Vilken bensin och olja kör ni med?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det bästa sättet att köra in en cylinder/kolvringar är att busgasa i stan. Så jag håller med om vad han skriver, men bara vad gäller just cylinder/kolvringar. Har du bytt annat i motorn, som t ex vevlager/vev, så kan det vara smart att ta det lilla lugna ett tag så att inte något lager överhettar, eller nåt annat lossnar.

Det viktigaste är dock att värma upp den nymekade motorn ordentligt innan man kör med den. Annars kan det bli problem.

Kollar du hur t ex crossåkare kör in sina nya ringar/cylinder så är det nästan komiskt att se folk som pensionärskör sina scootrar mil in och mil ut. Crossar är dessutom maskiner med enormt mycket större effektuttag.

Ut och kör hårt i stan med en uppvärmd motor, som får vila lite mellan varven. Det funkar utmärkt, eller har iallfall gjort det för mig.

/G
Woodstock wrote:En högst intressant (och kanske något kontroversiell) länk om inkörning för den som orkar läsa:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Mvh

/ Fredrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Hur kör ni egentligen in era gräsklippare, röjsågar och motorsågar?
Jasså, fullt skaft från första starten? precis som alla andra då... och motorerna bara går och går.... :wink:

Ibland tycker jag att daltandet med motorerna går till överdrift. Själv chansar jag inte med oljan utan kör alltid Castrols oljor till mina motorcyklar och scootrar. Jag har själv kört samma maskin med en biltema olja och den sotade betydligt mer än castrols olja som inte sotade alls. Jag kan meddela att min vän var på nån oljefabrik eller vad det heter och såg samma olja tappas på både statoil och biltema dunkar.
Min scooter är från 1961. Den är alltså 49 år gammal. Tänk vad den motorn har gått på för olika oljor under sina år och ändå spinner den på fortfarande mil efter mil.
/ Christian
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

"Va, etanol i 95 oktan på sommaren? En källa hade varit önskvärt angående det där."

Det verkar stämma bra med Etanolblandning i 95 oktan
http://www.spi.se/produkter.asp?art=31

Källan torde väl vara nog så pålitlig? :-D
http://www.spi.se/bakgr.asp

För övrigt så tänker jag byta till Castrol racingolja så snart tanken är tom. Den luktar ljuvligt. Som en Speedwaybana ungefär.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Woodstock

Post by Woodstock »

BooDaa wrote:För övrigt så tänker jag byta till Castrol racingolja så snart tanken är tom. Den luktar ljuvligt. Som en Speedwaybana ungefär.
Du tänker på Castrol R40 då gissar jag? Akta dig, den är beroendeframkallande... :wink: Tänk bara på att den är temperaturkänslig och inte lämpar sig att använda under +2 grader.

Pratade med en man med en Yamaha RD 500 igår (för övrigt den finaste RD 500 jag sett i modern tid). Han körde på vanlig Castrol Power 1 och duttade i en skvätt av Apotekets ricinolja för att uppnå den där speciella lukten. Huruvida det är hälsosamt för motorn eller ej skall vara osagt...

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ricinolja är väl i princip det som använts på racingbanorna, så jag ser inte att det skulle skada.

Castor bean-oljor är väl en sorts ricinolja, eller?

/G
Woodstock wrote:
BooDaa wrote:För övrigt så tänker jag byta till Castrol racingolja så snart tanken är tom. Den luktar ljuvligt. Som en Speedwaybana ungefär.
Du tänker på Castrol R40 då gissar jag? Akta dig, den är beroendeframkallande... :wink: Tänk bara på att den är temperaturkänslig och inte lämpar sig att använda under +2 grader.

Pratade med en man med en Yamaha RD 500 igår (för övrigt den finaste RD 500 jag sett i modern tid). Han körde på vanlig Castrol Power 1 och duttade i en skvätt av Apotekets ricinolja för att uppnå den där speciella lukten. Huruvida det är hälsosamt för motorn eller ej skall vara osagt...

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Sotar gör de ju ändå, vissa i och för sig mindre än andra, men eftersom man sotar ur motorn en gång per år (...för det gör ni väl?) så spelar det mindre roll. För mig iallfall.

