Framstötdämpare Touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bergfors
Lärling
Lärling

Framstötdämpare Touring

Post by Bergfors »

Ciao tutti.
Jag upptäcket just att framstötdämparen på min Touring (VGLB1) har gått sönder.
Det är gummibussningen i det nedre fästet som liksom har åkt ur ringen som detn ska sitta i. Gummit sticker nu ut på sidan, mellan dämparen och däcket.
Kan man laga detta, eller är det bara att köpa en ny dämpare?
Det är lite trist, för dämparen är bytt mot en ny original Piaggio för inte så förskräckligt länge sedan.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Ciao tutti.
Jag upptäcket just att framstötdämparen på min Touring (VGLB1) har gått sönder.
Det är gummibussningen i det nedre fästet som liksom har åkt ur ringen som detn ska sitta i. Gummit sticker nu ut på sidan, mellan dämparen och däcket.
Kan man laga detta, eller är det bara att köpa en ny dämpare?
Det är lite trist, för dämparen är bytt mot en ny original Piaggio för inte så förskräckligt länge sedan.

/Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

trist. låter som ett svårlöst problem, även om man kan pressa tillbaka gummit är frågan hur man får det att sitta kvar.
har den släppt från yttre, inre eller båda metalldelarna?

ps. är mycket imponerad av din Bergfotron.

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

> låter som ett svårlöst problem, även om man kan pressa tillbaka gummit är frågan hur man får det att sitta kvar.

Ja, limma lär väl inte hålla. En ny kostar 600 pix på EM. Surt, när man har bytt den en gång redan.

>har den släppt från yttre, inre eller båda metalldelarna?

Jag har inte kollat så noga, men det måste väl ha släppt från båda. Själva dämparen sitter där den ska och om inte skruven har lossnat (verkar inte så) så måste ju den inre metalldelen också sitta kvar på sin plats. Alltså lär gummit ha släppt från båda och vandrat ut på sidan.

>ps. är mycket imponerad av din Bergfotron.

Kul!

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />> låter som ett svårlöst problem, även om man kan pressa tillbaka gummit är frågan hur man får det att sitta kvar.

Ja, limma lär väl inte hålla. En ny kostar 600 pix på EM. Surt, när man har bytt den en gång redan.

>har den släppt från yttre, inre eller båda metalldelarna?

Jag har inte kollat så noga, men det måste väl ha släppt från båda. Själva dämparen sitter där den ska och om inte skruven har lossnat (verkar inte så) så måste ju den inre metalldelen också sitta kvar på sin plats. Alltså lär gummit ha släppt från båda och vandrat ut på sidan.

>ps. är mycket imponerad av din Bergfotron.

Kul!

/Jörgen

skulle vara om man kunde pressa tillbaka gummit, borra ett litet hål 1-2mm i den yttre ringes undersida (den som är fast i dämparens underdel), sedan dra i en kort skruv eller popnit som precis går in och låser gummit utan att göra det stumt mellan metalldelarna.

eventuellt att det skulle räcka med ett hål och ett körnslag i hålet, så skulle kanske gradernai metallen hålla kvar gummit?

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Rapportdags.

Jag har nu en ny stötdämpare på plats.
Jag köpte en ny på SIP. Den kostade 512 kronor, inklusive frakt till dörren. Jag beställde den på söndagen och hade den i min hand påföljande fredag kl. 14:00.
Dämparen som jag köpte är den typen som är helt i metall. SIP har också varianten med överdel av plast och den är billigare, om jag inte minns fel. Jag trodde jag hade helmetallvarianten, men när jag tog bort den gamla såg jag att det var plast upptill på den.
Hur som helst, det var inte helt lätt att få den nya på plats, eftersom gummibussningen i det övre fästet var tjockare än metallen, så man var tvvungen att pressa den på plats med verktyg. Detta är troligen som det ska vara, men det är inte helt lätt att komma åt med verktyg under stänkskärmen.
Efter en provkörning med den nya dämparen kunde jag konstatera att det blev verkligen STOR skillnad. Inte ens genom att provocera kunde jag få framfjädringen att slå igenom. Vespan känns mycket stadigare och tightare nu. Jag tror inte den gamla stötdämparen var så här bra när den var ny.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Rapportdags.

Jag har nu en ny stötdämpare på plats.
Jag köpte en ny på SIP. Den kostade 512 kronor, inklusive frakt till dörren. Jag beställde den på söndagen och hade den i min hand påföljande fredag kl. 14:00.
Dämparen som jag köpte är den typen som är helt i metall. SIP har också varianten med överdel av plast och den är billigare, om jag inte minns fel. Jag trodde jag hade helmetallvarianten, men när jag tog bort den gamla såg jag att det var plast upptill på den.
Hur som helst, det var inte helt lätt att få den nya på plats, eftersom gummibussningen i det övre fästet var tjockare än metallen, så man var tvvungen att pressa den på plats med verktyg. Detta är troligen som det ska vara, men det är inte helt lätt att komma åt med verktyg under stänkskärmen.
Efter en provkörning med den nya dämparen kunde jag konstatera att det blev verkligen STOR skillnad. Inte ens genom att provocera kunde jag få framfjädringen att slå igenom. Vespan känns mycket stadigare och tightare nu. Jag tror inte den gamla stötdämparen var så här bra när den var ny.

/Jörgen

kul! jag hade inte samma tur, köpte en sebac som inte fungerade (dämpade först en bit ner och slog därför i smågupp). sedan fick jag en CIF, en smalare variant med plastöverdel, den var för kort för att passa touring (fungerade säkert på sprint mfl.? nu sitter det en renoverad 60-tals dämp, och den fungerar bra.
har du artikelnummer på din?

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />har du artikelnummer på din?

Shock absorber Vespa 125-150
Art.-Nr. 65022100

/Jörgen
Post Reply