Bränsleförbrukning PX200

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vespalun
Lärling
Lärling

Bränsleförbrukning PX200

Post by Vespalun »

Har just försökt att besikta men "nya" leksak PX200E -93 utan speciell framgång men jag har ju i alla fall en månad på mej till nästa försök :D .
Nu till mitt problem, jag har ju ingen speciell erfarenhet av PX200 så det blir att fråga. Hur mycket soppa ska en PX200 dra i stadstrafik? Som det ser ut just nu vill min ha c:a 0,8 l/mil och det verkar lite mycke :-? .
Ser inte några läckor eller så, den är lättstartad när den är kall lite grinigare när den är varm.
Inte har den samma toppfart som andra PX200 heller, den toppar c:a 95-100 på mätaren. Rent spontant så verkar den "rulla tungt", nästan som nåt bromsade den. Alla hjul rullar dock normalt!?!

Kompet i motorn är ganska så högt, det är svårt att starta den med elstarten när den är kall och man får nästan ställa sig på kicken för att den ska går runt men den startar snällt och går fint på tomgång även när den är kall. Det är ju runt noll när jag ska iväg på morgonen så SAE30 oljan är lite seg :)

Var ska jag börja att leta felen?
Besiknings killen frågade fyra ggr om det var helljus eller halvljus när han kollade ljusbilden, jag fick en 2:a :lol:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Bränsleförbrukning PX200

Post by jencla »

Vespalun wrote: Nu till mitt problem, jag har ju ingen speciell erfarenhet av PX200 så det blir att fråga. Hur mycket soppa ska en PX200 dra i stadstrafik? Som det ser ut just nu vill min ha c:a 0,8 l/mil och det verkar lite mycke :-? .
Ser inte några läckor eller så, den är lättstartad när den är kall lite grinigare när den är varm.
Inte har den samma toppfart som andra PX200 heller, den toppar c:a 95-100 på mätaren. Rent spontant så verkar den "rulla tungt", nästan som nåt bromsade den. Alla hjul rullar dock normalt!?!

Kompet i motorn är ganska så högt, det är svårt att starta den med elstarten när den är kall och man får nästan ställa sig på kicken för att den ska går runt men den startar snällt och går fint på tomgång även när den är kall. Det är ju runt noll när jag ska iväg på morgonen så SAE30 oljan är lite seg :)
Oj, den Vespan mår nog inte riktigt bra. Min PX200 2002 med runt 1000 mil på mätaren drar 0,3 på landsväg, 0,4-0,5 i intensiv stadstrafik. Den toppar runt 115 mätarfart, 90-95 på trean. Och den är lätt att starta, både på elstart och kick.

Bensinförbrukningen och det höga kompet låter som om det satt ett rejält trim på den, men det gör inte toppfarten. Skumt :-?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kan vara flera saker

* Däck som tar i kopplingskåpa och framdämpare, märks ibland bara när man sitter på vespan

* Dåligt med luft i däcken (ska vara 2.1 bak och 1.2 kg fram)

* Trög bromsarm/wire som inte går tillbaka - brukar märkas på att trumman blir skållhet

* Slitna eller skurna lager i motorn

* Slirande koppling

* "Högt komp" kan vara en sliten/skuren kolv med hög friktion mot väggarna eller kolvringar som fastnat

/HB
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tack för tipsen.

Inga problem med lufttrycket i alla fall men jag ska kolla om däcken tar i någonstans. Tidigare ägare hade nyss bytt däck så det kan vara något.

Bromsarna är kollade, inga problem där.

