap det innebär.
Go classic, not plastic
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Jag har handlar en hel del av Scooter-Center i Tyskland, de har alltid skickat rätt delar iaf. :)
madoc
Entusiast
Entusiast

Post by madoc »

Ah - lite filosofiska bryderier så här på fredagseftermiddagen...

För det är väl vad det är - "Är det som är bäst för mig bäst för gruppen som hellhet?" Om inte hur skall man i så fall välja? Ja, det är ju upp till var och en. Men stadskärnor glesas ut när kommersen flyttar till städernas utkanter och det är väl ffa priserna som driver detta. Själv åker jag gärna till city för att handla vespadetaljer i butik. Jag vet att prislappen är högre, men jag får också ett mervärde. Trots allt skruvar jag inte på gamla fordon för att tjäna pengar - utan för att det känns bra och jag vill göra "rätt". Så är det även när jag handlar. Vår hobby är för mig just det - en hobby - och det brukar kosta. Utan de få kvarvarande butiker med duktiga killar vi har tycker jag världen skulle vara lite sämre.

(men jag åker till nämnda centra utanför stan när det skall handlas mat...)

/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Personligen har jag både bra och dåliga erfarenheter av Sip. Min första order var katastrofal då jag i min enfald litade på deras kompatibilitetslistor och blev sittande med en mycket snyggt kromblås som inte var värt att returnera. Att jag betalar 5€ i frakt betyder ju inte att det kostar det samma i retur :-?

Leveranserna är snabba och utbudet enormt. Lite svårt att överskåda, dock.

EM tycker jag bra om. Alltid trevligt bemötande i butik, telefon och mailkonversation.
Det enda som jag tycker tar ned intrycket är att det ibland tar tid att få mailsvar. Erik verkar vara mycket mån om att ge detaljerad produktinfo och har sedan min första order publicerat mycket mer detaljerad info om vilka årsmodeller delarna passar på.

Tydlig info och bra kundvård är viktiga för mig. Pris kommer i andra hand och avgör först om de "tävlande" är likvärdiga på dessa punkter.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply