Ikonen wrote:Bufflig, mycket fin blev den! Får se om jag vågar mig på att lacka två färger nästa gång.
Tack!
Angående tvåtonslack har jag ett tips, något som jag fick till av en slump men som visade sig vara praktiskt:
Om man väljer en solid 2k lack till den ena kulören och en bas/klarlack-färg till den andra (t ex en klassisk lösningsmedelsbaserad solid lack som min pärlvita amazon-lack i kombination med den röda som är en lösningsbaserad bas utan härdare vilken man sedan klarlackar med 2k klarlack), kan man först lägga den härdande solida lacken, därefter maskera ock lägga basen. Får man färgkryp och annat läskigt i kanterna vid maskeringen går det sedan lätt att rätta till med lite thinner på en bommulstuss - thinnern löser ju den icke härdande basfärgen, men påverkar inte den härdade 2k-lacken, så misstag i kanterna kan lätt suddas ut! Sedan kör man mycket klarlack över alltihopa (även om den solida färgen strängt taget inte behöver klarlack), så får man också en jämn yta!
Är man proffs eller tillhör den del av befolkningen som aldrig gör misstag så är detta naturligtvis onödigt, men för mig sparade det en hel del tid...
kejj wrote:
Tack tar av hatten i respekt för arbetet som du gjort på denna jättefina v50! Jag mindes direkt dina önskemål att köra 2 tonslack efter min rödvita V50.
På den var färgerna om jag minns rätt från Fiat.
Den ägs idag av en scooterist i stockholm och får omvårdnad just nu.
Jag skall ta mig ut till dig när tillfälle ges så kan vi prata scootermek

o Lambretta!
Riktigt så fin som din rödvita blev nog inte denna när man tittar riktigt nära, men din V50 var klart en inspirationskälla - din eldgaffelraka fotbräda fick mig att lägga minst en månad extra på riktning och spackling för att försöka komma i närheten
Jag har inte sett din sedan du sålde den, hoppas den dyker upp på någon träff - det vore kul att ha ett foto av dem tillsammans!
Du är alltid välkommen att komma förbi för en kaffe och lite scootersnack