Svart eller mörkblå??
Svart eller mörkblå??
Hej!
Har påbörjat ytterligare en renovering - nämligen en VNS3 Popolino 1962, där S:et skvallrar om att det är modellen som enbart tillverkades för Sverige = Sueca.
Undrar nu om Vespa - loggan, tutan och ”limpan” är svart eller mörkblå.
Detaljerna som jag monterat loss ger ingen tydlig INFO, med andra ord svårt att se.
Sadeln = ”limpan” kan ev. vara tillverkad i Sverige - i varje fall för Sverige, eftersom den inte förekommer på någon annan vespa-modell.
VNS-karossen var åtminstone från början till utseendet identisk med VNA-karossen, alltså den allra första "nya karossen" (Se Vespa Tecnica 2 s 51-)
VNA tillverkades enl källor redan 1957 i 9.300 ex. trots att Vespa Tecnica daterar modellen till 1958.
Det finns vad jag vet inga VNS tillv.nummer, utan bara en kort förteckning av följande utseende:
• 1959 VNS1T
• 1960 VNS2T
• 1961 VNS3T
• 1963 VNS4T
• 1964 VNS5T
• 1965 VNS6T
Har aldrig sett några uppgifter på vilka färger VNS-vesporna har haft.
Ljusblå och grå verkar ha funnits samt ”Kardinalröd” i Sverige.
Chassinumret
Min vespa är den 980:e VNS-vespan, i så fall fr.o.m. VNS1.
Konstigt är att Piaggio i allmänhet började nya modellers numrering med numret 01001
Hur många tillverkades - KANSKE ca 1000 under tre år?
Någon som vet detta och annat som jag berört.
Tacksam för svar…
Läs också Ola Backer förnämliga artikel i Scooteristen (nr 44 sid 6-7) om denna ”unika svensk-vespa” som alla Vespa intresserade har glädje av att känna till.
Erling
Har påbörjat ytterligare en renovering - nämligen en VNS3 Popolino 1962, där S:et skvallrar om att det är modellen som enbart tillverkades för Sverige = Sueca.
Undrar nu om Vespa - loggan, tutan och ”limpan” är svart eller mörkblå.
Detaljerna som jag monterat loss ger ingen tydlig INFO, med andra ord svårt att se.
Sadeln = ”limpan” kan ev. vara tillverkad i Sverige - i varje fall för Sverige, eftersom den inte förekommer på någon annan vespa-modell.
VNS-karossen var åtminstone från början till utseendet identisk med VNA-karossen, alltså den allra första "nya karossen" (Se Vespa Tecnica 2 s 51-)
VNA tillverkades enl källor redan 1957 i 9.300 ex. trots att Vespa Tecnica daterar modellen till 1958.
Det finns vad jag vet inga VNS tillv.nummer, utan bara en kort förteckning av följande utseende:
• 1959 VNS1T
• 1960 VNS2T
• 1961 VNS3T
• 1963 VNS4T
• 1964 VNS5T
• 1965 VNS6T
Har aldrig sett några uppgifter på vilka färger VNS-vesporna har haft.
Ljusblå och grå verkar ha funnits samt ”Kardinalröd” i Sverige.
Chassinumret
Min vespa är den 980:e VNS-vespan, i så fall fr.o.m. VNS1.
Konstigt är att Piaggio i allmänhet började nya modellers numrering med numret 01001
Hur många tillverkades - KANSKE ca 1000 under tre år?
Någon som vet detta och annat som jag berört.
Tacksam för svar…
Läs också Ola Backer förnämliga artikel i Scooteristen (nr 44 sid 6-7) om denna ”unika svensk-vespa” som alla Vespa intresserade har glädje av att känna till.
Erling
Svart limpa, tuta och "Vespa"-emblem.
På limpan står Aquila "Made in Italy", så den är allt tillverkad där, men för VNS.
På www.vespapopolino.se kan du hitta lite matnyttigt.
Ca 2 500 tillverkades av VNS1-VNS6, det som är osäkert är hur många som tillverkades av Popolino 58, dvs baserad på VNA1.
I Sverige hette färgen på VNS3 "Racing Red", dvs 847.
/P
På limpan står Aquila "Made in Italy", så den är allt tillverkad där, men för VNS.
På www.vespapopolino.se kan du hitta lite matnyttigt.
