Hastighetsmätaren slår som bara den. Behöver nog rengöras. Går det att ta sig in i hastighetsmätaren på en V50? Någon som vet om kromringen ovanför glaset är skruvad, pressad, limmad eller i värsta fall - alla tre
Får ingen hjälp av orginal sprängskiss.
/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Den är pressad på plats sen är kanten invikt eller troligen valsad så att den klämmer fast bakom kanten på själva höljet. Hoppas Du fattar vad jag menar.
Har plockat isär en för nåt år sedan och man fick mja en skruvmejser bända upp den runt om innan den gick att ta loss själva ringen.
det kan även vara magneten som lossnat eller smuts mellan magneten och "koppen" som styr visaren. det ser du lättast om visaren har en tendens att fastna om du rullar långsamt framåt. Detta kan eventuellt åtgärdas om du spänner vajerhöljet upp till hastighetsmätaren.
Bra mycket vanligare med sliten vajer och/eller att lilla eller stora hast. mätardrevet är slitet om mätaren slår.
Kolla det först innan du förstör mätarsargen...
/G
madoc wrote:Hastighetsmätaren slår som bara den. Behöver nog rengöras. Går det att ta sig in i hastighetsmätaren på en V50? Någon som vet om kromringen ovanför glaset är skruvad, pressad, limmad eller i värsta fall - alla tre
Fick oväntat besök av en tvestjärt i hastighetsmätaren.
Hur den har lyckats klämma sig in där vete gudarna. Så för mig kan det mycket väl bli tal om att ta bort sargen någon dag om den inte lyckas ta sig ut.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Ikonen wrote:Fick oväntat besök av en tvestjärt i hastighetsmätaren.
Hur den har lyckats klämma sig in där vete gudarna. Så för mig kan det mycket väl bli tal om att ta bort sargen någon dag om den inte lyckas ta sig ut.
Va?!?! Hur fasiken har det där gått till? Har du ingen hastighetsmätarwire? Hålet för den är nämligen torde vara det enda stället den skulle kunna ta sig in genom. Hmmm...
Det finns ett par små runda hål, på baksidan, för att kondens ska komma ut ELLER så är det maskinisten som är ute på en träningsrunda eftersom ingen är ute och kör . I vanliga fall så vrider han på nålen eller....
Om du vill hjälpa tvestjärten så täck noga över mätaren så att inget ljus kommer in från ovansidan medan något lyser på baksidan så att den ser ljus från samma hål den kom in igenom. Insekterna gillar ju ljus och söker sig ditåt. Annars blir den nog och knackar på mätarens glas tills den dör.