Laga koppling, Touring 57:a (Namnbyte efterdemontering)
Laga koppling, Touring 57:a (Namnbyte efterdemontering)
God morgon, kamrater!
Senaste veckorna har jag ibland råkat ut för att vespan tappat driv i marchfart.
Det har varit ungefär samma symptom som när man håller på att få slut på soppa. Motorn tappar fart, men kommer omedelbart igång igen.
På väg till jobbet idag trodde jag att just soppan tagit slut, men gissa om jag blev förvånad när jag fyllt på från reservflaskan och inte fick igång den alls.
Min spontana bedömning är att "något väldigt viktigt gått sönder" då jag varken har något motstånd på kicken, eller kan springa igång den. Drivet är helt väck?
När jag försöker springa igång den så hör jag en markant skillnad mellan friläge och växlar, men ingen tändning.
Vad är den troligaste orsaken/orsakerna vid dessa symtom och vad behöver jag för delar? Min säsong har ju just börjat pga sen besiktning.
Senaste veckorna har jag ibland råkat ut för att vespan tappat driv i marchfart.
Det har varit ungefär samma symptom som när man håller på att få slut på soppa. Motorn tappar fart, men kommer omedelbart igång igen.
På väg till jobbet idag trodde jag att just soppan tagit slut, men gissa om jag blev förvånad när jag fyllt på från reservflaskan och inte fick igång den alls.
Min spontana bedömning är att "något väldigt viktigt gått sönder" då jag varken har något motstånd på kicken, eller kan springa igång den. Drivet är helt väck?
När jag försöker springa igång den så hör jag en markant skillnad mellan friläge och växlar, men ingen tändning.
Vad är den troligaste orsaken/orsakerna vid dessa symtom och vad behöver jag för delar? Min säsong har ju just börjat pga sen besiktning.
Last edited by BooDaa on Mon 27 Sep 2010, 21:00, edited 1 time in total.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Jo, då. Tändstiftet sitter där det skall.
Funderar mer på om kopplingen kan ha något med det att göra då jag tappat allt driv även med växel i. Jag hör nämligen skillnad, men rullar lika lätt som på friläge.
Sitter kopplingen direkt på vevaxeln??
Funderar mer på om kopplingen kan ha något med det att göra då jag tappat allt driv även med växel i. Jag hör nämligen skillnad, men rullar lika lätt som på friläge.
Sitter kopplingen direkt på vevaxeln??
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Jag har just varit och konsulterat två Vespakollegor på lunchen och vi kom fram till ungefär samma sak.
En kil skall tydligen vara primär misstänkt, så en sådan skall jag nog rekvirera från EM, SIP, eller liknande.. Kanske lite nya lameller när jag ändå håller på och river.
En kil skall tydligen vara primär misstänkt, så en sådan skall jag nog rekvirera från EM, SIP, eller liknande.. Kanske lite nya lameller när jag ändå håller på och river.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Då är det bara att kavla upp ärmarna och börja riva för att se vad som behöver beställas hem, då.
Vilkel tur att jag skall installera lyftbord i garaget imorgon.
Vilkel tur att jag skall installera lyftbord i garaget imorgon.

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Extraknäcker du som medium, Hans?
När jag lossade kopplingslocket idag så följde korgen med ut.
Demontering i oortodox ordning kan tyckas, men jag fick gensat syn på spåret som en ring borde passa i. Skall ringen alltså hålla lamellerna på plats och hur vet jag hur de skall sitta när jag monterar ihop det hela?
Min kopplingsavdragare kommer nog med post från Göteborg först imorgon, så jag har inte kunnat få ut allt ännu.
Finns det risk att ringen trillat utom räckhåll / gått sönder, eller är det för trångt för sådant?
Korgen har ganska vassa och deformerade kanter. Slipa, byta, eller låta vara? Har den något slags normalslitage, tror ni?

Och centrumplattan misstänker jag skall sättas på plats sist vid montering och säkras med den där trådöglan.
När jag lossade kopplingslocket idag så följde korgen med ut.
Demontering i oortodox ordning kan tyckas, men jag fick gensat syn på spåret som en ring borde passa i. Skall ringen alltså hålla lamellerna på plats och hur vet jag hur de skall sitta när jag monterar ihop det hela?
Min kopplingsavdragare kommer nog med post från Göteborg först imorgon, så jag har inte kunnat få ut allt ännu.
Finns det risk att ringen trillat utom räckhåll / gått sönder, eller är det för trångt för sådant?
Korgen har ganska vassa och deformerade kanter. Slipa, byta, eller låta vara? Har den något slags normalslitage, tror ni?

