Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

jencla wrote:Fler bilder, mindre prat! Ämnet är "Dagens scooterbild" :roll:
/jens
just det.
Mycket snack och lite...bilder!
Woodstock

Post by Woodstock »

Micool1972 wrote:
jencla wrote:Fler bilder, mindre prat! Ämnet är "Dagens scooterbild" :roll:
/jens
just det.
Mycket snack och lite...bilder!
Folk blir aldrig nöjda...någon ondgjorde sig över att jag postade för många bilder i denna tråd. Nu har ni mage att gnälla över att det postas för få bilder, trots att ni i stort sett själv aldrig kommer med egna bidrag? Det enda ni uppnår med ert gnällande är att folk blir restriktiva med att skapa inlägg och i förlängningen ett mindre levande forum. Försök påverka samhället, politiken, era egna liv - men kom för bövelen inte här och gnäll!

Här har ni dagens scooterbild från mig, från gårdagens kvällsrunda till Ön på Limhamn. Njut av utsikten, Micool och Jencla! Kommentarer från övriga välkomnas som vanligt... :wink:

Image

PS. Det har kommit till min kännedom att en av forumets mer aktiva medlemmar - fritte - har slutat skriva här, bland annat på grund av er attityd stundom. Har det främjat forumet, tycker ni? DS.

Mvh

/ Fredrik
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Nu har ni mage att gnälla över att det postas för få bilder, trots att ni i stort sett själv aldrig kommer med egna bidrag?

Förlåt och sant. Jag ska försöka bli bättre på att lägga upp bilder här (tycker bara det är så bökigt med att först lägga upp det i rymden, sen kopiera länk. Tycker personligen det blir fööör många klick innan man är i mål)

PS. Det har kommit till min kännedom att en av forumets mer aktiva medlemmar - fritte - har slutat skriva här, bland annat på grund av er attityd stundom. Har det främjat forumet, tycker ni? DS.

Jasså det kände jag inte till om Leifs frånvaro. Jag är nog en av personerna som han anser har fått honom att inte vilja skriva här mer.
Fast han kanske snart ändrar sig och skaffar ett nytt "konto"
:wink:

Var faktiskt för första gången vid brokastellen (eller vad den heter) med LCM sista söndags cruise. Därifårn har man sett många bra bilder här på forumet.

//Michaele
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Micool1972 wrote: Förlåt och sant. Jag ska försöka bli bättre på att lägga upp bilder här (tycker bara det är så bökigt med att först lägga upp det i rymden, sen kopiera länk. Tycker personligen det blir fööör många klick innan man är i mål)
Skaffa "dropbox" det bästa som hänt internet sedan... ssk forum startade. Då kan du länka filer och bilder direkt från en mapp i din dator, behöver inte skicka ut dom i rymden först...
Vespa Rally 180 1971
pallgo
Nybörjare
Nybörjare

Post by pallgo »

Hej, Jag har flera gånger tänkt lägga ut bilder men inte lyckats med det, skulle vara väldigt trevligt om någon kunnig skulle vilja berätta på ett enkelt sätt hur man går till väga. Jag tror att det finns fler än jag som skulle uppskatta det.
Peter
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

När du skriver meddelande klickar du på knappen "Img" en gång, sedan skriver du i adressen till bilden du vill visa. Sedan trycker du ännu en gång på kanppen "Img"

Image

Detta förutsätter att bilden du tänker visa finns tillgänglig på internet.
Är det en egen bild du vill lägga upp måste du alltså först ladda upp den på internet, detta kan man ju göra på många vis. Många använder sig av bild och filhotell typ imageshack eller liknande. Med risk för att vara tjatig så tycker jag att programmet dropbox är mest användarvänligt... då får du en egen katalog på din dator som är tillgänglig för alla genom att varje fil du lägger där får sin egen publika länk
Vespa Rally 180 1971
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Skaffa "dropbox" det bästa som hänt internet sedan... ssk forum startade. Då kan du länka filer och bilder direkt från en mapp i din dator, behöver inte skicka ut dom i rymden först...
Frågade IT avdelingen hemma (20 årige sonen) om dropbox och fick följande svar:
"Dropbox är ju skitnajs när man kör 1Password. Då lägger man bara keychainen för 1Password där.
Så är den alltid syncad mellan alla datorer. Lägger du till ett nytt lösenord eller något från datorn på jobbet, så är det även tillagd i 1Password på din Mac här hemma"

Japp verkar ju bra det där vad det nu är. Känns inte som man hänger med riktigt längre :oops:

Det är väl bäst man slänger med en bild också.
Försökte visa cyklisterna på Svanesund 3 dagars att man inte måste trampa för att ha kul på två hjul

Image
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Varför inte använda Scooterklubbens bildgalleri? För ni är väl medlemmar?

Image
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Det är mycket beklagligt att Fritte tagit time out. Allas vårt "charmtroll" saknas.

