Hur får man gts 300 till att bli lite styvare?
Hur får man gts 300 till att bli lite styvare?
Har haft min GTS 300 nu i ca ett år och är skitnöjd,blir faktiskt bara roligare och roligare att köra!dock är det en sak som är mindre bra,den har börjat att kännas sladdrigare och sladdrigare i bakändan,man känner varja skarv i vägen samt i kurvorna känns det som om man sitter på en gunga ibland.Skulle verkligen vilja styva upp den rejält någon som kan tippsa om hur man kan göra det?
Eftersom ostabiliteten kommit undan för undan så kan man ju misstänka glapp i svingen eller hjullager, bara att försöka rycka i sidled på bakhjulet.
Ska inte finnas något glapp där, finns det kan man känna efter om det behövs dra åt skruvarna.
Har du rätt lufttryck och det är gott om mönster på däcket är det nog ok.
Dålig dämpare ger ju en studsig rörelse på bakhjulet och på ojämt underlag kan bakhjulet släppa kontakten med vägen delvis och göra att den ormar sig i en kurva.
Man brukar märka det om man gungar upp och ned i sadeln, man kan kolla om det är skillnad före och efter körning dämparen brukar bli sämre när man kört en bit.
Det är viktigt att kolla upp allt eftersom det kan gå riktigt illa om det börjar wobbla.
Ska inte finnas något glapp där, finns det kan man känna efter om det behövs dra åt skruvarna.
Har du rätt lufttryck och det är gott om mönster på däcket är det nog ok.
Dålig dämpare ger ju en studsig rörelse på bakhjulet och på ojämt underlag kan bakhjulet släppa kontakten med vägen delvis och göra att den ormar sig i en kurva.
Man brukar märka det om man gungar upp och ned i sadeln, man kan kolla om det är skillnad före och efter körning dämparen brukar bli sämre när man kört en bit.
Det är viktigt att kolla upp allt eftersom det kan gå riktigt illa om det börjar wobbla.
-
- Drömmare
Styvare GTS 300
Har själv monterat nya dämpare fram och bak på min GTS 250. Satte dit Bitubo´s. Köpte mina från SIP scootershop i Tyskland då frakten därifrån kostar mycket mindre än från England.
Är mycket nöjd med hur den uppträder jämfört med tidigare, enda minuset är väl att dämpningen inte är ställbar bak, bara fram (Piggyback). Fjäderförspänning med gänga både fram och bak.
Kör säkert.
Är mycket nöjd med hur den uppträder jämfört med tidigare, enda minuset är väl att dämpningen inte är ställbar bak, bara fram (Piggyback). Fjäderförspänning med gänga både fram och bak.
Kör säkert.
Jag monterade urethan-bussningar baktill och det förbättrade sladdrigheten.
Tillverkas av Jettin och det här är länken: http://www.jettin.com/Bushings.htm
Tillverkas av Jettin och det här är länken: http://www.jettin.com/Bushings.htm
Har själv bitubo fram och bak, och det gjorde mycket större skillnad fram än det gjorde bak.mejiro wrote:Bakdämparna är ställbara och jag kör alltid med den styvaste inställningen. Har också alltid 2,2 bar i bakdäcket. Bitubo och hårdare bussningar är annars lösningen.
Bussningarna är en bättre och billigare lösning

Du styvar egentligen inte upp den utan du okar fjaderspanningen.rasjen wrote:Hej,mejiro wrote:Bakdämparna är ställbara och jag kör alltid med den styvaste inställningen. Har också alltid 2,2 bar i bakdäcket. Bitubo och hårdare bussningar är annars lösningen.
Hur gör man för att "styva upp" bakdämparen?
/Jens
Det gor du genom att vrida kransen (forsedd med 3 "hack) under fjadern med det lilla verktyget i verktygssatsen till ett lage dar fjadern komprimeras mer.
Styvare bussningar tror jag personligen gor mer an bitubo, eftersom problemet med "bakvagnen" mer ar "sladdrigheten" an att in damparna hanger med / saknar installningsmojligheter.
Tackar och bockar. Det blir till att testa snarast.victor wrote: Du styvar egentligen inte upp den utan du okar fjaderspanningen.
Det gor du genom att vrida kransen (forsedd med 3 "hack) under fjadern med det lilla verktyget i verktygssatsen till ett lage dar fjadern komprimeras mer.
Styvare bussningar tror jag personligen gor mer an bitubo, eftersom problemet med "bakvagnen" mer ar "sladdrigheten" an att in damparna hanger med / saknar installningsmojligheter.
/jens
Spänna fjädringen
Försökte mej idag på att spänna fjädringen bak som sitter i det yttersta snäppet nu!men fy f..n vad det var pilligt,det gick ju inte att komma åt med det lilla verktyget som följer med.Måste man ta av kåpan helt eller?Tacksam för alla tipps(är inte direkt någon mekaniker)
Re: Spänna fjädringen
Det ar klurigt men mojligt.Nicko35 wrote:Försökte mej idag på att spänna fjädringen bak som sitter i det yttersta snäppet nu!men fy f..n vad det var pilligt,det gick ju inte att komma åt med det lilla verktyget som följer med.Måste man ta av kåpan helt eller?Tacksam för alla tipps(är inte direkt någon mekaniker)
Det ar mycket svarare om du monterar bitubo, dar du har en gangad ring med halvmillimeterstor okning per varv, och ca 5cm justeringsman...
Lika svart att komma at, men istallet for Vespas 3 snapp har du 100 varvs justeringsman, och det kan bara goras for hand, och du kommer som det ar knappt in med handen dar...
Jag kommer inte ihåg att det var särskilt svårt att spänna de båda dämparna till max preload. Jag är verkligen inte någon mekarkille, men det fixade jag utan besvär. Men jag antar att det är lättast när Vespan är helt ny och att de kan bli trögt när den gått ett tag. Närmsta vespaservice lär kunna hjälpa dig.
BMW R1200R 2012