Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
Hej Guran! Du verkar vara kunnig på det här området. Jag kollade in länken. Fattade inte riktigt.... Behåller man ursprunglig vevaxel och tändplatta och kopplar in på den modifierade Ducati cdi´n?
Nisse Hult
Exakt. Man byter endast ut Femsatronic-spolen mot en Ducati-dito. Det är det som beskrivs.
Kan vara skönt om man Femsan strejkar och man inte vill köpa någon av de ersättningsspolar som finns. De är inte så bra nämligen.
/G
Kan vara skönt om man Femsan strejkar och man inte vill köpa någon av de ersättningsspolar som finns. De är inte så bra nämligen.
/G
Kronblom wrote:Hej Guran! Du verkar vara kunnig på det här området. Jag kollade in länken. Fattade inte riktigt.... Behåller man ursprunglig vevaxel och tändplatta och kopplar in på den modifierade Ducati cdi´n?
Tack för svar! Du rekommenderar alltså detta? Jag har ingen spole alls nu. Bättre att köpa en ducati cdi å bygga till än en femsatronicersättare? Driftsäkert? Har du hört någon som testat? MVH/Nisse
Nisse Hult
Ducatin är den som sitter på alla senare växlade Vespor, och den går nästintill aldrig sönder. Och med tanke på att modifieringen i princip bara går ut på att sätta ett motstånd och en kondensator på pickupsladden, så skulle jag nog hellre gå den vägen än att köpa någon av de ersättningsspolar som finns. De kostar den del, och jag har hört mycket negativt om dem. Inte hört om någon som inte fått danskens metod att fallera.
Bygg en dosa med kondensatorn och motståndet i, koppla tändplattan till den och koppla sedan från den till Ducati-CDI'n. CDI'n kan man hitta beggad eller ny överallt.
/G
Bygg en dosa med kondensatorn och motståndet i, koppla tändplattan till den och koppla sedan från den till Ducati-CDI'n. CDI'n kan man hitta beggad eller ny överallt.
/G
Kronblom wrote:Tack för svar! Du rekommenderar alltså detta? Jag har ingen spole alls nu. Bättre att köpa en ducati cdi å bygga till än en femsatronicersättare? Driftsäkert? Har du hört någon som testat? MVH/Nisse
Hörrdu, det låter bra. En sista fråga..... ursäkta en novis... Fortfarande 6 v efter bytet?
mvh/Nisse
mvh/Nisse
Nisse Hult
Har ingenting med generatorn att göra, så ja - 6v består. Vill du ha 12V krävs att du byter vev, vevlager, tändplatta och svänghjul.
/G
/G
Kronblom wrote:Hörrdu, det låter bra. En sista fråga..... ursäkta en novis... Fortfarande 6 v efter bytet?
mvh/Nisse
Hej igen, tack igen! Jag verkar tyvärr ha gått på en rejäl nit. Rallymotorn jag nyss har köpt har en skuren vevaxel. Trodde den var ok. Jag vet inte hur jag ska göra nu. Det här blev lite mer omfattande än jag hade tänkt mig. Jag har hittat en massa bra info här på forumet efter mitt köp.... Känns som om jag borde sökt den före köpet... Jag ställer undan Rally motorn ett tag och funderar. Tanken var att den skulle in i min GL. Jag kanske skaffar ett cylinderkit 177 till den istället. Hur som helst Guran, tack för din hjälp!
Nisse Hult
Länge leve Jan Haugstedt! Det funkar klockrent med konverteringen enligt danskens anvisningar. Motorn går!
Nisse Hult
-
- Lärling
Nu verkar det finnas en färdig lösning om man inte vill göra den själv.

http://beedspeed.com/product_info.php?products_id=10372
/Tomas

http://beedspeed.com/product_info.php?products_id=10372
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Skaffade mig en Px200e 86:a. Nöjd som fisken i vattnet, men idag dog den påväg till jobbet. Har jag med femsatronic? Såg att spolen separerat mellan den hårda plasten runt om och den tunnare plasten på ovansidan, och det var blött idag när jag körde. Tycker det var taskig gnista när jag kollade vid vägkanten. Om det är felet så borde den starta när den torkat? Och då borde man kanske bygga om på detta viset för att ha mer driftsäkerhet?
Slänger in en bild på min spole som spruckit
-
- Mästare
Femsatronic satt bara på Rally 200 så har du en PX200 från 86 har du redan en Ducatispole (eller eventuellt en eftermarknadspryl om någon bytt under vespans livstid). Även om de är väldigt hållbara så kan den ha gett upp efter 32 år
så lika bra att köpa en ny om den gamla dessutom spruckit
mvh/Henrik B PR SSK

mvh/Henrik B PR SSK