Tändning....

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
vespamannen
Drömmare
Drömmare

Tändning....

Post by vespamannen »

Hej alla.
Jag hoppas att jag postar i rätt del i forumet.
Har iaf. en v50 som jag har satt på ett Polini 75cc kit, fast jag får inte tändningen att funka. Den tänder nästan rätt fast tillräckligt fel för att den dör när man gasar. Jag har fått lite hjälp med att justera tändningen av en som kan fast han kan inte heller se vad som kan vara fel. Jag hoppas att någon här skulle ha en aning. Jag måste tillägga att jag inte kan meka så bra. :)

/A
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Varför tror du att det är tändningen o inte förgasarens inställning?

-Kolla alla kablar efter överslag eller brott. Även tändkabel o tändhatt.
-Prova ett annat stift.:)
vespamannen
Drömmare
Drömmare

Post by vespamannen »

Jo, för att den tänds inte när kolven är högst uppe utan lite (rätt mycket) innan (eller efter kommer inte ihåg). Det har inte gått att justera den tillräckligt. Tändstiftet är nytt och kablarna borde vara en lätt sak att kolla men hur kollar man efter överslag? Sen så undrar jag om det skulle kunna vara brytarspetsen eller är jag helt ute och cyklar?

tack för svaret iaf.

/A
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespamannen</i>
<br />Jo, för att den tänds inte när kolven är högst uppe utan lite (rätt mycket) innan (eller efter kommer inte ihåg). Det har inte gått att justera den tillräckligt. Tändstiftet är nytt och kablarna borde vara en lätt sak att kolla men hur kollar man efter överslag? Sen så undrar jag om det skulle kunna vara brytarspetsen eller är jag helt ute och cyklar?

tack för svaret iaf.

/A
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men den <i>ska</i> ju tända före högsta punkten, i ditt fall 17° BTDC (before the dead centre), tror jag (borde stå i instruktionerna till cylinderkit'et). Om tändningen inte går att ställa dit (enligt instruktionerna fritte länkade till), är något väldigt fel, det verkar otroligt om den i så fall gick innan cylinderkitet pressades på, gjorde den det?

Det låter mer som förgasarproblem. Har du bytt huvudmunstycke i förgasaren? isf till vad? Har du bytt vev och öppnat upp kanalerna i blocket för att matcha cylindern? Vilka trim-åtgärder du gjort avgör vilket munstycke som är lämpligt. Du kommer antagligen få prova en mängd olika innan det blir bra. Det låter på felet som du antingen inte bytt alls eller bytt till ett alldeles för stort munstycke. Det finns en tråd som handlar om just ditt problem, den är bara några veckor gammal.http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=980.
Post Reply