Sett på Blocket

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Varför i hela friden skulle någon här vara intresserad av en trolig Asien"renovering" med fel styre, snedlimmat piaggioemblem, krysspårsskruvat hemmafilat taskigt förnicklat 150-emblem, Lambrettastödgummin, popnitade tunnellister, motor besudlad med indonesprylar ( läs på kåpan..) avsaknad av gummitutor där de behövs, tokfel skruvar överallt, avsaknad av vxl-vajerhållare, PX-blås, rally/annan felaktig modell av insugsbälg, helful/fel repromätare, px-bensinkransvred och allt annat jag missat ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja fy tusan, den där var inte att leka med. Allt stinker smäck.

/G
Ola Lång wrote:Varför i hela friden skulle någon här vara intresserad av en trolig Asien"renovering" med fel styre, snedlimmat piaggioemblem, krysspårsskruvat hemmafilat taskigt förnicklat 150-emblem, Lambrettastödgummin, popnitade tunnellister, motor besudlad med indonesprylar ( läs på kåpan..) avsaknad av gummitutor där de behövs, tokfel skruvar överallt, avsaknad av vxl-vajerhållare, PX-blås, rally/annan felaktig modell av insugsbälg, helful/fel repromätare, px-bensinkransvred och allt annat jag missat ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Marcelli »

Woodstock

Post by Woodstock »

Marcelli wrote:Den här gamla Elit'en då?
http://www.blocket.se/helsingborg/Vespa ... ?ca=13&w=3

//Mats
Ska man tippa att den hamnar i kakelbranschen, för att därefter exporteras till Italien? 8)

Mvh

/ Fredrik
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

... Den hamnar i Säfle - undrar bara om det är en Sammlare eller en exportör? Det är den 3. vespan som hamnar där borta..
"Blech und Freude Rollerjungen"
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Den här var både billig och charmig! Den är säkert såld innan kvällen idag..
http://www.blocket.se/helsingborg/Vespa ... a=23_9&w=1
/ Christian
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

..den såldes 5min efter annonsen låg inne... pratade med "gubben" :-)
... en "tysk" i Säffle köpte den... !
"Blech und Freude Rollerjungen"
Woodstock

Post by Woodstock »

En Vespa 50 -67 på Tradera. Notera den märkliga bakfälgen och den högst udda baklampan:

http://www.tradera.com/auction/viewitem ... =118567391

Skulle kunna vara en Vespa 50 S med tanke på att den tydligen är 4-växlad och har 10-tumshjul.

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vad är det för udda med bakfälgen? Det är ju den klassiska 9"-fälgen med fyra bultar. Satt väl på alla V50 i sverige...eller?

/G
Woodstock wrote:En Vespa 50 -67 på Tradera. Notera den märkliga
bakfälgen och den högst udda baklampan:

http://www.tradera.com/auction/viewitem ... =118567391

Skulle kunna vara en Vespa 50 S med tanke på att den tydligen är 4-växlad och har 10-tumshjul.

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Vad är det för udda med bakfälgen? Det är ju den klassiska 9"-fälgen med fyra bultar. Satt väl på alla V50 i sverige...eller?

/G
Nej, om du tittar och jämför med framfälgen så ser du skillnaden. Framfälgen har något av en upp-och-nervänd "hundskål" i centrum (så ska fälgarna se ut), medan bakfälgen i det närmaste är platt som en tallrik. Den fälgen kommer sannerligen inte från en Vespa...

Det syns tydligast på den här bilden:

Image

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja just det, det har du ju helt rätt i. Undrar vad det kan vara för fälg och var bromstrumman sitter/funkar...?

/G
Woodstock wrote:
Hedge wrote:Vad är det för udda med bakfälgen? Det är ju den klassiska 9"-fälgen med fyra bultar. Satt väl på alla V50 i sverige...eller?

/G
Nej, om du tittar och jämför med framfälgen så ser du skillnaden. Framfälgen har något av en upp-och-nervänd "hundskål" i centrum (så ska fälgarna se ut), medan bakfälgen i det närmaste är platt som en tallrik. Den fälgen kommer sannerligen inte från en Vespa...

Det syns tydligast på den här bilden:

Mvh

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ytterst märklig fälg! Det kan väl aldrig vara en 10"-fälg från en BMC Mini?? Däcket ser brett ut. Vet en man som hade sådana fram på sin ytterst upphottade flakmoppe 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Woodstock

Post by Woodstock »

Förvisso ser den fin ut och priserna har väl stigit något i Sverige de senaste åren, men är inte 45.000 kr lite väl magstarkt?

http://www.blocket.se/alvsborg/Vespa_29644549.htm

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Är det där orginallacken, och resten är i samma fina skick är den -lätt- värd 45k. Man hittar inte en SS i det skicket nuförtiden utan en rejäl prislapp, om man inte har världens röta.

/G
Woodstock wrote:Förvisso ser den fin ut och priserna har väl stigit något i Sverige de senaste åren, men är inte 45.000 kr lite väl magstarkt?

http://www.blocket.se/alvsborg/Vespa_29644549.htm

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Är det där orginallacken, och resten är i samma fina skick är den -lätt- värd 45k. Man hittar inte en SS i det skicket nuförtiden utan en rejäl prislapp, om man inte har världens röta.

/G
Jaha, där ser man...jag avstår dock! :wink:

Mvh

/ Fredrik
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Jag hade nog velat ha gummit på bromspedalen och kanske en orostig sadelskruv för det priset :wink: . Och kickgummit, också! Så'n är jag. 45 000:-, jorå, så att... som sagt.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Så då prutar du ner den till...? Den sammanlagda kostnaden för de delarna är väl under hundringen.

