Hej är det någon som prövat, eller vet om det går att montera elektronisk tändning från PX på en Touring utan några enorma modifikationer av fästen och utan att klyva motorn. Jag har en touring 61:a med tre växlar. Tändningspaketet kommer från en PX 80 talare med separatsmörjning.
Benke
Montera elektronisk tändning från PX på en Touring?
klyva motorn för att montera annan tändning det lär bara behövas om inte "svänghjulet" passar på vevaxeln, då måste du skaffa en ny vevaxel.
men du har inte px motorn också då? enklare att slänga i hela motorn.
är px tändningen komplett? det lär ju vara mer än bara en tändplatta med svänghjul. Tändbox annan tändspole och kablage lär du också behöva samt bygga om resten av elen till 12 kanske, för det är väl ett 12volts system?
är px tändningen komplett? det lär ju vara mer än bara en tändplatta med svänghjul. Tändbox annan tändspole och kablage lär du också behöva samt bygga om resten av elen till 12 kanske, för det är väl ett 12volts system?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Fredde wrote:klyva motorn för att montera annan tändning det lär bara behövas om inte "svänghjulet" passar på vevaxeln, då måste du skaffa en ny vevaxel.
Jag har egentligen bara tändplattan kvar, svänghjul saknas. Jag funderade på om det bara var att skifta tändplatta och på så sätt få 12v. Men det fungerar nog inte man måste väl ha ett svänghjul också. Även om jag köper ett nytt kanske det inte passar. Något större projekt hade jag inte tänkt mig.
Visst är det bara ide att slänga in en hel 200 motor. Har du erfaret av detta? Jag har hört/läst att det kan bli problem med bakdämparen. Vilken skall man ha Px:ens eller Touringens. Tydligen kan det bli problem med choken också, jag har den gamla modellen med choken i luftburken.
benk
Jag slängde i en PX125E från en 97a. PX motorn har lite bredare fäste för dämparen, så man kanske måste böja ut dämpar öronen lite , men min dämpare var slut så jag köpte en ny ställbar från Em, passar orginalmotorn med två distans brickor och passar PX utan brickor. Det är bara några mm det handlar om.
Man måste också knacka in/vikar in en plåtkant på chassiet precis vid böjen bakom förgasaren.
Sen får man ju tänka sig för hur man vill göra med elsystemet och separat smörjningen. Jag kopplade in 12 elsystemet på 6v dito där jag kunde. Så jag har dubbelt vid motorn så jag kan bygga tillbaka när jag vill, och fixade en separat oljetank under vä kåpa till separat smörjningen så att den inte syns och med minimal åverkan. Orginalmotorn står på en hylla och myser med nya lager, visst är det härligt med helt orginal men 9hk mot 5,5 gör skillnad för psyket i uppförsbackar och när eu mopparna hopar sig...
Man måste också knacka in/vikar in en plåtkant på chassiet precis vid böjen bakom förgasaren.
Sen får man ju tänka sig för hur man vill göra med elsystemet och separat smörjningen. Jag kopplade in 12 elsystemet på 6v dito där jag kunde. Så jag har dubbelt vid motorn så jag kan bygga tillbaka när jag vill, och fixade en separat oljetank under vä kåpa till separat smörjningen så att den inte syns och med minimal åverkan. Orginalmotorn står på en hylla och myser med nya lager, visst är det härligt med helt orginal men 9hk mot 5,5 gör skillnad för psyket i uppförsbackar och när eu mopparna hopar sig...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2