Super Sporten tankades igår, normal procedur, inget konstigt. Hemma konstaterade vi att det runnit ut aningen bensin via locket. Antog att det varit normalt spill vid tankningen. Rinnet torkades bort och garaget stängdes. På morgonen stank garaget av bensin, bensinen hade igen vandrat ut övre vägen och behövde torkas bort.
Vi har använt oss av en filterkopp i tankhålet för att minska på bensinsvallet (hålet är ju i slutändan på tanken och i när man åker iväg så skvalpar bensinen i fulla tankar upp mot locket och ut genom eventuella springor ut på Vespan. Filterkoppen har fungerat bra som vågutjämnare. Bensinmängden var inte fullt upp utan hade en liten luftlucka (kollades på morgonen). Lockets hål påstod Esa att inte var täppt så man antar att vacum inte uppstod.
Vad fick bensinen att vandra upp? Någon som har någon bra idé? Esa menade att det kanske varit koppens fel, men det här var ändå första gången det hände och vi har använt den i ett par år redan.
Bensinläckage ovanifrån på Super Sport
Re: Bensinläckage ovanifrån på Super Sport
Byt gummipackningen i tanklocket. Det låter som att den inte håller tätt. Det enda som skall kunna läcka är lufthålet.
Varför bensinen väljer att krypa den vägen kan ju inte förklaras på annat sätt än att det är koppen som är boven. Så ta bort den, byt packning och så ska det väl vara löst. Förhoppningsvis.
/G
Varför bensinen väljer att krypa den vägen kan ju inte förklaras på annat sätt än att det är koppen som är boven. Så ta bort den, byt packning och så ska det väl vara löst. Förhoppningsvis.
/G
vespaco wrote:Super Sporten tankades igår, normal procedur, inget konstigt. Hemma konstaterade vi att det runnit ut aningen bensin via locket. Antog att det varit normalt spill vid tankningen. Rinnet torkades bort och garaget stängdes. På morgonen stank garaget av bensin, bensinen hade igen vandrat ut övre vägen och behövde torkas bort.
Vi har använt oss av en filterkopp i tankhålet för att minska på bensinsvallet (hålet är ju i slutändan på tanken och i när man åker iväg så skvalpar bensinen i fulla tankar upp mot locket och ut genom eventuella springor ut på Vespan. Filterkoppen har fungerat bra som vågutjämnare. Bensinmängden var inte fullt upp utan hade en liten luftlucka (kollades på morgonen). Lockets hål påstod Esa att inte var täppt så man antar att vacum inte uppstod.
Vad fick bensinen att vandra upp? Någon som har någon bra idé? Esa menade att det kanske varit koppens fel, men det här var ändå första gången det hände och vi har använt den i ett par år redan.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Är korkring bättre än gummiring? Gummit(/plastblandningen) blir ju dåligt av bensinen. Vi har några korkringar från Pascoli, men har ingen längre erfarenhet ännu.
Finns det några andra metoder att förhindra bakåtskvalpet i en Rally/SS-tank? Inte speciellt skoj att se hur målfärgen på tanken blir förstörd av bensinen. Eller gäller stenhård fastskruvning och perfekta tätningsringar?
Finns det några andra metoder att förhindra bakåtskvalpet i en Rally/SS-tank? Inte speciellt skoj att se hur målfärgen på tanken blir förstörd av bensinen. Eller gäller stenhård fastskruvning och perfekta tätningsringar?