Jo tack, men jag hoppas på lite mer konkreta förslag
Den med batterier nedtyngda Vectrix verkar t ex stadig men när jag provade den så var det vindstilla så jag kan bara gissa.
Hur är t ex de större 500-650cc scootrar när det blåser?
GTS250/300 och Honda SH300 är såklart lättare men samtidigt också mindre vindfång, eller?
Och varför denna "vindnoja"? Jo jag måste över en hyfsat lång bro för att komma hem och det kan vara lite vingligt ibland...
Kan bara svara för TMax. Har inte testat andra stora scootrar i stygg sidvind.
TMax är väldigt stadig i sig. Vinden tar i föraren/kroppen när det är stark eller byig vind. Det kan förstås kännas otäckt. Jag kör ibland över Älvsborgsbron (900 m lång, 50 m över älven, om jag minns rätt) när det blåser småspik och det är inte alltid trevligt. Men, om jag analyserar under färden "var vinden egentligen tar i" så är det i mig själv till största delen. Scootern/styret påverkas väldigt lite.
Aerodynamiken är alltså god vad gäller scootern. Minns att någon tidning (Motorrad?) gjorde toppfartstester på autobahn. Man körde dels med vanlig upprätt körställning, dels framåtlutad. Alltså ungefär som när man lutade över tanken när man körde moppe för att få den att gå 3-4 km/t fortare... :-)
Nästan alla hojar uppvisade skillnader i toppfart, förutom TMax. Den hade samma toppfart (runt 165) antingen man satt rak i ryggen eller kröp ihop som en boll bakom rutan. Aerodynamiskt hyfsat väl formgiven mao. Motorrad bedömde den också som bergstadig i toppfart, något som överraskande dem lite.
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050