Förgasarknas..PV, var börja?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Förgasarknas..PV, var börja?

Post by Bluesman »

Hej scooteristi -

om en Primavera 82 plötsligt dör under körning, men funkar igen om man drar ut choken helt under körning (så man kommer hem)....då kan man väl utgå från att huvudmunstycket är igensatt? Eller är det lågfartsmunstycket, tro?

Inte så insatt i förgasarteknik..tips, nån?

Kan kanske tillägga att den varit lite lynnig sista tiden, gärna varvar vid rödljus etc utan anledning..

/Richard
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

typiskt igensatt huvudmunstycke.
börja där.

att den börjar varva vid rödljus kan bero på tjuvluft men också en kärvande gasvajer som inte går tillbaka ordentligt.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Förgasarknas..PV, var börja?

Post by Hedge »

Låter som att det är skit någonstans, antingen i förgasaren eller i bränsletillförseln. Tag bort fuggen, kolla att det kommer bensin som det ska från bensinslangen. Gör sedan rent fuggen noggrant med förgasarrengöring och tryckluft. Skruva ur alla munstycken som går att skruva ut och inspektera dessa noggrant och se om det dröjer sig kvar gammal bensinavlagring. Denna kan släppa i tid och otid, och sätter då lätt igen nåt munstycke.

/G
Bluesman wrote:Hej scooteristi -

om en Primavera 82 plötsligt dör under körning, men funkar igen om man drar ut choken helt under körning (så man kommer hem)....då kan man väl utgå från att huvudmunstycket är igensatt? Eller är det lågfartsmunstycket, tro?

Inte så insatt i förgasarteknik..tips, nån?

Kan kanske tillägga att den varit lite lynnig sista tiden, gärna varvar vid rödljus etc utan anledning..

/Richard
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tack, precis vad jag tänkt göra - dvs ta isär o rensa rubbet. Den har bara gått och gått så den förtjänar lite handpåläggning :-)

/R
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

det är troligtvis lågfartsmunstycket, det var mitt problem i alla fall. det tog tid innan jag hittade problemet, hade förgasaren ute flera gånger. Jag körde sedan uteslutningsmetoden och bytte olika delar mellan en annan primavera som fungerade bra.

Lycka till
Post Reply