Tänk på att hojarna hade rak SAE30-olja i bensinen på sextiotalet, och det sotar något helt hemskt. Men gick, det gjorde de ju ändå.

Som en känd tänkare har sagt om scootermek: "Det är inte rymdfarkoster vi åker runt på".

/G
colsson wrote:Hur kör ni egentligen in era gräsklippare, röjsågar och motorsågar?
Jasså, fullt skaft från första starten? precis som alla andra då... och motorerna bara går och går.... :wink:

Ibland tycker jag att daltandet med motorerna går till överdrift. Själv chansar jag inte med oljan utan kör alltid Castrols oljor till mina motorcyklar och scootrar. Jag har själv kört samma maskin med en biltema olja och den sotade betydligt mer än castrols olja som inte sotade alls. Jag kan meddela att min vän var på nån oljefabrik eller vad det heter och såg samma olja tappas på både statoil och biltema dunkar.
Min scooter är från 1961. Den är alltså 49 år gammal. Tänk vad den motorn har gått på för olika oljor under sina år och ändå spinner den på fortfarande mil efter mil.
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Ja vad är det med recinoljans lukt egentligen? Jag håller med om att den doftar gamla minnen och helt ljuvligt! Som modellflygare har jag gått över till syntetolja men jag blir lika glad varje gång nån startar upp en motor och doften av bränd recinolja sprider sig! :D
/ Christian
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det luktar racing helt enkelt. :)
colsson wrote:Ja vad är det med recinoljans lukt egentligen? Jag håller med om att den doftar gamla minnen och helt ljuvligt! Som modellflygare har jag gått över till syntetolja men jag blir lika glad varje gång nån startar upp en motor och doften av bränd recinolja sprider sig! :D
Woodstock

Post by Woodstock »

Har nu kört med Castrol R40 drygt 100 mil och tycker mig märka att vespan har blivit något piggare än normalt - kan det stämma eller är det bara inbillning? Upplever iallafall att jag har något bättre vrid på det lägre varvtalsregistret nu än innan. Castrol R40 lär ju ha en tendens att sota/koksa mer än normalt, men kan detta t o m medföra ett en risig cylinder (med drygt 4000 mil, två nypningar och en del repor i cylinderloppet) blir "friskare" s a s?

Mvh

/ Fredrik
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Woodstock wrote:men kan detta t o m medföra ett en risig cylinder (med drygt 4000 mil, två nypningar och en del repor i cylinderloppet) blir "friskare" s a s?

Mvh

/ Fredrik
nej.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har nu kört med Castrol R40 drygt 100 mil och tycker mig märka att vespan har blivit något piggare än normalt - kan det stämma eller är det bara inbillning?

