Gaswiren brister ofta...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Gaswiren brister ofta...

Post by Rickard »

Ofta är kanske att ta i, men den brast upp i rullen för kanske 4veckor sedan. Köpte då ny wire hos den lokala cykelhandlaren. Det gick faktiskt bra att byta den och använda det gamla höljet.

Och så idag när jag skall "dra iväg" från Discgolfträningen så brister den igen :twisted:
Jag bli såååå trött. Har inte kollat men det har garanterat brustit vid rullen igen.

Och hur kommer man då hem utan gas? Skruvar upp tomgången så högt jag vågar och så kan man smattra hemåt. Fort går den inte, men den toppar kanske 25km/h i alla fall. Gammel-vespor skall ju glidas med 8)

Men varför brister wiren vid rullen? Det är inte nipplen, utan wiren som trasas upp. Ligger den mot och skaver någonstans eller vad tror ni?
Vespa 50/N -71
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Har du hylsan på änden av höljet? Alltså nummer 7 på denna bild:
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page26.jpg
Utan den kommer höljet gärna fel och det blir slitet.

Kolla också att vajern ligger fint i skåran mellan plattorna på mojen där nippeln fästs, alltså 39 på denna bild:
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page24.jpg. Om nippeln inte är ordentligt itryckt kan vajern ligga och nöta. nippeln ska in så att vajern lägger sig helt ner i skåran och vilar mot själva rullen, fastnar den i spåret som är vid hålet för nippeln (som är till för att nippeln ska gå att trycka på plats), blir det ett vickande och nötande som snabbt dödar vajern.

Hoppas det går att tolka vad jag menar ;)
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Du Bufflig: Det är ju solklart vad du menar :wink:

Har inte haft ork att börja gräva i detta ännu. Tror att min scootersäsong snart är över, eller rättare sagt, att den ÄR över och att Vespan snart skall få ta plats i snickarboa igen för sin vinter dvala. Så just nu laddar jag för kommande wire-byte samt nya lameller :cry:

Så återseendet här med en fråga är början på en uppladdning inför vad som komma skall.
Vespa 50/N -71
Post Reply