Hej forum-dwellers!
Har satt en PX200-motor i min Touring -59.
Behöver nu köpa nya vajrar och funderar på om jag kan göra det enkelt för mig och köpa ett komplett kit till en PX?
Det jag främst vill åt är att gasvajern i kitet är färdig med korrekta nipplar i bägge ändar (min nya motor har oljepumpen i förgasarhuset och där passar inte riktigt en skruvnippel på gasvajern).
Min farhåga är dock att PX-vajrar blir för långa i min Touring-ram? Jag kan såklart kapa vajrarna, men då missar jag ju poängen med den färdiga gasvajern.
Vajerlängd PX vs Touring -59
Vajerlängd PX vs Touring -59
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Re: Vajerlängd PX vs Touring -59
Uppdatering om nu någon annan skulle hitta denna tråd vid efterforskningar (som jag själv just gjorde t ex).Johnny L wrote:Hej forum-dwellers!
Har satt en PX200-motor i min Touring -59.
Behöver nu köpa nya vajrar och funderar på om jag kan göra det enkelt för mig och köpa ett komplett kit till en PX?
Det jag främst vill åt är att gasvajern i kitet är färdig med korrekta nipplar i bägge ändar (min nya motor har oljepumpen i förgasarhuset och där passar inte riktigt en skruvnippel på gasvajern).
Min farhåga är dock att PX-vajrar blir för långa i min Touring-ram? Jag kan såklart kapa vajrarna, men då missar jag ju poängen med den färdiga gasvajern.
-Ja, jag köpte "Old PX"-kitet (SIP artno.94101000).
-Ja, de flesta vajerhöljen var aningen för långa och behövde kapas.
-Ja, jag har nu en liten nippel på gasvajern framme vid gashandtaget, men jag slapp åtminstone nippel inne vid förgasaren!

mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Min chokevajer är en riktig vajer och ingen pianotråd. Skulle byta den också, men den nya pianotråden passade inte ihop med chokeknappen jag har. När jag stod där och drog fram och tilllbaka så upptäckte jag till slut att jag lyckats dra in öglan i förgasaränden ett antal centimeter in i vajerhöljet, och där satt den bergfast. Kör vidare med den gamle chokevajern (och en halv, avskalad gammal kopplingsplint ("el-sockerbit") som nippel inne vid choke-armen på förgasaren; lagom pillrigt att skruva åt...
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L wrote:Min chokevajer är en riktig vajer och ingen pianotråd. Skulle byta den också, men den nya pianotråden passade inte ihop med chokeknappen jag har. När jag stod där och drog fram och tilllbaka så upptäckte jag till slut att jag lyckats dra in öglan i förgasaränden ett antal centimeter in i vajerhöljet, och där satt den bergfast. Kör vidare med den gamle chokevajern (och en halv, avskalad gammal kopplingsplint ("el-sockerbit") som nippel inne vid choke-armen på förgasaren; lagom pillrigt att skruva åt...
Hur gjorde ni med elsystemet, var det en ny duellsminireulator och byte av alla glödlampor? Både touringen och px:n går väl på växelström.
Benke
För min del så tog jag både motor och elkomponenter (minns inte ens vilka där sitter längre, regulator åtminstone antar jag?) direkt från min donatorPX.
Lamporna var redan bytta till 12V, då jag hade konverterat originalmotorn med elektronisk tändning sedan tidigare.
Lamporna var redan bytta till 12V, då jag hade konverterat originalmotorn med elektronisk tändning sedan tidigare.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)