Bulten som håller avgassystemet

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
klinkhammer
Lärling
Lärling

Bulten som håller avgassystemet

Post by klinkhammer »

Det som skulle bli en timmes mek svällde i vanlig ordning ut lite...
Sen några veckor har min GS brummat allt mer, i fredags hördes jag väl drygt två kvarter bort när jag kom körande. Det är förstås inte bara negativt, jag har aldrig blivit framsläppt av bilar och cyklister i så hög grad tidigare, men man blir ju halvdöv själv och det känns inte lika stilfullt att bröla fram på det viset.
Var på EHR igår och köpte nytt blås och bult.
Tänkte på att ta det lugnt med bulten som håller blåset och som går genom svingen, den lossnar trodde jag men går sen tvärt av...

Idag droppade jag motorn.

Image

Image
Här ser man den avdragna bultskallen

Image
Här sticker bulten ut på andra sidan.

Bulten är genomgående och jag har enkelt kunnat lossa muttern på andra sidan som sitter i fästet på det gamla avgassystemet. Det verkar vara genomgående bult (dvs ingen gäng i svingen) som på PX men det sitter så in-i-helvete. Har 556at och bankat och 556at igen å bankat mer. Har tyvärr inte tillgång till värme.
Min fråga är; Är det trots allt gängat genom svingen på en GS 160-64?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

De bultarna blir att sitta som djävulen, men den är inte genomgående gängad.....
Lånad gassvets och hammare med våld modell hårdare... efter en vinters regelbundet och resultatlöst rostlösare + varmluftspistol. Jag klarade dock den genomgående "gummibussningen" i swingen för karossbulten... värm med omsorg.

Lycka till!

/Marcus
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Tack!
Då var det som jag misstänkte. Får ta en repa förbi biltema efter jobbet och köpa en gasolbrännare.
/Johan
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ta det lugnt om/när du bankar. Kolla noga att bulten rör på sig när du slår, annars nitar du upp den, och då får du aldrig igenom den. Då blir det att borra och det, kan jag säga av egen erfarenhet, är inte kul alls.

Mitt tips är att använda en glidhammare på den del som sticker ut och dra igenom bulten med den. Brukar funka mycket bättre än att banka.

Svetsa på en stor mutter eller liknande på utstickande delen, och haka fast glidhammaren i den. Svetsvärmen brukar dessutom göra underverk för att lossa bulten.

Mvh

G
klinkhammer wrote:Tack!
Då var det som jag misstänkte. Får ta en repa förbi biltema efter jobbet och köpa en gasolbrännare.
/Johan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Hedge wrote:Ta det lugnt om/när du bankar. Kolla noga att bulten rör på sig när du slår, annars nitar du upp den, och då får du aldrig igenom den.
Det är nog inte otänkbart att jag redan gjort det... :(
Men stort tack för tipset -det finns ju billiga glidhammare på biltema också!
/Johan
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Re: Bulten som håller avgassystemet

Post by klinkhammer »

Jodå, tillslut lossnade eländet. Gasolvärme och glidhammare från Biltema gjorde susen.
Har dock tagit beslutet att renovera när motorn ändå är ur. Vxllådsoljan luktar en hel del bensin och växelkorset behöver bytas. Får se hur kolv o cylinder ser ut, kanske räcker det med nya ringar och att hona.
Ska bli spännande det här, första gången jag öppnar en motor!!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Post Reply