Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Woodstock

Post by Woodstock »

Bluesman wrote:Dagens främmande franska fågel (i ett Malmö som hade +0,6 imorse !):
Stiligt! Är det utanför "Malmö bögskola"? Det är bannemig lite viking över att köra från Frankrike på en sådan gammal pråm. Tjusigt styrlås, förresten! :D
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Malmö högdagis, snarare :-) - och jo..jag tyckte också det var hyfsat tufft...eller så var det bara en kvarbliven turist på väg hem till värmen :-)
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

man anar en Px-motor under kåpan, titta på kicken!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
bufflig
Lärling
Lärling

V50N

Post by bufflig »

Tänk vad man kan göra med lite lack och en massa tid...
Image
Premiärtur med min V50N som länge varit styvmoderligt behandlad i verkstads-prioriteringslistan. Från BMW-grått spraylacksvrak till godisfärgat finåk på "bara" fyra år - tur att det inte är den enda scooter man mekat med ;)
kejj
Mästare
Mästare

Re: V50N

Post by kejj »

bufflig wrote:Tänk vad man kan göra med lite lack och en massa tid...
Image
Premiärtur med min V50N som länge varit styvmoderligt behandlad i verkstads-prioriteringslistan. Från BMW-grått spraylacksvrak till godisfärgat finåk på "bara" fyra år - tur att det inte är den enda scooter man mekat med ;)
...va fin!
Bara det är gjord av plåt så....
Woodstock

Post by Woodstock »

http://www.chockgul.se/img/forum_v50n_nylackad.jpg
Snyggt jobbat, bufflig! Tvåfärgat är läckert.

Mvh

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

kejj wrote:...va fin!
Tack mannen :) Den liknar ju lite din gamla stiliga V50, fast färgerna är väl omkastade? Det syns inte så bra på bilden, men den vita är en lite gulvit volvo-kulör (amazon pärlvit) och den röda är också något mörkare än vad bilden visar (åtminstone på min skärm).
Woodstock wrote:Snyggt jobbat, bufflig! Tvåfärgat är läckert.
Tackar - jag kommer drömma mardrömmar om maskeringstejp lång tid framöver tror jag, men det var det värt ;)

Apropå scooterbilder ...
Jag lekte med gimp häromdagen - det finns en lagom fånig morfning från fyndskicket till nuvarande på den här sidan:
http://www.chockgul.se/frame-_0-v50n.html (2Mb tyckte jag var lite stor bild för inlining i forumet, så det får bli en länk 8) )
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

bufflig wrote:Apropå scooterbilder ...
Jag lekte med gimp häromdagen - det finns en lagom fånig morfning från fyndskicket till nuvarande på den här sidan:
http://www.chockgul.se/frame-_0-v50n.html (2Mb tyckte jag var lite stor bild för inlining i forumet, så det får bli en länk 8) )

Ahhh... morfning är kul, fram för mer renoveringsmorfning !
Vespa Rally 180 1971
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Fan vad snygg den är. Coolt med det lackade 'Vespamärket' Missade det tills jag kollade på din länk till renoveringen.
/putte
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

En kall men vacker morgon i Stenungsund.

Image

Kunde inte låta bli att stanna nere i sundet på vägen till jobbet.
-2 grader och havet låg som en spegel.

/ Tomas
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Bufflig, mycket fin blev den! Får se om jag vågar mig på att lacka två färger nästa gång.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

bufflig wrote:
kejj wrote:...va fin!
Tack mannen :) Den liknar ju lite din gamla stiliga V50, fast färgerna är väl omkastade? Det syns inte så bra på bilden, men den vita är en lite gulvit volvo-kulör (amazon pärlvit) och den röda är också något mörkare än vad bilden visar (åtminstone på min skärm).
Woodstock wrote:Snyggt jobbat, bufflig! Tvåfärgat är läckert.
Tack tar av hatten i respekt för arbetet som du gjort på denna jättefina v50! Jag mindes direkt dina önskemål att köra 2 tonslack efter min rödvita V50.

På den var färgerna om jag minns rätt från Fiat.

Den ägs idag av en scooterist i stockholm och får omvårdnad just nu.

Jag skall ta mig ut till dig när tillfälle ges så kan vi prata scootermek :D o Lambretta!
Bara det är gjord av plåt så....
Jämt-Björn
Drömmare
Drömmare

Post by Jämt-Björn »

Jag och min tjej och min Morris på väg hem från Scooter In Ihe City:

Image

Fick tyvärr lämna mitt i musikbingon då vi frös och var tvungen att fixa inför kvällens begivenheter.
Morris: Vespa GL 177 cc 1964
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Ikonen wrote:Bufflig, mycket fin blev den! Får se om jag vågar mig på att lacka två färger nästa gång.
Tack!

