Tändplatta...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anz
Entusiast
Entusiast

Tändplatta...

Post by anz »

Hej vänner.
Nu är det så att tändplattan till min 50R är slut, en vänlig själ gav mig en ny komplett med svänghjul och allt. Haken är ju att det är 12v system.

Saken är ju att jag inte vet till vilken vespa den tillhörde, eller har ingen aning hur den ska kopplas. Jag har lagt upp en bid här: http://vespa50.se/12v.jpg så man kan ta en titt.

Från tändplattan går ju svart/grön/blå. Var kopplas dessa och vilken funktion har kablarna?

Den svarta lådan antar jag att den kopplas till tändstift. Den kabeln saknas. Vad ska jag ha för något?

Från den blåa lådan, vit/röd vart ska dessa (blinkers)?

Och slutligen vit/gul/svart, vart kopplar man dessa. Någon god själ kanske vet hur man kopplar alltihop, eller vet vad det är för system (till vilken vespa), eller kanske har en kopplingsschema.

Skulle vara kul att få det att passa, annars blir det att köpa en ny tändplatta med tråkiga 6v :)

Tack för svar...
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Om jag inte tar feil så er cdi enheten til en PK. Det blå relæet er blinkljus relæet. Jag har en helt lik på min Primavera.

Men dom andra delarna ær inte til en primavera. Så min gissning ær at det ær til en pk;-)
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Från SIP köpte jag en elektronisk tändning till min PV. Denna instruktion medföljde, den kanske kan vara till hjälp. :)

Image
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Vad Roligt! Tackar tackar TACKAR!
Ska kolla efter ett kopplingsschema. Men med den beskrivningen jag har fått, borde jag komma långt...
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

En sista detalj, jag måste vet hur taändplattan ska sitta, och på tändplattan finns det ett streck som givetvis ska peka mot ett annat streck på motorhalvan. Det strecket finns inte på min motorhalva eftersom tändplattan är från en annan modell. Ska strecket på tändplattan peka mot ett streck där kolven är längs upp?
Post Reply