spänningsregulator till en Piaggio Hexagon 150cc

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Dansken
Drömmare
Drömmare

spänningsregulator till en Piaggio Hexagon 150cc

Post by Dansken »

Hej

Fick för en tid sedan en Hexagon 150cc som stått i 5-6år, tidigare ägare fick aldrig igång den efter att CDI boxen pajat och han ersatt den med en ny.

Helt novis på scooters började jag iaf plocka ner den och fixade med alla jordpunkter jag hittade, det var då jag upptäckte att jordkabeln till spänningsregulatorn var av, fiaxade ny jord och nu funkade iaf elsystemet och den startade.

fick dok ej laddningspänning til batteriet och ingen spänning till elchoken och den där förvärmingen som sitter i mikuni-förgasren.

Mätte upp spänningen från svänghjulet (ca 31v) men från spänningsregulatorn hade jag endast 2,5v ut oavsett var jag mätte.

Jag tror som sagt att regulatorn är trasig (el kan det vara något annat som spökar?)

Vad jag har kommit fram till så är det regulatorn som skickar spänningen till bla choken och förvärmingen och det jag undrar över är om det är möjligt att använda en annan regulator el är alla dessa regulatorer specifika för just den scootern de sitter på?

Hur är det med elchoken, går det att bygga om den till manuel (wirestyrd)?
och den där förvärmingen, kan man skippa den helt?

Säkert blev det många nobbfrågor men jag har som sagt aldrig skruvat scooter och knappt moped heller sedan jag själv ägde en Puch Florida för 24år sedan.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Som du skriver är det säkert regulatorn som lagt av om den inte är felaktigt inkopplad. En ny kostar 400-900 beroende på vilken Hexagon du har och finns på de flesta välsorterade scooterbutikerna.

En annan variant kan vara ett havererat batteri som lastar ner systemet - börja med att testa om det håller laddning och kommer upp i rätt spänning.

Jag skulle inte försöka med någon annan regulator, priset är antagligen liknande och Piaggios elsystem har lite speciallösnignar med hur de drar batteriladdningen så risken är stor att den inte fungerar

Det finns ombyggnadskit till manuell choke, den sitter då vid vänter handtag

/HB
Dansken
Drömmare
Drömmare

Post by Dansken »

Tack för svaren

så man måste alltså ha ett batt som är i god kondition för att det ska fungera, trodde att det räckte med att regulatorn fungerar så förser den systemet med spänning till lysen osv för varken lyse el signal fungerar då jag kopplar bort extrabatteriet som jag ansluter med startkablar till det som sitter i scootern ( och det batteriet vet jag är kass, det i scootern alltså).

Regulatorn har ett 7 el 8polig kontaktstycke och det går inte att vända motsvarande kontakt på kabelhärvan fel så jag antar att allt är rätt inkopplat.

Du har inget tips på någon välsorterad MC-firma i Sverige som lagerför resdelar till en Hexagon 150cc -96 hittar nämligen bara regulatorn i en butik i England (ca 135GBP + frakt)

Den där ombyggnadsatsen till choken, var hittar man en sådan?

På förhand tack.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Finns 2 olika elsystem till dessa motorer, Gilera runner 180, Italjet Dragster 125/180 har samma och Sfera 125, Skipper 125 2t, Typhoon 125 och Aprilia sr125 har samma elsystem. Vilket Hexagon har kan jag inte svara på för jag orkar inte läsa igenom allt men endera av dom är det ochdu bör kunna utläsa det här: http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/us ... anuals.pdf
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag hittade dem på SIP - finns säkert på fler ställen.

Vad käller regulatorm så kan den belasta elsystemet så det inte orkar ge tillräcklig spänning och följdaktligen laddas inte batteriet heller.

Ett dåligt batteri som inte tar emot laddning alt. är kortslutet kan också förstöra regulatorn

/HB
Dansken
Drömmare
Drömmare

Post by Dansken »

Tack för all hjälp både med elshema och tips på butiker,
Post Reply