Olika kvalite på vajrar?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast

Olika kvalite på vajrar?

Post by Snider »

Är en vajer en vajer en vajer eller kan en vajer även vara en kvalitets vajer?

Tanken slog mig när jag spände upp IKEAS gardinvajer 8) hemma. Den fransade sig minsann inte ett dugg när den kortades av till rätt längd...

Är det bara jag som alltid lyckas fransa upp mina växelvajrar(och därmed ta blodprov på mig själv) ständigt? Har man en gång använt ett vajerlås på den så är den ju tillplattat och blir aldrig mer sig lik...

...och ja, ikea vajern var förstås grövre än mina växelvajrar men ändå...

mvh / A+
Vespa Rally 180 1971
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag jobbar i cykelbranschen och vet att det är stor skillnad på wire och wire. Antal trådar, materialval är av betydelse. Det finns även wire med en kärna av annat material som tex. kevlar. Det finns även wire med ytbehandling med tex. teflon. En wire som blivit deformerad av en skruvnippel är försvagad. Lödnippel är att föredra om det finns möjlighet att använda en sådan. Det viktigaste när man kortar en wire är att använda en wiresax. Den avklippta ändan förslutes med lödning eller en hylsa som man pressar med en kabelskotång.
Go classic, not plastic
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Sen är det också bra om man använder ett ordentligt mothåll när man monterar en skruvnippel. Vanligtvis (t ex på Vespa) så är själva spärrbultsskallen en 8, medans mothållet under är en 10. Många struntar i mothåll när de tajtar till nippeln, och då vrids och böjs vajern när man drar åt, vilket förvärrar situationen.

/G
Martin O wrote:Jag jobbar i cykelbranschen och vet att det är stor skillnad på wire och wire. Antal trådar, materialval är av betydelse. Det finns även wire med en kärna av annat material som tex. kevlar. Det finns även wire med ytbehandling med tex. teflon. En wire som blivit deformerad av en skruvnippel är försvagad. Lödnippel är att föredra om det finns möjlighet att använda en sådan. Det viktigaste när man kortar en wire är att använda en wiresax. Den avklippta ändan förslutes med lödning eller en hylsa som man pressar med en kabelskotång.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Rickard
Entusiast
Entusiast

Re: Olika kvalite på vajrar?

Post by Rickard »

Snider wrote:Tanken slog mig när jag spände upp IKEAS gardinvajer 8) hemma. Den fransade sig minsann inte ett dugg när den kortades av till rätt längd...
Som Produkt Utvecklings Ingenjör åt just ovan nämnda företag kan jag bara konstatera att vi utvecklar många bra produkter :D
Smygreklam, ja jag vet men jag startade inte tråden.. 8)
Vespa 50/N -71
Post Reply