Felsöka el på PX
Felsöka el på PX
Jag har en PX 200 från -84. D.v.s. utan batteri. Vespans och mitt problem är att när halvljuset slås på så försvinner nästan all spänning till blinkers, tuta och tankmätare. Och halvljuset bara glöder... Antagligen ett jordfel. Finns det något generalfel som ska undersökas först? Kan man koppla in ett 12 volts batteri någonstans så att man inte behöver starta upp varje gång elen ska kontrolleras?
Re: Felsöka el på PX
PX utan batteri behöver 12V växelström, dvs inte ett batteri.
Enklast är att köpa ett mätinstrument och 'pipa' alla kablar och switchar för att se var kortisen är någonstans.
Bäst är nog att kolla med motorn igång att generatorn levererar gott om spänning till regulatorn, och sedan kolla efter regulatorn så att den skickar ut runt 14V AC ut i systemet. Gör den inte det, så är det regulatorn som packat ihop. Jag tror på kortis, eller krypjord.
/G
Enklast är att köpa ett mätinstrument och 'pipa' alla kablar och switchar för att se var kortisen är någonstans.
Bäst är nog att kolla med motorn igång att generatorn levererar gott om spänning till regulatorn, och sedan kolla efter regulatorn så att den skickar ut runt 14V AC ut i systemet. Gör den inte det, så är det regulatorn som packat ihop. Jag tror på kortis, eller krypjord.
/G
PXJ wrote:Jag har en PX 200 från -84. D.v.s. utan batteri. Vespans och mitt problem är att när halvljuset slås på så försvinner nästan all spänning till blinkers, tuta och tankmätare. Och halvljuset bara glöder... Antagligen ett jordfel. Finns det något generalfel som ska undersökas först? Kan man koppla in ett 12 volts batteri någonstans så att man inte behöver starta upp varje gång elen ska kontrolleras?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
...och jag tror på regulatorn.Hedge wrote:Jag tror på kortis, eller krypjord.
Spännande, ut och mät nu vetja!

EDIT: Jag tror på regulatorn främst pga denna hyfsat fräscha tråd: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... regulatorn
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
-
- Nybörjare
Felsöka el på PX
Jag hade liknande problem på min P200E-83. Jag gissar att det kan vara glapp i lampsockeln till strålkastaren.
Lampsockeln för strålkastaren används även som kopplingsplint och knutpunkt för andra kablar i styrhuvudet. Kontaktblecken är fastsatta i plastsockeln med rörformiga mässingnitar. I vissa fall har flera kontaktbleck staplats på varandra och hålls ihop med samma rörnit. Med tiden riskerar man dålig kontakt mellan de olika lagren och kontakten kan säkerställas antingen genom att niten borras ur och ersätts av en skruv som dras hårt genom de väl renputsade/vaselininsmorda kontaktblecken eller genom att man sätter lite lödtenn som brygga mellan blecken.
Detta löste mina problem! Jag tror att du har samma konstruktion på din PX200 -84.
Jag kopplade också in en 12 V AC batterieliminator (från en julbelysning) nere vid spänningsregulatorn. Då gick det lätt att mäta och prova alla elektriska komponenter utan att starta motorn.
Lycka till!
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Lampsockeln för strålkastaren används även som kopplingsplint och knutpunkt för andra kablar i styrhuvudet. Kontaktblecken är fastsatta i plastsockeln med rörformiga mässingnitar. I vissa fall har flera kontaktbleck staplats på varandra och hålls ihop med samma rörnit. Med tiden riskerar man dålig kontakt mellan de olika lagren och kontakten kan säkerställas antingen genom att niten borras ur och ersätts av en skruv som dras hårt genom de väl renputsade/vaselininsmorda kontaktblecken eller genom att man sätter lite lödtenn som brygga mellan blecken.
Detta löste mina problem! Jag tror att du har samma konstruktion på din PX200 -84.
Jag kopplade också in en 12 V AC batterieliminator (från en julbelysning) nere vid spänningsregulatorn. Då gick det lätt att mäta och prova alla elektriska komponenter utan att starta motorn.
Lycka till!
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Vilken av tåtarna på regulatorn är ström in från generatorn och vilken är ström ut?
-
- Nybörjare
Scooterhelp.com har bra elscheman.
Googla på "VESPA PX200E (VSX1T) without battery" så hittar du ett shema som jag tror gäller för din Vespa.
Friskt kopplat - hälfter brunnet! Lycka till!
Kör så det ryker (Glöm inte oljan!)
Googla på "VESPA PX200E (VSX1T) without battery" så hittar du ett shema som jag tror gäller för din Vespa.
Friskt kopplat - hälfter brunnet! Lycka till!
Kör så det ryker (Glöm inte oljan!)
Felet var, i efterhand, enkelt. Trasig spänningsregulator. En ny från ScooterCenter och allt funkar! När jag köpte Vespan så hade förra ägaren satt i en 6 volts strålkastarlampa och en kompressortuta. Kan regulatorn helt enkelt blivit överhettad om spänningsuttaget varit för högt?