Byig sidvind...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
Location: Sweden

Byig sidvind...

Post by Peter Björkdahl »

Hej

Jag antar att de flesta tvåhjulingar påverkas av kraftig och byig sidvind.
Men vilka modeller är lite mer oberörda/trygga när det blåser?

Min BMW C1 är det i alla fall inte något man håller sig fast i när det blåser storm :cry:

Vad är bättre i detta fall?
Låg tyngdpunkt, stora hjul, hög vikt, kantig form, e t c...


//Peter Björkdahl
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Byig sidvind...

Post by Federico »

Peter Björkdahl wrote:Hej

Jag antar att de flesta tvåhjulingar påverkas av kraftig och byig sidvind.
Men vilka modeller är lite mer oberörda/trygga när det blåser?

Min BMW C1 är det i alla fall inte något man håller sig fast i när det blåser storm :cry:

Vad är bättre i detta fall?
Låg tyngdpunkt, stora hjul, hög vikt, kantig form, e t c...


//Peter Björkdahl
LowRider är det som gäller ;)
Federico
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
Location: Sweden

Post by Peter Björkdahl »

Jo tack, men jag hoppas på lite mer konkreta förslag :)

Den med batterier nedtyngda Vectrix verkar t ex stadig men när jag provade den så var det vindstilla så jag kan bara gissa.
Hur är t ex de större 500-650cc scootrar när det blåser?
GTS250/300 och Honda SH300 är såklart lättare men samtidigt också mindre vindfång, eller?

Och varför denna "vindnoja"? Jo jag måste över en hyfsat lång bro för att komma hem och det kan vara lite vingligt ibland...

//Peter Björkdahl
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 93
Joined: Mon 24 Nov 2008, 01:09
Location: Göteborg, Sweden

Post by TMax500 »

Kan bara svara för TMax. Har inte testat andra stora scootrar i stygg sidvind.

TMax är väldigt stadig i sig. Vinden tar i föraren/kroppen när det är stark eller byig vind. Det kan förstås kännas otäckt. Jag kör ibland över Älvsborgsbron (900 m lång, 50 m över älven, om jag minns rätt) när det blåser småspik och det är inte alltid trevligt. Men, om jag analyserar under färden "var vinden egentligen tar i" så är det i mig själv till största delen. Scootern/styret påverkas väldigt lite.

Aerodynamiken är alltså god vad gäller scootern. Minns att någon tidning (Motorrad?) gjorde toppfartstester på autobahn. Man körde dels med vanlig upprätt körställning, dels framåtlutad. Alltså ungefär som när man lutade över tanken när man körde moppe för att få den att gå 3-4 km/t fortare... :-)

Nästan alla hojar uppvisade skillnader i toppfart, förutom TMax. Den hade samma toppfart (runt 165) antingen man satt rak i ryggen eller kröp ihop som en boll bakom rutan. Aerodynamiskt hyfsat väl formgiven mao. Motorrad bedömde den också som bergstadig i toppfart, något som överraskande dem lite.
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Post Reply