För att förtydliga: Är lacken orginal, och motorn verkar vara detsamma och dessutom kry så får man vara beredd att pröjsa. Klart att du kan hitta ett ladlik för några tusen och fixa den själv, men slutsumman lär bli nästintill densamma. Och då får du inte med patinan och historiken. Verkligt orginalskick är oslagbart.

/G
Peter Sundfeldt wrote:Jag hade nog velat ha gummit på bromspedalen och kanske en orostig sadelskruv för det priset :wink: . Och kickgummit, också! Så'n är jag. 45 000:-, jorå, så att... som sagt.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Jag menade bara att om man går ut så medvetet hårt - säljaren markerar tydligt att han minsann vet vad tingen i världen är värda - tycker i alla fall jag att han skulle anstränga sig lite. En mjukare attityd, men ändå ett hårt pris. Men visst, originalskick och historia har sitt pris, absolut. Och Blocket är ju fritt.
Inser också nu att jag fick min förhållandevis originalskicks-SS för ett väldigt bra pris 2007. Det kan jag ju glädjas åt nu!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag är beredd att ta gift på att den här SS 180:an förblir osåld till det priset. Det är som bekant marknaden som styr priserna och jag tvivlar starkt på att någon är beredd att hosta upp 45.000 kr för ett sådant objekt, om än ett fint och relativt ovanligt sådant.

Mvh

/ Fredrik
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Jag tycker också att det är ett saftigt pris för Sverige. Även om de kostar det dubbla, eller jag menar de VILL HA det dubbla utomlands för en ss.
Utan tveckan har historia sitt pris. Men det finns ju en vit TOTAL renoverad SS180 i en by utanför Malmö där priset är 35' med det i tankarna så tycker jag 10' extra för historia är mycket.
Men det är klart, är där någon som verkligen vill ha denna blocket SS så lär han ju verkligen betala det begärda...
Det finns ju tokgökar som betalat mer för saker i risigare skick :wink:
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Micool1972 wrote:Jag tycker också att det är ett saftigt pris för Sverige. Även om de kostar det dubbla, eller jag menar de VILL HA det dubbla utomlands för en ss.
Utan tveckan har historia sitt pris. Men det finns ju en vit TOTAL renoverad SS180 i en by utanför Malmö där priset är 35' med det i tankarna så tycker jag 10' extra för historia är mycket.
Men det är klart, är där någon som verkligen vill ha denna blocket SS så lär han ju verkligen betala det begärda...
Det finns ju tokgökar som betalat mer för saker i risigare skick :wink:
Jeg synes det er en helt kurant pris.
Hørte akkurat om en SS som ble solgt i Norge for 50k(!)

I utlandet (Europa) er det ikke problem å få 7-8k Euro om det er snakk om en i god original stand.
Og den på Blocket ser ut til å være veldig fin.

Prisen er faktisk som oftest LAVERE om den er renovert...

MEN det vil ikke si at jeg ville betalt så mye for en SS...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Woodstock

Post by Woodstock »

Svint1 wrote:Jeg synes det er en helt kurant pris.

I utlandet (Europa) er det ikke problem å få 7-8k Euro om det er snakk om en i god original stand.

Jo, men den norska såväl som danska fordonsmarknaden är generellt betydligt högre prissatt än den svenska. Det går inte att jämföra dessa marknader - eller den europeiska - med den svenska marknaden.

Ett exempel: en begagnad Suzuki GSX-R 1000 från millennieskiftet kostar ca 35-40000 skr på Blocket. En likadan hoj på Norges motsvarighet till Blocket - www.finn.no - kostar ca 80-85.000 nkr, vilket omräknat till svenska pengar blir ca 91-97000 skr. En sådan vanlig mc är alltså ca 2,6 gånger så dyr i Norge som i Sverige.

Det är bara till att inse: vi lever i ett U-land... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Woodstock wrote:
Svint1 wrote:Jeg synes det er en helt kurant pris.

Jo, men den norska såväl som danska fordonsmarknaden är generellt betydligt högre prissatt än den svenska. Det går inte att jämföra dessa marknader - eller den europeiska - med den svenska marknaden.

Ett exempel: en begagnad Suzuki GSX-R 1000 från millennieskiftet kostar ca 35-40000 skr på Blocket. En likadan hoj på Norges motsvarighet till Blocket - www.finn.no - kostar ca 80-85.000 nkr, vilket omräknat till svenska pengar blir ca 91-97000 skr. En sådan vanlig mc är alltså ca 2,6 gånger så dyr i Norge som i Sverige.

Det är bara till att inse: vi lever i ett U-land... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Jepp, Sverige er billig...

Derfor nordmenn reiser på "harry-tur" for sprit, kjøtt og røyk.

MEN, det prisbildet på en SS som dere svensker reagerer sånn på, forklarer hvorfor vi andre gjerne kjøper scooter i Sverige...

Jeg kjøpte SS'en min selv i Sverige, fordi utvalget er bedre og prisen enda bedre enn i Norge...

Og slik vil det nok være så lenge Sverige er et u-land på priser.
(men denne diskusjonen har jo gått her før....)

Uansett, leve sverige! :D
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Kanske något för någon i klubben?

Post by LambrettAA »

http://www.blocket.se/orebro/Z_ndapp_Co ... ?ca=19&w=3

Tror att han skulle ha 12 tusen för den...
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
Post Reply