Vindruta

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Vindruta

Post by Martin O »

För ett par veckor sedan ropade jag in en vindruta på Tradera för en rimlig penning. Tanken var att utöka säsongen med detta skydd mot regn och blåst.
Skicket var inte det bästa med en avbruten kåpskruv och en som var snett ingängad. Dessa två skruvar ersattes med vred från cykelbarnstol. Det är också småsprickor i glaset kring en av skruvarna. Dessa hade jag tänkt att fräsa upp med en Dremel och fylla i med polyester.

Naturligtvis passade jag på att ta en provtur i ett blåsigt Malmö. Inte helt oväntat blev Vespan mer vindkänslig, men något jag inte räknat med var att vindbruset ökade markant. Det beror nog på att jag är ganska lång och får luftströmmen rakt på hjälmen. En positiv sak var däremot att man inte så lätt blir förväxlad med en EU-moppe i trafiken.

Image

Image
Go classic, not plastic
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Häftigt.
Funderade nog på samma tradera annons, bra att den kom till en riktig artsfrände :D .
OBS! Bjöd aldrig på den.
Häftigt med en GPS, vad är det för nån? Garmin?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Jag tycker att en vindruta förlänger säsongen. Själv har jag den största EM i Gbg hade. Man tappar i toppfart men vinner i komfort. Och över 90 km/tim känns inte så bra, rutan är ju monterad på styret. Möten med stora lastbilar på smal väg och i hög fart kan ibland vara riktigt spännande.
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Min erfarenhet av ruta är ännu väldigt kort och dessutom med en helt annan hoj. Scooter med ruta, inte Vespa. I alla fall, det blev nå't som kändes, och hördes, som stående vågor i turbulensen bakom rutan. Riktigt otrevligt. Det spelar säkert in vad man har för hjälm också. Jag provade med en annan och det blev avgjort bättre. Så pass opp, ljudet kan bli jobbigt.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Vespalun wrote:Häftigt.
Funderade nog på samma tradera annons, bra att den kom till en riktig artsfrände :D .
OBS! Bjöd aldrig på den.
Häftigt med en GPS, vad är det för nån? Garmin?
Jodå det är en Garmin Zümo. Det finns en speciell tråd om gps-projektet.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... highlight=
Go classic, not plastic
Post Reply