Och centrumplattan misstänker jag skall sättas på plats sist vid montering och säkras med den där trådöglan.
Last edited by BooDaa on Fri 24 Sep 2010, 08:24, edited 1 time in total.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Du behöver ingen avdragare, bara "kompressor" för att trycka ihop den och kronmutterverktyget.
Lossa kronmuttern, vrid så att kilspåret pekar uppåt,
dra av resten av kopplingen från veven (obs: se till att du får med dig alla rullar som sitter i kopplingsdrevet, peta gärna med brickan som sitter längst in med finger eller mejsel, annars trillar de garanterat ner i motorn och du måste dela den.
Sedan får du montera hela kopplingen på bänken.
I sprängskisserna syns det hur allt ska sitta.
http://www.scooterhelp.com/serial/VL3T.parts.book.html
Kanske är läge för ny spårring om den gamla har släppt. Hur som helst, se till att öppningen i låsringen hamnar vid metall och inte i en öppning, så att säga.
/P
Lossa kronmuttern, vrid så att kilspåret pekar uppåt,
dra av resten av kopplingen från veven (obs: se till att du får med dig alla rullar som sitter i kopplingsdrevet, peta gärna med brickan som sitter längst in med finger eller mejsel, annars trillar de garanterat ner i motorn och du måste dela den.
Sedan får du montera hela kopplingen på bänken.
I sprängskisserna syns det hur allt ska sitta.
http://www.scooterhelp.com/serial/VL3T.parts.book.html
Kanske är läge för ny spårring om den gamla har släppt. Hur som helst, se till att öppningen i låsringen hamnar vid metall och inte i en öppning, så att säga.
/P
Last edited by Paka on Fri 24 Sep 2010, 20:41, edited 1 time in total.
Helt rätt Paka. Jag blandar ihop begreppen en aning. Kronmutterverktyget är på väg, men jag inte beställt någon kompressor. Tror mig dock ha sett den..
http://www.emscooters.se/ShowProduct.as ... 22&cat=199
Går det att klara sig utan, eller skall jag beställa hem en sådan också så fort jag kan?
Skulle behöva lite hjälp med att peka ut en lämplig sprängskiss. Jag har just kikat på scooterhelp, men hittar ingen vad beteckningen VGL1T..
http://www.emscooters.se/ShowProduct.as ... 22&cat=199
Går det att klara sig utan, eller skall jag beställa hem en sådan också så fort jag kan?
Skulle behöva lite hjälp med att peka ut en lämplig sprängskiss. Jag har just kikat på scooterhelp, men hittar ingen vad beteckningen VGL1T..
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Sååå..
Kronmutterverktyget har landat, men det går inte mycket bättre för det.
När jag snurrar på muttern så följer allt annat också med runt
Hur låser jag axeln, så att muttern lossnar?
Skulle det hjälpa att mecka dit svänghjulshållaren på motorsidan, kanske?
Det enda framsteget för kvällen är att jag tråcklat ut spårringen, som ser helt kurant ut. Alltid något..
Efter att ha marinerat mig med lite vin och funderat en smula så trädde jag på korgen, men den var ju så slirig att jag inte lyckades hålla fast den heller.
Här sitter min nemesis och hånar mig.

Kronmutterverktyget har landat, men det går inte mycket bättre för det.
När jag snurrar på muttern så följer allt annat också med runt

Hur låser jag axeln, så att muttern lossnar?
Skulle det hjälpa att mecka dit svänghjulshållaren på motorsidan, kanske?
Det enda framsteget för kvällen är att jag tråcklat ut spårringen, som ser helt kurant ut. Alltid något..
Efter att ha marinerat mig med lite vin och funderat en smula så trädde jag på korgen, men den var ju så slirig att jag inte lyckades hålla fast den heller.
Här sitter min nemesis och hånar mig.

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Mutterknackare. Annars knåpa ihop en kopplingshållare. Typ en krok som du kan haka i korgen och fästa i ett av kopplingslockets skruvhål. Men det kanske inte fungerar så bra nu när korgen är lös.
Ladda hem sprängskissen för VL1-3 på scooterhelp. Andra drev men annars likadan motor. Såg nu att VB1 också finns på scooterhelp. Den kan du också ta. Liknar VGL1, men har 8-tumshjul.
/P
Ladda hem sprängskissen för VL1-3 på scooterhelp. Andra drev men annars likadan motor. Såg nu att VB1 också finns på scooterhelp. Den kan du också ta. Liknar VGL1, men har 8-tumshjul.
/P
Vad du gör, så försök inte hålla emot på svänghjulssidan, då riskerar du att skeva hela vevaxeln.
Vad jag läst kan användas är ett lämpligt metallrör genom kolvbultshålet i vevstaken (med cylindern bortmonterad då förstås) och mothåll i form av två träbitar tvärs över cylinderöppningen i blocket, så att metallröret, och därmed också vevstaken inte kan dras ner mer än en viss bit och därmed hindrar vevaxeln från att rotera.
OBS!
Jag vet inte om även denna metod riskerar att skeva vevtappen något, men jag har använt den en del själv (det säger förstås inget om hur min motor mår efter den behandlingen). Någon annan som vill råda/avråda?
I mitt fall passar för övrigt den korta förlängningen till min hylsnyckelsats alldeles förträffligt till detta ändamål.
Vad jag läst kan användas är ett lämpligt metallrör genom kolvbultshålet i vevstaken (med cylindern bortmonterad då förstås) och mothåll i form av två träbitar tvärs över cylinderöppningen i blocket, så att metallröret, och därmed också vevstaken inte kan dras ner mer än en viss bit och därmed hindrar vevaxeln från att rotera.
OBS!
Jag vet inte om även denna metod riskerar att skeva vevtappen något, men jag har använt den en del själv (det säger förstås inget om hur min motor mår efter den behandlingen). Någon annan som vill råda/avråda?
I mitt fall passar för övrigt den korta förlängningen till min hylsnyckelsats alldeles förträffligt till detta ändamål.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Kopplingskompressor (?)
I brist på fina verktyg låtsades jag att jag var strandsatt i ett dike och gjorde som Kajsa Wargh. En tving fick duga som substitut och vips var den trilskande ringen och alla lameller på plats. Voila!

Nu undrar vän av ordning om det inte skall finnas något slags lock på lagret?
Andra frågan gäller krysskilen. Vad är idén, förutom att göra mig förbannad?
När jag lägger kilen i sitt spår så sticker den upp lite ur axeln och reser sig varje gång jag försöker trä på kopplingen. Utan kil, så glider kopplingen snällt i botten, men när jag har den med så tar det stopp och kilen står sedan uppkasad mot brickan innanför. Vad gör jag galet?
Som synes på bilden nedan så är brickan fasad på ena sidan. Skall fasningen vara inåt, eller utåt när jag monterar?

I brist på fina verktyg låtsades jag att jag var strandsatt i ett dike och gjorde som Kajsa Wargh. En tving fick duga som substitut och vips var den trilskande ringen och alla lameller på plats. Voila!

Nu undrar vän av ordning om det inte skall finnas något slags lock på lagret?
Andra frågan gäller krysskilen. Vad är idén, förutom att göra mig förbannad?
När jag lägger kilen i sitt spår så sticker den upp lite ur axeln och reser sig varje gång jag försöker trä på kopplingen. Utan kil, så glider kopplingen snällt i botten, men när jag har den med så tar det stopp och kilen står sedan uppkasad mot brickan innanför. Vad gör jag galet?
Som synes på bilden nedan så är brickan fasad på ena sidan. Skall fasningen vara inåt, eller utåt när jag monterar?

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Mekandet går lååångsamt framåt.
Läsa forum, skruva isär, läsa forum, beställa delar, skruva isär lite till, läsa forum, beställa mer delar.
Med bristfälliga garageuppfostran är nog hastigheten i arbetet bara positiv, men nu längtar jag åter ut på vägarna.
Med rask postgång så skall jag förhoppningsvis vara på två hjul till helgen igen.
Ikväll blev inget skruvat, men jag hade en vespakollega på besök, sparkade lite däck och berättade skrönor för varandra. Mycket trevligt.
Läsa forum, skruva isär, läsa forum, beställa delar, skruva isär lite till, läsa forum, beställa mer delar.
Med bristfälliga garageuppfostran är nog hastigheten i arbetet bara positiv, men nu längtar jag åter ut på vägarna.
Med rask postgång så skall jag förhoppningsvis vara på två hjul till helgen igen.
Ikväll blev inget skruvat, men jag hade en vespakollega på besök, sparkade lite däck och berättade skrönor för varandra. Mycket trevligt.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Brickan är "locket på lagret" och fasningen ska vara inåt. Försök trycka ner krysskilen ordentligt och tryck ner den med lite lutning så att den blir lättare att pricka, men inte så mycket att den "reser sig".
BooDaa wrote:Kopplingskompressor (?)
I brist på fina verktyg låtsades jag att jag var strandsatt i ett dike och gjorde som Kajsa Wargh. En tving fick duga som substitut och vips var den trilskande ringen och alla lameller på plats. Voila!
Nu undrar vän av ordning om det inte skall finnas något slags lock på lagret?
Andra frågan gäller krysskilen. Vad är idén, förutom att göra mig förbannad?
När jag lägger kilen i sitt spår så sticker den upp lite ur axeln och reser sig varje gång jag försöker trä på kopplingen. Utan kil, så glider kopplingen snällt i botten, men när jag har den med så tar det stopp och kilen står sedan uppkasad mot brickan innanför. Vad gör jag galet?
Som synes på bilden nedan så är brickan fasad på ena sidan. Skall fasningen vara inåt, eller utåt när jag monterar?
Upploppet
Laddad med äppelpaj begav jag mig ut i garaget för att se vad som hänt sedan igår. Inte mycket, men det var ju väntat.
En vis Scooterist föreslog i en tråd att man slipar bort graderna på korgen, så jag plockade fram farbror Dremel och skred till verket.

Inte en vass kant kvar, så jag tog mig an nästa steg.
Lammellerna fiskades upp och fick droppa av en stund. Därefter tog jag fram min nyinköpta kopplingskompressor och skred till verket.
Vilken skillnad mot tvingen! Nu kunde jag få allt på plats utan att vara rädd att slinta med budgetverktyg och sprida delar omkring mig.

Här skulle sagan egentligen ha kunnat sluta lyckligt, men lite äventyr måste man ju ha en torsdag.
När äntligen träffat rätt med krysskilen och dragit kronmuttern hårt så var det dags att montera tryckplattan med sin lilla sprint.
:/NÄMEN VA F-N NU, DÅ ??!! Den brickan skall inte ligga här. Den sitter ju innanför krysskilen. Hoppas jag..
Inget annat att göra än att demontera igen, alltså.

Korgen kom loss i ett huj och rullarna till lagret spreds över golvet. Efter uppsamling och kontrollräkning, så var det bara att gno dem rent, olja in och placera dem på plats igen.
När allt skruvats på plats provade jag kicken lite försiktigt.
Jo, den verkar göra vad den skall igen.
Stort tack för allas ert stöd under min jungfrutur som scootermek. Det har givit mig lite bättre tilltro till vad jag kan uträtta med små medel här hemma. 

En vis Scooterist föreslog i en tråd att man slipar bort graderna på korgen, så jag plockade fram farbror Dremel och skred till verket.

Inte en vass kant kvar, så jag tog mig an nästa steg.
Lammellerna fiskades upp och fick droppa av en stund. Därefter tog jag fram min nyinköpta kopplingskompressor och skred till verket.
Vilken skillnad mot tvingen! Nu kunde jag få allt på plats utan att vara rädd att slinta med budgetverktyg och sprida delar omkring mig.

Här skulle sagan egentligen ha kunnat sluta lyckligt, men lite äventyr måste man ju ha en torsdag.
När äntligen träffat rätt med krysskilen och dragit kronmuttern hårt så var det dags att montera tryckplattan med sin lilla sprint.
:/NÄMEN VA F-N NU, DÅ ??!! Den brickan skall inte ligga här. Den sitter ju innanför krysskilen. Hoppas jag..

Inget annat att göra än att demontera igen, alltså.

Korgen kom loss i ett huj och rullarna till lagret spreds över golvet. Efter uppsamling och kontrollräkning, så var det bara att gno dem rent, olja in och placera dem på plats igen.
När allt skruvats på plats provade jag kicken lite försiktigt.
Jo, den verkar göra vad den skall igen.


"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83