Angående tvåtonslack har jag ett tips, något som jag fick till av en slump men som visade sig vara praktiskt:

Om man väljer en solid 2k lack till den ena kulören och en bas/klarlack-färg till den andra (t ex en klassisk lösningsmedelsbaserad solid lack som min pärlvita amazon-lack i kombination med den röda som är en lösningsbaserad bas utan härdare vilken man sedan klarlackar med 2k klarlack), kan man först lägga den härdande solida lacken, därefter maskera ock lägga basen. Får man färgkryp och annat läskigt i kanterna vid maskeringen går det sedan lätt att rätta till med lite thinner på en bommulstuss - thinnern löser ju den icke härdande basfärgen, men påverkar inte den härdade 2k-lacken, så misstag i kanterna kan lätt suddas ut! Sedan kör man mycket klarlack över alltihopa (även om den solida färgen strängt taget inte behöver klarlack), så får man också en jämn yta!

Är man proffs eller tillhör den del av befolkningen som aldrig gör misstag så är detta naturligtvis onödigt, men för mig sparade det en hel del tid... ;)
kejj wrote: Tack tar av hatten i respekt för arbetet som du gjort på denna jättefina v50! Jag mindes direkt dina önskemål att köra 2 tonslack efter min rödvita V50.

På den var färgerna om jag minns rätt från Fiat.

Den ägs idag av en scooterist i stockholm och får omvårdnad just nu.

Jag skall ta mig ut till dig när tillfälle ges så kan vi prata scootermek :D o Lambretta!
Riktigt så fin som din rödvita blev nog inte denna när man tittar riktigt nära, men din V50 var klart en inspirationskälla - din eldgaffelraka fotbräda fick mig att lägga minst en månad extra på riktning och spackling för att försöka komma i närheten ;)

Jag har inte sett din sedan du sålde den, hoppas den dyker upp på någon träff - det vore kul att ha ett foto av dem tillsammans!

Du är alltid välkommen att komma förbi för en kaffe och lite scootersnack :)
Woodstock

Post by Woodstock »

Hösten är äntligen här! :D

Image

Mvh

/ Fredrik
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Woodstock wrote:Hösten är äntligen här! :D

Mvh

/ Fredrik

Mycket läcker bild !
Vespa Rally 180 1971
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Hösten är äntligen här!

Mvh

/ Fredrik

Var sitter "gilla" knappen.
Lika kul varje gång med dina bilder.

/ Tomas
pallgo
Nybörjare
Nybörjare

Post by pallgo »

En grann bild på en grann Vespa.
Varför servi aldrig dig och dina fina vespor på våra träffar här i Malmö?
Woodstock

Post by Woodstock »

Snider wrote:Mycket läcker bild !
Captain Slow wrote:Var sitter "gilla" knappen.
Lika kul varje gång med dina bilder.

/ Tomas
Tack, vad snällt av er!
pallgo wrote:En grann bild på en grann Vespa.
Varför servi aldrig dig och dina fina vespor på våra träffar här i Malmö?
Tack!

Jag har varit på minst tre Scooterns dag i Malmö med lika många vespor, men de sista åren har det tyvärr inte blivit av.

Mvh

/ Fredrik
steek
Nybörjare
Nybörjare

Post by steek »

Image
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Woodstock wrote:Hösten är äntligen här! :D

Mvh

/ Fredrik

Wow, härlig bild!
Tricolor-randen ser bra ut, var har du hittat den?
Woodstock

Post by Woodstock »

Stilig - silver är snyggt! Vet du vad det är för nyans, eller vad färgen har för beteckning? Har länge funderat på att lacka om min Primmy till just silver, men kanske något ljusare än den du har.
primmy73 wrote:Wow, härlig bild!
Tricolor-randen ser bra ut, var har du hittat den?
Tack! Tricolore-randen är inget annat än 15 mm plasttejp från Swedol för 4,50 kr rullen. Artikelnummer EL-30681 (vit), EL-30682 (röd) och EL-30685 (grön).

Image

Mvh

/ Fredrik
steek
Nybörjare
Nybörjare

Post by steek »

Stilig - silver är snyggt! Vet du vad det är för nyans, eller vad färgen har för beteckning? Har länge funderat på att lacka om min Primmy till just silver, men kanske något ljusare än den du har.

Tack, Fredrik! BMW met silbergrau lär det vara. Kan kolla lite närmare på bättringsstiftet som kom med. Jag funderar på att återställa den i
rött men något mörkare än du har :)

Image
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Inte direkt tagen idag, men när man vaknar upp till ett snötäcke är det skönt att ha bilder som denna att påminna en om sommarens äventyr: någon stackar som hamnat mitt i getingboet (eller egentligen tvärtom) på årets Mods Vs Rockers. :wink:

Image

Har, bättre sent än aldrig, kommit mig för att ladda upp lite fler bilder därifrån också. De finns här för den som är intresserad.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

I går blev det lite mek, bytte kondensator.
Image
Och i dag en liten provtur, solen sken, men kallt.

Image
Touring -60
Rally180 -73
Post Reply