Kopplingen slirar inte, den känns faktiskt riktigt fin, mycket bättre än på min V50 i alla fall. :D

Ska lyfta av cylindern och ta en titt. Så vitt jag vet så är motorn helt orginal, det är i alla fall en orginal cylle på den.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Intressant tråd eftersom jag själv bara varit med PX i ett par veckor och upplevt ungefär samma som Leif. Toppfart runt 95 och ganska hög bensinförbrukning.
Jag har inte mätt hur hög men klart över halvlitern iallafall. Min PX är en 84,a med 2400 mil på mätaren. Jag har däremot inte någon känsla av att kompet skulle vara onormalt högt eller att den går speciellt tungt. Det man kände var helt enkelt att den inte orkade riktigt på fyran. Precis som jens så gjorde den ca 90 på trean men sen hände inte mer. Jag har nu bytt blås, borrat luftburken och bestyckat om förgasaren.
Det blev en helt annan scooter. Tveksamt om jag hinner med Jens, men nu är jag uppe i runt 110 om förhållanden är gynnsamma. Jag har inte mätt förbrukningen nu heller, men spontant känns den också bättre nu.

När jag plockat bort det gamla blåset kunde jag konstatera att om jag bara sotat ur det skulle det säkert kunna hjälpt en hel del också.
Så mitt tips är att du börjar med att kolla andningsvägarna för motorn.

/ Tomas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Bränsleförbrukning PX200

Post by Hedge »

Något strävar emot inne i motorn. Det kan vara ett lager som är dåligt. En PX200 har bara mellan 8-9:1 i komp, och det behöver man sannerligen inte ställa sig på kicken för att övervinna. Plocka ur stiftet, och försök snurra svänghjulet. Det skall inte vara några problem att göra det med stiftet ur. Känns det trögt, så är det bara att slita isär motorn och leta skuret lager.

Desstuom: Plocka av blås och cylinder. Kolla hurpass koksat det är och rengör därefter.

Captain Slow: En PX från 1994 är 16 år gammal. Min första åtgärd om den drar mycket soppa och känns svag vore att kontrollera kolvringarna och sotning. Man ska inte behöva borra luftfilter för att den ska komma upp strax över 100.

/G
Vespalun wrote:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hehe!
Tror att jag kan vara en del av problemen på spåret :oops:
Förgasaren verka flöda över en hel del, kanske därför det blir lite mycke komp när den stått ett tag. :D
Det kan också förklara den lite väl höga bränsleförbrukningen.
Att den är så lättstartad kan man ju fortsätta att undra över :?
Motorn går lätt och fint att dra runt så lagerteorin faller (just nu i alla fall).

Att den inte gör mer än 95-100 beror nog på en riktigt igensatt ljuddämpare, ska rensa den i helgen.

Att den går tungt kan ju vara så enkelt att jag bara jämfört den mot en smallframe, det kanske är normalt!?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Dina startproblem med varm motor och att förgasaren flödar kan mycket väl bero på igensatt ventilationshål i tanklocket. När motorn är varm värms tanken upp och trycket kan inte evakueras. Då får du ett övertryck i tanken och förgasaren får för mycket bränsle.
Go classic, not plastic
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Kollade tanklocket men det var inga problem med lufthålet i alla fall.
Stängde däremot av kranen i går kväll och trots att det var 6 grader kallt i natt så startade den snällt på elstarten. Tror att vi kan ta bort "högt komp" från listan, det blir att byta flottör och/eller nål.

Bränsleförbrukningen borde gå ned betydligt om inte soppan rinner ut i ljuddämparen. Lite skumt är det dock att det inte blir någon pöl under vespan, lite borde det väl droppa!?! Kan det var för att det är ren bensin, den lämnar inga "oljefläckar" när den dunstar.

Det blr sotning till helgen.

Tack för alla tips.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

[quote="Vespalun"] Lite skumt är det dock att det inte blir någon pöl under vespan, lite borde det väl droppa!?! Kan det var för att det är ren bensin, den lämnar inga "oljefläckar" när den dunstar.
quote]

Sjekk gear-oljen.

Kan være simmerring på clutch-siden.
:roll:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den är separatsmord. Det finns ingen olja i bensinen om inte motorn går.

Packboxen mår säkert jättebra.

/G
Svint1 wrote:
Vespalun wrote: Lite skumt är det dock att det inte blir någon pöl under vespan, lite borde det väl droppa!?! Kan det var för att det är ren bensin, den lämnar inga "oljefläckar" när den dunstar.
quote]

Sjekk gear-oljen.

Kan være simmerring på clutch-siden.
:roll:
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply