Vespa GS - Made in Germany

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
tysken
Lärling
Lärling

Vespa GS - Made in Germany

Post by tysken »

..... jag hade hört talas om de - Messerschmitt & Augsburg VESPA - till och med sett några bilder på tyska GSF. Det fanns en vag dröm att en gång kanske kunna äga en sådant. Men för att vara ärligt hade jag nog ingen större hopp att hitta en sådan här uppe i Sverige... Sedan kom det telefonsamtalet som satte igång mitt adrenalin.
En moppe samlare hade kommit över en Vespa - och han mailade mig en bild... en till GS150 tänkte jag först tills jag la märke till Denfled sadeln, tutan och luset - de stämnde inte överen med italo GS'n. Under Gummimattan fanns det skylten som förklarade allt... det var en Tysk GS! ...och direkt kom den där guldgrävare rushen... en TYSK GS. Efter 2 månaders tröga förhandlingar och efter hot med blocket & export fick jag ge mig och möta säljarens krav... snyft.
Med hjälp av vänner i Nybro fraktades den per lastbil upp till Stockholm Image
Idag anlände min nya "Pärla" -
Lite bilder ....

Image

Image

Image

Image

...fler bilder senare under hösten...
"Blech und Freude Rollerjungen"
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Image
Image
Image

Här finns det lite mer detalj info

http://www.austrian-indian-riders.at/Vespa/starteng.htm
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

Hur läcker som helst!
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Grymt fin! Och säkert väldigt ovanlig, i Sverige och världen. Jag har i varje fall aldrig sett en sådan tidigare ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

...Tack !!!
Har redan hittat den första ägaren som tog in den till Sverige - en tysk herre som fortfarande bor i Kalmar. Tänkte slå honom en pling och kolla lite historik.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Sehr Schön! Aber jetzt muss Du ein original Rücklicht finden.

/HB
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Image

Jag vet - saknar original "Schwanenhals Rücklicht!" ... Du har inte ett i din samling ??
Image
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

tysken wrote:Image

Jag vet - saknar original "Schwanenhals Rücklicht!" ... Du har inte ett i din samling ??
Image
Tyvärr, min GS hade iofs Denfeld? sadel men något konstigt Hella-bakljus som nog skulle suttit på en GS/4 . SIP & GS-teile har repro men det är ju inte samma sak.

/HB
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Grym o udda Scooter, Grattis T.
Bara det är gjord av plåt så....
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Grattis! Grymt fin! :D
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Ja, verkligen jättefin i ett härligt patinerat skick. Jag skulle vara sugen på att ta bort dekalerna (men inte skattemärket!!), laga sadeln och ev byta bakljus -sen är den ju klar!
Det där med köpstopp i familjen känner jag allt för väl igen men t.om. min fru förstod att att du var tvungen att köpa den när jag visade henne bilderna.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
perdahlberg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by perdahlberg »

Dekalerna är kulturhistoria de med.
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93

Bajaj Chetak 125 -93 - såld
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

perdahlberg wrote:Dekalerna är kulturhistoria de med.
Jo men det är ful kulturhistoria. En av fördelarna när man håller på med sånt här är ju att man själv kan redigera historien.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Vad roligt!!
Grattis!! :D
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

klinkhammer wrote:
Jo men det är ful kulturhistoria. En av fördelarna när man håller på med sånt här är ju att man själv kan redigera historien.
risken är att lacken under märkena har en annan ton om de suttit på länge, vet inte om en mörk siluett av en BP gubbe är snyggare än en dekal. men det vet man bara innan det är för sent....

ps Grattis till Tysken, tysken
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det kan man alltid polera bort... ;)

/G
Federico wrote:
klinkhammer wrote:
risken är att lacken under märkena har en annan ton om de suttit på länge, vet inte om en mörk siluett av en BP gubbe är snyggare än en dekal. men det vet man bara innan det är för sent....

ps Grattis till Tysken, tysken
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Grattis! Alteroller.de har också lite info, men främst gällande messerschmitt. /p
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

...och igår ringde jag honom: den förste registrerade ägare i Sverige med "tyskt" klingande efternamn...
Det blev en väldigt roligt och nästan lite sentimental pratstund med "Werner" som bor nere i Kalmar och är pensionär.
Han kommer ursprungligen ifrån Österrike och köpte GS'n 1961 ny i Wien hos den lokala Vespa handlaren. Denne sålde både italienska & tyska GS'er - men just när Werner skulle köpa sin fanns det bara tyska kvar... Det var de italienska GS'n som gällde och han hånades för den stora tyska limpan & det konstiga baklyse av sina kompisar i Vespa Club Wien.
Till slut så monterade han ett italiensk baklyse och köpte gummimattan samt reservhjuls överdraget som fortfarande sitter på den tills idag - (ett tysk reservhjul märke Engelbrecht under)

1962 fick han en praktikplats hos en arkitekt i Kalmar och körde upp till Sverige med GS'n. ...och som alla vi utlänningar som tar oss upp hit - så blev även han kär i en svensk tjej...
Han tog GS'n hem till Wien igen för att göra lumpen och packade sedan en Väska & GS'n på tåg och flyttade till Kalmar. GS'n såldes senare till en arbetskamrat och sedan till en herre utanför Kalmar (som troligen är upphovsman till den gyllene looken)

Werner mailade 3 bilder idag och en inbjudan på en fikastund i Kalmar så fort GS'n rullar igen :-)

Image
Image
Image
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Härlich! Wunderbar med all info!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

...och förrutom intresse för Vespor och svenska flickvänner verkar ni ju dela smak för huvudbonader.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

klinkhammer wrote:...och förrutom intresse för Vespor och svenska flickvänner verkar ni ju dela smak för huvudbonader.
whoohoo! AIRFIVE på den kompis!
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

klinkhammer wrote:
Fasen BP-gubben är ju klockren! Märkena på skölden var kanske inte superfina men jag skulle nog behålla rubbet ändå.
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Micool1972 wrote:
klinkhammer wrote:...och förrutom intresse för Vespor och svenska flickvänner verkar ni ju dela smak för huvudbonader.
Jamen det var ju en komplimang. Werner ser ju rakbladsvass ut på den bilden. Beyond cool hatt, supersnygg rock och skorna… vilka skor!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vilken fantastisk historia!
Bara det är gjord av plåt så....
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Micool1972 wrote:
:-) jag visste att det skulle komma en kommentar ifrån "Italienaren från Lund" - bring it on, amici!
Post Reply