Gammel Vespan ( GL 150 -58 ) kostar 460kr om året för helförsäkring (Gbg)
Lill Vespan ( Vespa 50 -73 )vill de ha 2200kr för enbart trafik.
Jag har inte försäkrat den lille än, men behöver försäkra den samt en liten Luna. Tips på bolag
Försäkring
Skillnad
Philippe
Luna
Vespa 50 -75
Vespa Touring GL -58
Luna
Vespa 50 -75
Vespa Touring GL -58
Re:
Hej Martin!Martin O wrote:Jag kollade upp olika försäkringsbolag inklusive bilsport. I mitt fall var Folkskam billigast med 1300/år helförsäkring, utan restriktioner.
Jag ringde nyss Folksam som ville ha exakt 3000 kr i helförsäkring och år för min Primavera. Har varit skadefri fordonskund hos Folksam i över 20 år. Är det något jag har missat, eller hur kunde du få helförsäkrat för 1300 kr?
Kan tyvärr inte ta veteran- eller entusiastförsäkringar, då min Primavera inte uppfyller alla krav, bl a står den inte garagerad samt att jag använder den dagligen.
Mvh
/ Fredrik
Re: Re:
min P2 går över till Folksam i mars, runt 1'500:-/år i helförsäkring, c:a 200 billigare än ½försäkring i Trygg hansa...Woodstock wrote:Hej Martin!Martin O wrote:Jag kollade upp olika försäkringsbolag inklusive bilsport. I mitt fall var Folkskam billigast med 1300/år helförsäkring, utan restriktioner.
Jag ringde nyss Folksam som ville ha exakt 3000 kr i helförsäkring och år för min Primavera. Har varit skadefri fordonskund hos Folksam i över 20 år. Är det något jag har missat, eller hur kunde du få helförsäkrat för 1300 kr?
Kan tyvärr inte ta veteran- eller entusiastförsäkringar, då min Primavera inte uppfyller alla krav, bl a står den inte garagerad samt att jag använder den dagligen.
Mvh
/ Fredrik
Hej Fritte!fritte wrote:min P2 går över till Folksam i mars, runt 1'500:-/år i helförsäkring, c:a 200 billigare än ½försäkring i Trygg hansa...
Kan det vara så att 125 cc är dyrare att försäkra än 200 cc av någon anledning, precis som att moppar kan vara dyrare i försäkring än mc p g a högre stöldrisk? Annars kan jag inte se vad det skulle kunna vara. Både Martin och jag bor tämligen lika centralt i samma stad, så det geografiska läget kan inte spela någon roll åtminstone.
Mvh
/ Fredrik
det var så förr, lätt mc dyrare försäkring än tung. Ring folksam o fråga.Woodstock wrote:Hej Fritte!fritte wrote:min P2 går över till Folksam i mars, runt 1'500:-/år i helförsäkring, c:a 200 billigare än ½försäkring i Trygg hansa...
Kan det vara så att 125 cc är dyrare att försäkra än 200 cc av någon anledning, precis som att moppar kan vara dyrare i försäkring än mc p g a högre stöldrisk? Annars kan jag inte se vad det skulle kunna vara. Både Martin och jag bor tämligen lika centralt i samma stad, så det geografiska läget kan inte spela någon roll åtminstone.
Mvh
/ Fredrik

Re: Försäkring
Hej Fredrik,
ringde folksam o frågade, 0771 950950, det kan bero på flera saker. Mitt pris,1'554:- är lågt pga att jag har hem, bil, hd o vespan försäkrade där.
Hälsn.
Leif
ringde folksam o frågade, 0771 950950, det kan bero på flera saker. Mitt pris,1'554:- är lågt pga att jag har hem, bil, hd o vespan försäkrade där.
Hälsn.
Leif
- klinkhammer
- Lärling
Hej Fredrik!Woodstock wrote: Kan tyvärr inte ta veteran- eller entusiastförsäkringar, då min Primavera inte uppfyller alla krav, bl a står den inte garagerad samt att jag använder den dagligen.
Kolla in Bilsports scooterförsäkring, dom säger inget om daglig användning eller garage nattetid. Dom har till och med denna formulering; "Mc som pga sin grundkonstruktion inte går att låsa med två skilda godkända lås behöver endast låsas med ett godkänt styr- eller bromsskivelås", vilket var tur eftersom min PX bara hade styrlåset när den blev stulen.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =22&t=6019
Jag har scooterförsäkring på PXn och tror jag betalar runt 2000 helförsäkrat i Stockholms innerstad och den kan stå ute året runt med bara styrlås. (Inte att rekommendera dock...)
Rallyn och GSn har jag classica försäkring på för 752 om året. Där är det garagekrav nattetid på hemorten.
http://www.bilsport-mc.com/se/MC-FOeRSA ... saekringen
/Johan
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Regler aer till foer att taenjas paa...Woodstock wrote:...då min Primavera inte uppfyller alla krav, bl a står den inte garagerad samt att jag använder den dagligen.
Mvh
/ Fredrik
Vem ska kunna kontrollera om du anvander din vespa dagligen...?