...och igår ringde jag honom: den förste registrerade ägare i Sverige med "tyskt" klingande efternamn...
Det blev en väldigt roligt och nästan lite sentimental pratstund med "Werner" som bor nere i Kalmar och är pensionär.
Han kommer ursprungligen ifrån Österrike och köpte GS'n 1961 ny i Wien hos den lokala Vespa handlaren. Denne sålde både italienska & tyska GS'er - men just när Werner skulle köpa sin fanns det bara tyska kvar... Det var de italienska GS'n som gällde och han hånades för den stora tyska limpan & det konstiga baklyse av sina kompisar i Vespa Club Wien.
Till slut så monterade han ett italiensk baklyse och köpte gummimattan samt reservhjuls överdraget som fortfarande sitter på den tills idag - (ett tysk reservhjul märke Engelbrecht under)
1962 fick han en praktikplats hos en arkitekt i Kalmar och körde upp till Sverige med GS'n. ...och som alla vi utlänningar som tar oss upp hit - så blev även han kär i en svensk tjej...
Han tog GS'n hem till Wien igen för att göra lumpen och packade sedan en Väska & GS'n på tåg och flyttade till Kalmar. GS'n såldes senare till en arbetskamrat och sedan till en herre utanför Kalmar (som troligen är upphovsman till den gyllene looken)
Werner mailade 3 bilder idag och en inbjudan på en fikastund i Kalmar så fort GS'n rullar igen