Ca 2 500 tillverkades av VNS1-VNS6, det som är osäkert är hur många som tillverkades av Popolino 58, dvs baserad på VNA1.
I Sverige hette färgen på VNS3 "Racing Red", dvs 847.
/P
Hej Paka!
Alltid roligt att läsa Dina initierade inlägg!
Har för mig att Du tidigare meddelat följande färger enligt Fram-King/COMO):
(inte bara röd)
58 (grå samma som Elit samma år)
59 (en annan grå, samma som Elit samma år)
60-63 (röd "Racing Red (847)" samma som tidiga SS180 och VMA1T)
64-65 (ljusblå)
"Racing Red är väl samma som Kardinal röd och Ferrari-röd?
Erling
Alltid roligt att läsa Dina initierade inlägg!
Har för mig att Du tidigare meddelat följande färger enligt Fram-King/COMO):
(inte bara röd)
58 (grå samma som Elit samma år)
59 (en annan grå, samma som Elit samma år)
60-63 (röd "Racing Red (847)" samma som tidiga SS180 och VMA1T)
64-65 (ljusblå)
"Racing Red är väl samma som Kardinal röd och Ferrari-röd?
Erling
Mitt minne var att Popolino hade en riktigt svart sadel. Dessutom hade de dåtida svenska 16-årsreglerna en maxgräns för hur lång sadeln fick vara (för att försvåra skjutsning som inte var tillåten på 75 kg-hojar) så svenska Popolino hade som standard en rundad sadel som såg ut som ett franskbröd. Om man har lite fantasi vill säga
Byttes, åtminstone i min vänkrets, oftast snabbt ut mot en riktig (och mycket snyggare) dubbelsadel.
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack Vespaco & Jencla
Du Vespaco verkar vara ytterst kunnig vad gäller vespa färger inte bara i Sverige utan hela Skandinavien.
Jag har också fått för mig att den ev. mörkblå färgen också ser svart ut, ungefär som på min VS5 loggo samt dubbelsadeln.
Nästan svår att se det mörkblå annat än ute i bra dagsljus.
I Vespa Tecnica nämns också att i alla fall på en modell - den ljusbå - att mörkblå logga förekommer.
Jencla hur såg dubbelsadeln ut som Du nämner?
Finns den att köpa?
Fram-King/COMO?
Har Du bild?
Originalsadeln verkar inte var särskilt bekväm - fast jag aldrig prövat förstås!
Finns det att köpa fotlisterna någonstans - som jag saknar?
Enligt Vespa Tecnica så skall dom vara lite smalare och mera sparsamma vad gäller antal.
Paka: Du säger att "På limpan står Aquila "Made in Italy".
Jag tror jag har originalsadeln men ser inte detta märke någonstans som jag dock sett på många andra modeller?
Erling
Du Vespaco verkar vara ytterst kunnig vad gäller vespa färger inte bara i Sverige utan hela Skandinavien.
Jag har också fått för mig att den ev. mörkblå färgen också ser svart ut, ungefär som på min VS5 loggo samt dubbelsadeln.
Nästan svår att se det mörkblå annat än ute i bra dagsljus.
I Vespa Tecnica nämns också att i alla fall på en modell - den ljusbå - att mörkblå logga förekommer.
Jencla hur såg dubbelsadeln ut som Du nämner?
Finns den att köpa?
Fram-King/COMO?
Har Du bild?
Originalsadeln verkar inte var särskilt bekväm - fast jag aldrig prövat förstås!
Finns det att köpa fotlisterna någonstans - som jag saknar?
Enligt Vespa Tecnica så skall dom vara lite smalare och mera sparsamma vad gäller antal.
Paka: Du säger att "På limpan står Aquila "Made in Italy".
Jag tror jag har originalsadeln men ser inte detta märke någonstans som jag dock sett på många andra modeller?
Erling
Aquila-märket sitter nitat på undersidan, i bakkant. Du bör ha två hål där i alla fall om du nu har tappat märket.

http://www.vespapopolino.se/angie.html
/P

http://www.vespapopolino.se/angie.html
/P
http://www.modernvespa.com/forum/topic47633?start=40
Jag vet att jag sett det på andra ställen också. Däremot är jag osäker om jag sett originalsadlar som ser ut så.
Jag vet att jag sett det på andra ställen också. Däremot är jag osäker om jag sett originalsadlar som ser ut så.