Inbillning. Det enda oljans sammansättning kan förändra är hur mycket det ryker ur avgasröret, hur mycket sot som bildas, och hurpass bra den smörjer.
Upplever iallafall att jag har något bättre vrid på det lägre varvtalsregistret nu än innan.
Placebo-effekten. R40 är ju inte billigt precis.
Castrol R40 lär ju ha en tendens att sota/koksa mer än normalt
R40 är en racingolja med ricinoljebas. Den är gjord för tävlingsbruk, dvs för att motstå höga temperaturer. Att den skulle koksa mer än t ex TTS har jag inte hört förut. Men visst, vegetabiliska oljor kan kanske vara något mer sotiga än syntetiska.
men kan detta t o m medföra ett en risig cylinder (med drygt 4000 mil, två nypningar och en del repor i cylinderloppet) blir "friskare" s a s?
En tvåtaktsolja kan aldrig åstadkomma mirakel. Tvärr. En sliten och repig cylinder blir inte botad av någon form av smörjmedel.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Vegetabiliska oljor koksar mer är vanliga helsyntet oljor, det är en av anledningarna till att de inte används särskilt ofta vid vägkörning. De är ochså hygroskopiska, så vill man undvika att smörja sina vev lager med vatten så bör man undvika dessa oljor, alternativt förbruka flaskan så snart den är öppnad.
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Inbillning. Det enda oljans sammansättning kan förändra är hur mycket det ryker ur avgasröret, hur mycket sot som bildas, och hurpass bra den smörjer.
Jaha, okej. Jag känner min Primavera utan och innan (eftersom det är mitt dagliga transportmedel året runt) och är således känslig för minsta nyans av förändring - jag kan ta gift på att den är piggare nu än för 100 mil sedan. Förvisso har jag honat cylindern för drygt 100 mil sedan, om det kan vara det?
Hedge wrote:R40 är ju inte billigt precis.
En gammal bekant visade sig vara butikschef i butiken som jag hittade Castrol R40 och jag fick ett rabattkort på 15 %. Betalar därför 143 kr för en Castrol R40, att jämföras med 145 kr som jag betalade för en Castrol TTS i en annan butik förut. Det går säkert att hitta utmärkta oljor för under hundralappen/litern, men utslaget på de antal mil man kommer på en liter är det inget att snåla på, anser jag. Då är det än mer ekonomiskt förkastligt att, som jag, enbart köra på Shells V-Power, vilken är minst en krona dyrare per liter än de övriga. Pengar är bara papper när allt kommer omkring... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja, en honing är ju en ganska bra förklaring till varför den känns piggare. En sliten cylinder tappar man en hel del effekt på. Bytte du ringar när du honade? Om inte - varför inte? Sen ska man aldrig glömma bort vädrets inverkan på våra små motorer. En tvåtaktare är ju en mekanisk barometer, den reagerar direkt på ändringar i lufttemp och luftfuktighet. Min trimmade PX går som en potta skit när det är högsommar och riktigt varmt, men på hösten går den mycket bättre, för att nämna ett exempel.

Själv kör jag på den olja som finns på den mack jag tankar på, bara den uppfyller API-TC etc. Funderar dock på att köpa en R40 för att slå i en kapsyl för luktens skull...:)
/G
Woodstock wrote:
Hedge wrote:Inbillning. Det enda oljans sammansättning kan förändra är hur mycket det ryker ur avgasröret, hur mycket sot som bildas, och hurpass bra den smörjer.
Jaha, okej. Jag känner min Primavera utan och innan (eftersom det är mitt dagliga transportmedel året runt) och är således känslig för minsta nyans av förändring - jag kan ta gift på att den är piggare nu än för 100 mil sedan. Förvisso har jag honat cylindern för drygt 100 mil sedan, om det kan vara det?
Hedge wrote:R40 är ju inte billigt precis.
En gammal bekant visade sig vara butikschef i butiken som jag hittade Castrol R40 och jag fick ett rabattkort på 15 %. Betalar därför 143 kr för en Castrol R40, att jämföras med 145 kr som jag betalade för en Castrol TTS i en annan butik förut. Det går säkert att hitta utmärkta oljor för under hundralappen/litern, men utslaget på de antal mil man kommer på en liter är det inget att snåla på, anser jag. Då är det än mer ekonomiskt förkastligt att, som jag, enbart köra på Shells V-Power, vilken är minst en krona dyrare per liter än de övriga. Pengar är bara papper när allt kommer omkring... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Ja, en honing är ju en ganska bra förklaring till varför den känns piggare. En sliten cylinder tappar man en hel del effekt på. Bytte du ringar när du honade? Om inte - varför inte? Sen ska man aldrig glömma bort vädrets inverkan på våra små motorer. En tvåtaktare är ju en mekanisk barometer, den reagerar direkt på ändringar i lufttemp och luftfuktighet. Min trimmade PX går som en potta skit när det är högsommar och riktigt varmt, men på hösten går den mycket bättre, för att nämna ett exempel.
Jag skulle bytat kolvringar, men SIP lyckades med konststycket att skicka helt fel ringar. Jag fick ta till heders de (original) kolvringar jag hade liggandes, en som hade gått ca 1000 mil (och varit med om en nypning) och en med ca 100 mil på sig.
Hedge wrote:Själv kör jag på den olja som finns på den mack jag tankar på, bara den uppfyller API-TC etc. Funderar dock på att köpa en R40 för att slå i en kapsyl för luktens skull...:)
/G
Kanske är säkrare att köpa Apotekets ricinolja och dosera i tanken? På Castrols flaska står där nämligen att R40 inte kan blandas med andra oljor. Som jag skrev tidigare i tråden, träffade jag en Yamaha RD 500-åkare som gjorde exakt så för luktens skull (han tog t o m upp den lilla apoteksflaskan ur innerfickan och visade mig).