Som de flesta nog vet, driver jag ett av Sveriges större fotoforum, och dessa frågor om bildlänkning kommer då och då.

En del av dessa bildsiter är ibland spärrade på våra arbetsplatser. TinyPic är däremot inte så ofta spärrad som de större siterna. http://www.tinypic.com Som de större siterna genererar även TinyPic en img-url, som bara är att kopiera och klistra in i inlägget.

En gyllene regel är att inte posta större bilder än 800 pixel på längsta sidan. Då kan alla läsa den, utan att behöva scrolla i sidled.

För Windowsanvändaren kommer här lite tips på fria program som är enkla och bra.

Nedladdning från kameran och sortering, rekommenderar jag Faststone Imageviewer. http://www.faststone.org

För enklare retuschering, uppskärpning och storleksförändring tycker jag Photofiltre är bra. Jag har skrivit en artikel om programmet: http://foto.ifokus.se/Articles/Read.asp ... ist-anchor
Go classic, not plastic
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Jag själv som är fullständigt novis egentligen när det gäller datorer kan rekommendera tinypic som jag tidigare fått tips om här på forumet.
Många trängs här på forumet och alla kan inte vara vänner, däremot är det oehört tråkigt om någon känner sig utsatt och slutar vara aktiv, vi gillar ju alla scootrar...... Ang ovan nämnda användare "Fritte" vet man ju inte om det förekommit något spel via andra kanaler än det som setts här, men jag tycker Fritte, som en scooterist till en annan att du iaf är välkommen tillbaka hit!

(hinner inte lägga upp bild nu, ska ut och springa.............. :D :D )
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Skaffa "dropbox" det bästa som hänt internet sedan... ssk forum startade. Då kan du länka filer och bilder direkt från en mapp i din dator, behöver inte skicka ut dom i rymden först...[/quote]

Har dropbox så vi provar väll med en bild
testingtesting
Image

och det funkar.
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

En sommar bild från när jag och Örjan var i Vikingabyn.
Image
Woodstock

Post by Woodstock »

SoulBoy wrote:Varför inte använda Scooterklubbens bildgalleri? För ni är väl medlemmar?
Där kan väl inte var och en lägga upp bilder? Nix, är inte medlem i SSK (har varit), men det är ju inget måste för att man har en scooter, eller hur? :wink: Jag är för övrigt inte medlem i någon förening överhuvudtaget och trivs bra med det.
Martin O wrote:Det är mycket beklagligt att Fritte tagit time out. Allas vårt "charmtroll" saknas.
Jag hoppas och tror att du inte är sarkastisk med ovanstående? Som känt fenomen har Det Skrivna Ordet oerhört lätt att misstolkas på internet p g a avsaknad av de subtila uttrycksmedel som människan har till förfögande vid kommunikation på de sedvanliga sätten (röst, ansiktsuttryck, gester, kroppsspråk m m). Ordet "charmtroll" inom citationstecken kan lätt uppfattas som ironi och sarkasm, men som sagt, jag hoppas och tror att jag har fel i det här fallet.

Angående Frittes frånvaro tycker även jag att det är djupt beklagligt och en stor förlust för forumet. Han och jag har haft våra duster, men jag kan ärligen säga att jag hyser den största respekt för Fritte - en tillsynes sympatisk, rak och ärlig människa med ett oerhört tekniskt kunnande. Jag har varit i kontakt med Fritte och fått en del förklarat angående hans frånvaro (förhoppningsvis bara temporär) på forumet, men jag vill på intet sätt föra hans talan eller lägga orden i hans mun. Jag kan bara konstatera att jag instämmer helt och delar hans syn gällande vissa element och faktorer... :wink:
Micool1972 wrote:En sommar bild från när jag och Örjan var i Vikingabyn.
http://dl.dropbox.com/u/9748025/bilder/dsc01018.jpg
Örjan tycks ha god smak! En ockragul Lambretta DL 200 och en Nolan N20 "Italia" på huvudet tyder på det. Önskar att jag hade båda, men får av ekonomiska skäl sikta in mig på en Nolan N20 om den nu går att uppbringa någonstans i det utförandet (verkar svår att hitta i Sverige)...

Mvh

/ Fredrik
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Örjan tycks ha god smak! En ockragul Lambretta DL 200 och en Nolan N20 "Italia" på huvudet tyder på det. Önskar att jag hade båda, men får av ekonomiska skäl sikta in mig på en Nolan N20 om den nu går att uppbringa någonstans i det utförandet (verkar svår att hitta i Sverige)...

Mvh

/ Fredrik

Tack Fredrik, det är Örjan som ska ha beröm för bilden. Jag försökte bara vara handsome med min DL200 och Nolan hjälm.
Du har rätt, den hjälmen går inte att köpa i Sverige. En ägare till en scooterbutik i Göteborg ;) tog in en storlek av varje. Där hans fru fick en av tomten och de andra såldes. En L till mig, en XL till Spetan och...M vet jag inte var den tog vägen. Som model är den oerhört bekväm och som färg är den oerhört snygg.

