Förstärkning för centralstöd?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Förstärkning för centralstöd?

Post by franke »

Min Touring hade tidigare bulur i golvet där centralstödet är fäst, förmodligen efter torrkörning. Bulorna riktades i samband med omlackering nyligen, men det räckte med scooterns egen vikt för att spräcka lacken igen när jag ställde upp den på stödet (jag är helt säker att ingen hunnit sitta på den än). När jag dessutom bände dit ett par nytillverkade "sverigebågar" som inte hade hundraprocentig passform sprack den ytterligare.

Jag antar att jag inte är ensam om att tycka att golvet är väl tunnt. Hur har ni löst det? Svetsat fast en platta på golvets undersida? Bilder?
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Har samma problem, men misstänker att jag inte har originalstöd på min 60:a. Har nämligen fler hål för att fästa ett stöd än de som används...

Men en lagom tjock förstärkning på undersidan borde ju göra susen. För mig är funktion prio 1 och om det finns en extra svets på undersidan är det okej för min del.

Men som sagt vi två kan inte vara dom enda...
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

min hade inte så mycket bucklor under men stödet var vridet så jag gjorde en snabblösning på min touring och montera ett PX stöd. Får se när jag tar mig tid att rikta orginalet. Det satt tjocka j-a distanser under orginalet för att den överhuvudtaget skulle kunna stå och även då var det vingligt.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Hej
Plattjärnet som man skruvar fast stödet i vespan med har två sidor.
Det ena är längre än det andra och skall sticka frammåt ,så den fyrkantiga bågen i stödet vilar på järnet och inte chassit.

Ett knep jag kör med när stödet blir trött, är att köpa 2st 10 el 11 hylsa och sticka in i stödet samt sätta på nya tassar.
Vipps så blir stödet ca 2cm högre.

mvh Calle
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Mitt stöd var avkapat ca 3 cm när jag köpte vespan och detta medförde att vespan stod på båda hjulen trots att den var uppställd på centralstödet. En stund med en bläster, svets och lite färg var problemet löst. MEN när jag monterade tillbaka stödet såg jag ett par bucklor precis vid fästena. Något plattjärn fanns inte ens. Bara stödet, två fästen och en fjäder... (Är det inte på senare årsmodeller som ett av fästena är längre?)

Därav mitt problem, men eftersom vespan inte kommer hinna lackas förrän till sommaren eller nästa höst är det inte panik, men en kosmetiskt lösning såväl som funktionell är att föredra. Lutar fortfarande mot en förstärning undertill...
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Fästena är vad jag menar.
Ser du dom från sidan, ser dom ut som ett plattjärn med hängbuk...
Ena raka delen där skruvhålet sitter på fästet bör vara längre än det andra.
Jag har bara erfarenhet av largefram av typ ss, sprint gtr rally och px.
Kan hända att touring är annorlunda

lycka till mvh c
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Då menar vi samma sak. Mina fästen är likadana och det ska dom nog vara på min vespa enligt de sprängskisser jag sett. Tack för svaret!

Post Reply