Mvh

/ Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Körde ett tag med E85 med 1,5% Castrol R40 (luktar gott) det blir mkt lite sot men det blir ändå lite klibbig i avgasröret.

Numera E85 och 1,5% Klotz KL200 Techniplate den kombination luktar nappt inget alls och varken sotar eller ryker, bara när det är kallt då blir det relativt mkt vatenånga jämförd med bensin.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Har ju läst att det finns bensinstationer med akrylatbensin i pumparna, tror det ska vara OK/Q8, men inte har jag hittat någon mack med detta.
Är jag bara blind, eller finns det inte någon i stockholmstrakten?

Någon som vet? Kanske båtmackar?
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Efter några veckors ofrivillig stiltje är Vespan fulltankad och körklar.

98 oktan med 5% Castrol R40 kommer garanterat lämna ett fint doftspår på väg till jobbet. :lol:
Visst kostar det en slant med favoritoljan. Men både jag och Vespan mår ju bra av det, så jag ser ingen anledning till att snåla.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Woodstock

Post by Woodstock »

aryan wrote:Körde ett tag med E85 med 1,5% Castrol R40 (luktar gott) det blir mkt lite sot men det blir ändå lite klibbig i avgasröret.
Har också märkt att set klibbar ordentligt i ljuddämparen, känns som klister och är ganska jobbigt att få bort.
vespaman wrote:Har ju läst att det finns bensinstationer med akrylatbensin i pumparna, tror det ska vara OK/Q8, men inte har jag hittat någon mack med detta.
Bara nyfiken, vad är akrylatbensin och vad är fördelen med det?
BooDaa wrote:98 oktan med 5% Castrol R40 kommer garanterat lämna ett fint doftspår på väg till jobbet. :lol:
Jösses, 5 % låter tokigt mycket - Castrol R40 har ju smörjegenskaper som ingen annan olja, så det borde inte behövas.

Inget snack om saken att det kommer att lukta gott bakom dig. Det är en mycket angenäm upplevelse när man bromsar in för rödljus och den bakomvarande fartvinden kommer ikapp...mmmmm...Catrol R40... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Alkylatbensin är miljöanpassad bensin för 2-taktare som motorsågar o röjsågar. Den innehåller inte svavel och bensen bl.a. Men man ska nog passa sig för att bara byta rakt av. En bekant körde det i sin snöslunga i vintras och den gick "skitbra" och "varvade som fan" till den nöp o vevstaken gick av.
Last edited by Mike Tropic on Sun 03 Oct 2010, 22:48, edited 1 time in total.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Japp, det stämmer att man får ha lite koll när man byter, men det är nog inget problem. Dock har jag kollat runt lite granna, och det är verkligen dåligt med Alkylatbensin (som jag har lärt mig att det heter, inte akrylat som jag skrev tidigare) i stockholm.
Finns framför allt på Q8 sjöstationer.
Dock lär det ska finnas i Bromma &så (bara några km härifrån), ska se om jag hinner förbi där i veckan, färdigblandad Aspen-2T skulle jag gärna slänga i min Vespa för att döva miljösamvetet något.

Hur är det med E85 på P200E? Någon som kör med det?
Hur jämför sig det med alkylat?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ingen E85 i P200E (för jag har ingen) men däremot E85 i Vespa V50 och allt möjligt annat (som en 2T röjsåg). Fungerar utmärkt med större munstycken förståss kylar motorn bätre än bensin (mindre risk för kolvnyp) och sotar inte heller motorn lika mkt.

/Aryan

PS Det finns en OK station i Norrtälje och Uppsala som har Alkylatbensin pumpar (mkt billigare än att köpa dunkar såklart)., men E85 finns ju överallt. Om Vespan har separatsmörjning behöver du ingen etanolkompatibel 2T olja heller.
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

jag har oxo märkt att det heter alkylatbensin och inte som jag tidigare skrev, jag har kört det i över ett år och inte haft något problem, minns dock inte hur vanlig soppa det fanns i tanken från början, bytet har skett både i vespa 50 och i mbk club,min lilla dröm är att köra på etanol men jag vet inte om det blir av, funderar dock på att tippa i lite och köra med blandtankning men jag har på känn att man får ha koll på hur många procent man har i varje gång man fyller upp.
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

aryan wrote:Ingen E85 i P200E (för jag har ingen) men däremot E85 i Vespa V50 och allt möjligt annat (som en 2T röjsåg). Fungerar utmärkt med större munstycken förståss kylar motorn bätre än bensin (mindre risk för kolvnyp) och sotar inte heller motorn lika mkt.

/Aryan

PS Det finns en OK station i Norrtälje och Uppsala som har Alkylatbensin pumpar (mkt billigare än att köpa dunkar såklart)., men E85 finns ju överallt. Om Vespan har separatsmörjning behöver du ingen etanolkompatibel 2T olja heller.
OK, vet inte om jag kidnappar tråden här, men jag hugger :)
1. Effekt - skall man räkna med att vespan går långsammare
2. Starter - blir den knökigare att få igång (speciellt nu, när det börjar blir kallare..)
3. Måste man tanka oftare?
4. Miljön - är det bättre att köra med E85 än alkylat?

Alkylat på dunk skulle aldrig funka för mig, förutom att det är dyrt, så känns det ju sådär med att slänga dunkar istället. Det verkar finnas 25 liters dunkar som man lämnar i retur, med (om man vill) 2T färdigblandat. Men enklast och bäst är ju att tanka direkt från pump såklart.
Drar en tank i veckan ungefär.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag skrev en arikel om E85 konvertering i scooteristen!

1 Effekt: Det blir en liten effektökning, ca 5% mera effekt och lite högre topphastighet men framföralt merkbart bättre bottendrag. Med E85 som är ca 102 oktan har du möjligheten att höja kompressionen utan risk för spikingar, då ökar maxeffekt, vridmoment och verkningsgraden ännu mera.

2. Start: Det kanske krävs en extra kick nu men inget som stör och risken att motorn blir svåstartad för att den blivit för "sur" verkar vara lite mindre. Jag har kört hela förra vinter på E85 och använd lite startgas när det blev alvarligare startsvårigeter, när det var kallare än -10. Blockerade då även luftkylningen för att inte motorn skulle bli för kallt annars kunde den bli lite tjurig, t ex tvekade vid fullgas särskild efter motorbroms.

3 Ja du måste tanka oftare eftersom det i snitt går åt ca 30% mera bränsle / km. Med höjd kompression ökar minskar förbrukningen igen om du då inte använder effektökningen och börjar köra fortare.

4 Vilket som är mist dålig för miljön alkylat eller E85 är ingen lätt fråga, E85 ger i varje fall en kraftig minskning av växthusgaser 60-70% well-2-wheel. Men 2-t motorer släpper ut en stor del oförbrända bränsle rester, E85 och alkylatbensin har då fördelen att det inte är så giftig som vanlig bensin. Etanol bryts lätt ner och är ofarlig för miljön, men det är ca 15% vanlig bensin i E85 kvar. 2T olja som blandar sig bra med E85 (som t ex ricinolja) är ofta lättare biologiskt nedbrytbara och mindre giftiga.
Här http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf finns en rapport från Svenska miljöinstitutet IVL om miljöanpassade bränslen i båtmotorer bl a 2T-utombordare på alternativa bränslen. I sammanfattningen skrivs det bl a:
Utsläppen från de traditionella 2-takts utombordarna dominerar tydligt utsläppsmängderna. Standardbensin gav höga halter av miljö- och hälsofarliga ämnen, bland annat bensen, PAHer och formaldehyd. En liter bensin gav cirka 2,3 g PAH. Alkylatbensin och etanolbränslet E85 gav betydligt mindre utsläpp.
/Aryan
Post Reply