Köpte ny hastighetsmätare från Indien...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Woodstock

Köpte ny hastighetsmätare från Indien...

Post by Woodstock »

Var i behov av en litet fräschare hastighetsmätare och hittade en ny på eBay. Priset var löjligt lågt - mindre en tredjedel av vad en ny kostar i Sverige. Jag beställde den i tisdags kl 22 och redan på fredagen vid lunchtid kom den i ett rekommenderat brev...sanslöst snabbt! :D

Det är första gången jag handlar något så fjärran och jag har bara gott att säga: för totalkostnaden 312 kr fick jag alltså en helt ny mätare, inklusive frakt i ett rekommenderat brev, som dessutom var genuint välpackat (med sytt tygomslag och allt). Betalningen sköttes via PayPal, smidigt och säkert.

Man skall dock ha i beräkning att man eventuellt kan få betala tull och moms på varan man köper. Tull på mc-delar är 3,7 procent och momsen är 25 procent. Det verkar godtyckligt utvalt vem som får betala eller ej - jag slapp det iallafall.

Image

Image

Image

Mvh

/ Fredrik
discohed
Nybörjare
Nybörjare

Post by discohed »

Precis en sådan jag också behöver, vad hette säljaren på eBay?
Woodstock

Post by Woodstock »

discohed wrote:Precis en sådan jag också behöver, vad hette säljaren på eBay?
Hej!

Jag har svarat dig i pm.

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tror inte att det är tull om totalkostnaden är under 300kr, kanske var de snälla mot dig
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:tror inte att det är tull om totalkostnaden är under 300kr, kanske var de snälla mot dig
Nja, jag tror inte Tullverket är varken det ena eller andra - de har förmodligen inte resurser nog att hantera och administrera alla försändelser som kommer in över gränsen. Jag vet en som köpte Royal Enfield-delar från Indien för ett betydligt högre belopp än jag och han fick heller inte betala tull eller moms. Å andra sidan köpte en polare minihögtalare till hemmabiosystem av en privatperson i USA för en femhundring och han åkte på både tull, moms och någon administrativ avgift på 100 kr vill jag minnas. Värt att notera är att tull och moms betalas på hela beloppet, d v s både varans pris och frakten.

Mvh

/ Fredrik
Post Reply