Grövre däck på Innova?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Jan Kallenberg
Drömmare
Drömmare

Grövre däck på Innova?

Post by Jan Kallenberg »

Det är jättekul att köra små grusvägar med Innova men det är ganska sladdrigt med originaldäcken. Är det någon som har provat grövre däck?
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Finns det grövre dimensioner som passar? Jag frågade en gång på en däckverkstad, men de kunde inte hitta något.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Är inte 70/100-17 så gott som samma och 2.75-17 däck och 3.00-17 som 80/90-17 ?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

däck

Post by bengtic »

råkade ju kasta om siffrorna så jag köpte 90/80-17 på Bakhjulet.
Fick lite bättre mönster men kände samtidigt att den blev känsligare på styrningen, för att förbättra det sänkte jag trycket i framdäcket och höjde i bakdäcket.
Det hjälpte.
men om man vill åka grusväg ibland måste man ha ännu grövre mönster som då kan göra att man får en slingrig hoj på asfalt.
Verkar som om originaldäcken har en exclusiv dimension i sverige med bara en tillverkare?? Konstigt eftersom i thailand där min och förmodligen era Honda cyklar är tillvekade måste vara en jättemarknad.
Kopiorna där borta finns ju överallt lifan kawasaki och flera andra har ju kopior.
Om någon med ork och kunskap letar så måste det finnas en massa däck de här cyklarna går ju i länder som har dåliga vägar också. Det är väl därför de har ekerhjul när modet förskriver aluminiumhjul som förmodligen skulle spricka sönder på dåliga vägar.
Innovan är en fantastisk maskin egentligen, tillräckligt snabb för alla vägar utom motorvägar, snål driftsäker billig i skatt och försäkring kräver lite underhåll, man kan serva själv. Liten och smidig att få ner i en källare eller förråd för vintern. Tyst och smidig.
Det enda problemet är att vissa bilförare tror det är en slö eumoppe och bestämmer sig för att köra ut framför en när man kör 80 på 70-väg.
Little Honda
Drömmare
Drömmare

Grövre däck på Innova?

Post by Little Honda »

Har kört på Heidenau K 58 3.00 -17 fram och bak i tre säsonger.
Dom funkar fint på hösten och vintern.
Finns på däckonline.
Jan Kallenberg
Drömmare
Drömmare

Tack för tips

Post by Jan Kallenberg »

Tack för tips om däck. Grusvägskörning är ju så förbaskat roligt så det är intressant att höra idéer om att förbättra greppet. Jag vet inte om någon Vespaåkare testat att sätta på däck med annat mönster för att förbättra grusvägsegenskaperna. Har det fungerat?

Jag håller med Bengtic om att Innova är en fantastisk liten maskin.

Janne
Post Reply