Och bara för att det nu är så himla enkelt att lägga upp bilder så tar jag en skön sommarbild från sveriges största träff någonsin med en ung Stone i bakgrunden.
Ps. Här har jag en annan gammal Nolan favorit på mig.
Image

//Michaele
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Woodstock wrote: Där kan väl inte var och en lägga upp bilder? Nix, är inte medlem i SSK (har varit), men det är ju inget måste för att man har en scooter, eller hur? :wink: Jag är för övrigt inte medlem i någon förening överhuvudtaget och trivs bra med det.
Det går alldeles utmärkt att lägga upp bilder, dessutom kan ju alla sen titta på bilderna och slippa scrolla förbi metervis med goja.

Nä det är inget måste att vara medlem för att man har en scooter, det går ju alldeles utmärkt att åka snålskjuts på alla andra som tycker att det är värt en medlemsavgift för att driva exvis detta forum.

/Ronny
Woodstock

Post by Woodstock »

Micool1972 wrote:Tack Fredrik, det är Örjan som ska ha beröm för bilden. Jag försökte bara vara handsome med min DL200 och Nolan hjälm.
Du har rätt, den hjälmen går inte att köpa i Sverige. En ägare till en scooterbutik i Göteborg ;) tog in en storlek av varje. Där hans fru fick en av tomten och de andra såldes. En L till mig, en XL till Spetan och...M vet jag inte var den tog vägen. Som model är den oerhört bekväm och som färg är den oerhört snygg.

Och bara för att det nu är så himla enkelt att lägga upp bilder så tar jag en skön sommarbild från sveriges största träff någonsin med en ung Stone i bakgrunden.
Ps. Här har jag en annan gammal Nolan favorit på mig.
http://dl.dropbox.com/u/9748025/bilder/dscf2744.jpg

//Michaele
Attans, precis som jag misstänkte angående hjälmens icke-varande hos svenska återförsäljare. Jag har dock hittat ett flertal (nya) på eBay för ca 185 euro, så det kanske får bli ett köp därifrån. Hur är de i storlekarna - små, normalstora eller stora? Den militärgröna (?) Nolan är också mycket klädsam minsann! :D
SoulBoy wrote:Det går alldeles utmärkt att lägga upp bilder, dessutom kan ju alla sen titta på bilderna och slippa scrolla förbi metervis med goja.

Nä det är inget måste att vara medlem för att man har en scooter, det går ju alldeles utmärkt att åka snålskjuts på alla andra som tycker att det är värt en medlemsavgift för att driva exvis detta forum.

/Ronny
Jaha, okej, där ser man! Jag pyttsar gladeligen in en slant om det bara så var för det här forumets existens, men har egentligen inget intresse att vara medlem i några föreningar. Tycker däremot inte att man åker "snålskjuts" på andra när det defacto tillåts att delta i ett forum utan att vara medlem i en specifik förening. Det finns säkert en uppsjö med olika individuella skäl huruvida man väljer att vara medlem i en förening eller ej.

Mvh

/ Fredrik
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Välkänd bild motivlackad...

Image
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

[quote="Snider"]Välkänd bild motivlackad...

http://dl.dropbox.com/u/5708304/00007051%5B1%5D.jpg[/img]

kul att de bytt ut Lambrettan på originalbilden mot Vespan som den sitter på !
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

kul att de bytt ut Lambrettan på originalbilden mot Vespan som den sitter på !
Vasst av dig, det tänkte jag inte på...
Vespa Rally 180 1971
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Den där vespan kördes av ägaren (ryss) till Finska Träffen Sauna n Run iår! Han kom fram toksent men impade på brudarna med sin neonringsframlampa :) Den såg helt asienbyggd ut men var tydligen inköpt i Finland, förd över gränsen och sedan custad..
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

...och lite apropå motivlacken ovan.....Årset motorshow i söndags...British Car Automobile nånting arrangerar, men ¨vad kommer i tidningen....jo, scootrarna förståss! Strax till vänster utanför bild står Hej & Hå med Peter och spelar kravalljazz, kanske något för Nybroträffen nästa år Peter, det svänger ju......
Bilden blev ju jättebra men bildtexten inte lika bra.......
Image
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

Kul att ni kom i tidningen, men det var ju en taskmört o skriva mopedklubb :o
Touring -60
Rally180 -73
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Jo, folk är ju okunniga överlag, haha. Träffade en bekant till dig i lördags när vi åkte scooter till veteranmarknaden, har du fått tag på nån mätare?
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

Nej, har inte fått tag på någon än, letar vidare.
Vem var det ni stötte på, jag kunde inte gå dit själv, var på Öland o cyklade i helgen.
Touring -60
Rally180 -73
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

En sväng till affären.
Dumt att bilen när allt på listan ryms i en ryggsäck..

Image
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply