Tänkte gå över elen på min touring 60:a men stötte på problem efter ett tag. Ljusomkopplaren var inte alls kopplad som i elechemat till min VGLA1T på scooterhelp. Inte speciellt förvånande då det ser ut som någon lekt runt med alla kablar. Mina funderingar:
1: Kan jag lita på Scooterhelps elschema fullt ut och dra ny el utan att vara orolig att det inte funkar sen?
2: Ser ut som 0,75mm2 kablage på vespan nu men jag är inte säker. Vet någon vilket kablage det är och eftersom jag har massor av rätt färgad 1mm2 kablage undrar jag om det går att byta upp till grövre kablage eller om det blir problem med genomföringar eller annat? Någon kan ju ha testat innan?
Tacksam för svar och all hjälp!
Elfunderingar
Elfunderingar
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
Re: Elfunderingar
Nog kan det fungera med 1mm2 kablar MEN det blir trångt, framförallt genomföringen styret - ramen. Där ska ju lite wire-höljen också rymmas. Vidare så blir det knepigt att få alla kablar till ljusomkopplaren att rymmas i styret.
Jag gjorde om elen till min Touring - 57 och då körde jag med 0,75 mm2 för att allt skulle rymmas utan problem, med 1 mm2 så hade det blivit riktigt trångt.
Dra 1 mm2 till alla "storförbrukare" (Hel/Halv) och kör med 0,5 mm2 till resten då finns det plats att göra jobbet riktigt snyggt.
När det gäller elscheman från scooterhelp så är dom väldigt generella, inte säkert att dom passar till en svensksåld Vespa, tyvärr.
Jag gjorde om elen till min Touring - 57 och då körde jag med 0,75 mm2 för att allt skulle rymmas utan problem, med 1 mm2 så hade det blivit riktigt trångt.
Dra 1 mm2 till alla "storförbrukare" (Hel/Halv) och kör med 0,5 mm2 till resten då finns det plats att göra jobbet riktigt snyggt.
När det gäller elscheman från scooterhelp så är dom väldigt generella, inte säkert att dom passar till en svensksåld Vespa, tyvärr.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hade lite på känn att det kommer bli trång till ljusreglagen, så jag får väl försöka hitta tunnare kablar. Bör väl finnas någonstans i Göteborg. Men jag hade en teori att större kablage ger bättre funktion, vet inte om det stämmer men till höga strömförbrukare stämmer det ju på bilar och motsvarande.
Vad det gäller elschemat måste jag nog chansa på att det stämmer. i nuläget har någon dragit extra jordkablar och kopplat bort vissa funktioner. De funktioner som är inkopplade fungerar inte direkt tillfredställande. Men hur svårt kan det vara!
Vad det gäller elschemat måste jag nog chansa på att det stämmer. i nuläget har någon dragit extra jordkablar och kopplat bort vissa funktioner. De funktioner som är inkopplade fungerar inte direkt tillfredställande. Men hur svårt kan det vara!

Kolla ffa tjockleken på isoleringen och hur "stel" kablen är. Bredden på en 1 mm2 ledare är ju bara 0,15 mm större än en 0,75 mm2.
/M
/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Låter som en bra idé, får testa i helgen om jag hinner.