Däcksval inför vintern

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Däcksval inför vintern

Post by Martin O »

Även om kvicksilvret kryper ned mot nollan här i södern, är det inget som hindrar mig från att köra så länge väglaget är bra.
Problemet är att mina Michelin S83 blir hårda vid låg temperatur och därmed blir Vespan mer spårkänslig. Finns det ett bättre däcksval eller räcker det att minska lufttrycket?
Go classic, not plastic
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Våga kör dubbat! :D
För andra året i rad har jag planerat att köra hela vintern och har därför lagt på Schwalbe däcken http://www.schwalbetires.com/iceman_spikes.
Det är som sagt andra året jag kör med dem och har aldrig varit ens i närheten av att halka omkull, dom är BRA.
I fjol körde jag med min V50 men i år blir det en PX200E.
Att beakta är att vespan blir ruskigt överstyrd :/
När man kommit över den egenheten (tar c:a 2 dagar) så är det riktigt skoj.
Dom har suttit på sedan i söndags och är ganska så robusta även i farter upp mot 100, men lite spårkänsliga när det går fort (gör det ännu mer spännade) 8)
Köpte mina däck på Dapra http://www.dapra.se/scooter-bilder.html men finns säker på andra ställen också. Har märkt att gummiblandningen är hyfsat mjuk i temperaturer ner mot -25 grader, om man nu vill testa långkalsongera.
Kolla på min gamla tråd om just detta http://www.scooterklubben.com/forum_new ... nterd%E4ck.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag röstar för Continental. Har haft både Continental Zippy 1 och Zippy 3, vilka har funkat hur bra som helst i vinterväglag. Däremot hade jag två skräpdäck från Asien häromåret och jag fick hjulsläpp på båda hjulen samtidigt i en rondell i cirka 70 knyck - det var inte trevligt... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Att tänka på är att vinterdäck, med eller utan dubb, är betydligt känsligare när det gäller lufttryck. Det gäller nog att testa fram det man själv gillar. Grundtips, samma som sommardäcken, minus 0,1 bar.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

På en mig närstående scooterfirma säljer vi IRC:s dubbfria friktionsdäck till många åretruntåkare, rapporteras fungera bra http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 545&t=Info
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

jencla wrote:På en mig närstående scooterfirma säljer vi IRC:s dubbfria friktionsdäck till många åretruntåkare, rapporteras fungera bra http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 545&t=Info
/jens
Tack för tipset. Jag handlar direkt av Dulle, så det blir ju ett attraktivt pris. :lol:
Go classic, not plastic
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Däcksval inför vintern

Post by henrikborjeson »

Jag la på ett par dubbdäck av fabrikatet Duro häromdagen och det är en fantastisk skillnad i grepp. Här nere i Skåne är tjock snömodd och underkylt det största problemet och då gäller 2 saker: Crossmönstrat och dubb. Jag har tidigare kört med Michelin Dexter och Conti Navigator som båda är allvädersdäck. Deras problem är att mönstret fylls med snömodd när det är slaskigt och då blir däcken såphala. De är också svåra att köra i tung/kramsnö. Men de är såklart bättre än Michelin S1 och andra racingdäck.

Nackdelen med Durodäcken är att väghållningen är usel, man får krypa i 15-20 i kurvorna och i rondeller men på raka vägar är de helt OK upp till 70 km/h. Att luta scootern i svängarna är inte att rekommendera. Inte ens på torra vägar är de bra - ungefär som riktigt billiga asiatiska däck.

Som någon skrev ganska känsliga för lufttryck eftersom de har grovt mönster - men helt klart värt investeringen om man vill köra på snöiga vägar eller inte vill lägga hojen i första bästa kurva

/HB
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Kul att det är vinter i hela Sverige för omväxlingsskull :D
Här uppe i norr (Umeå) så är det inte speciellt mycket med snömodd men däremot är det kallt och då inträffar en annat "litet" problem. Det blir halt pga att isen och snön är så håda att dubben inte biter fast utan glider på underlaget, mycket spännade :wink:
Helt klart är det körbart med bra vinterdäck, gärna dubbade (mina Schwalbe däck har 148 dubb), med många dubb så har Du i alla fall minst 3-4 dubb i marken hela tiden.
Man klarar sig hyfsat i temperaturer ner mot 20 grader med "vanliga MC kläder", värst är fingrarna och ansiktet. Jag har c:a 10 km enkelväg till jobbet (70 - 90 väg) och det fungerar bra.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Har någon sett 8-tumsdäck med dubb någonstans?
/P
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tror Du att 4.00x8 ryms på din skoter?
I så fall går det att köpa från Norsjö Moped AB, dom tillverkar och säljer en packmoppe som heter Norsjö Carrier.
Till den går det att köpa dubbade däck, kolla på deras hemsida http://www.norsjo.com/index.php?page=reservdelar&gid=9. Priset har jag ingen aning om, man får nog ringa/mejla och fråga.
Annars så är det magert på 8" dubbdäck.
Känner Du någon som jobbar på posten så kanske det kan lösa sig den vägen, posten har ju packmoppar och kör med dubbdäck under vinterhalvåret.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply