Jag skrev en arikel om E85 konvertering i scooteristen!
1 Effekt: Det blir en liten effektökning, ca 5% mera effekt och lite högre topphastighet men framföralt merkbart bättre bottendrag. Med E85 som är ca 102 oktan har du möjligheten att höja kompressionen utan risk för spikingar, då ökar maxeffekt, vridmoment och verkningsgraden ännu mera.
2. Start: Det kanske krävs en extra kick nu men inget som stör och risken att motorn blir svåstartad för att den blivit för "sur" verkar vara lite mindre. Jag har kört hela förra vinter på E85 och använd lite startgas när det blev alvarligare startsvårigeter, när det var kallare än -10. Blockerade då även luftkylningen för att inte motorn skulle bli för kallt annars kunde den bli lite tjurig, t ex tvekade vid fullgas särskild efter motorbroms.
3 Ja du måste tanka oftare eftersom det i snitt går åt ca 30% mera bränsle / km. Med höjd kompression ökar minskar förbrukningen igen om du då inte använder effektökningen och börjar köra fortare.
4 Vilket som är mist dålig för miljön alkylat eller E85 är ingen lätt fråga, E85 ger i varje fall en kraftig minskning av växthusgaser 60-70% well-2-wheel. Men 2-t motorer släpper ut en stor del oförbrända bränsle rester, E85 och alkylatbensin har då fördelen att det inte är så giftig som vanlig bensin. Etanol bryts lätt ner och är ofarlig för miljön, men det är ca 15% vanlig bensin i E85 kvar. 2T olja som blandar sig bra med E85 (som t ex ricinolja) är ofta lättare biologiskt nedbrytbara och mindre giftiga.
Här
http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf finns en rapport från Svenska miljöinstitutet IVL om miljöanpassade bränslen i båtmotorer bl a 2T-utombordare på alternativa bränslen. I sammanfattningen skrivs det bl a:
Utsläppen från de traditionella 2-takts utombordarna dominerar tydligt utsläppsmängderna. Standardbensin gav höga halter av miljö- och hälsofarliga ämnen, bland annat bensen, PAHer och formaldehyd. En liter bensin gav cirka 2,3 g PAH. Alkylatbensin och etanolbränslet E85 gav betydligt mindre utsläpp.
/Aryan