Rulla fram ny vägmätare?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
parsve
Drömmare
Drömmare

Rulla fram ny vägmätare?

Post by parsve »

Hej alla!

Jag har köpt en ny hastighetsmätare till min PX200 -93 då den gamla hade en massa fula märken.

Monteringen är rätt enkel, men jag behöver rulla fram vägmätaren till det gamla kilometertalet och undrar om det går att göra på något smidigt sätt?

Hastighetsmätaren är en rätt stor klump med bensinmätare, vägmätare och div. lampor integrerat:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 0200E.aspx
Det finns inget uppenbart sätt att öppna mätaren.

Alternativen är ju att börja om från noll och notera det gamla miltalet på en lapp, eller att manuellt rulla fram den, men det skulle ju ta evigheter... :roll: (Den skall upp i 17376km, ett varv=1 meter...)

Hur löser man detta problem?
Woodstock

Post by Woodstock »

Hej!

De flesta hastighetsmätare brukar vara uppbyggda på samma vis när det gäller vägmätaren, d v s ett antal snurrande rullar som sitter på en axel. Denna axel går att lyfta ur sina spår, varefter man vrider in de önskade siffrorna och sätter tillbaks axeln. Vad som kan vara knixigt är att få till de små kugghjulen som sitter mellan varje rulle (dessa sitter parallellt på en annan axel längs axeln med rullarna ), men med ett par försök brukar det fungera fint. Kugghjulen mellan varje rulle har små spår i sig, vilka ska löpa rätt mellan motsvarande spår i rullarna.

Jag har bara gjort det här två gånger när jag har köpt nya mätare (till en japansk mc och till min Primavera) och dessa båda har fungerat likadant. Kan därför inte garantera att din vägmätare fungerar på samma vis, även om det är högst troligt.

Lycka till!

Mvh

/ Fredrik
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Koppla den till borrmaskinen! :D
/ Christian
parsve
Drömmare
Drömmare

Post by parsve »

Woodstock: Tack! Det verkar görbart, problemet är att öppna hela instrumentklumpen utan att ha sönder något. Jag skall labba lite med den gamla för att se hur det kan göras.
colsson wrote:Koppla den till borrmaskinen! :D
Ja, jag tänkte tanken, men efter att ha räknat efter så kom jag fram till att det skulle ta ganska precis 4 dygns borrande... Chansen att båda borrmaskin och mätare överlever det är nog inte så stor. :wink:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Varför måste du ha det gamla kilometertalet?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Woodstock

Post by Woodstock »

parsve wrote:Woodstock: Tack! Det verkar görbart, problemet är att öppna hela instrumentklumpen utan att ha sönder något. Jag skall labba lite med den gamla för att se hur det kan göras.
Jag misstänker att du måste ta bort den kromade sargen som binder ihop mätarhuset och glaset, så var det på min Primavera iallafall (och det var knepigt att få av den kan jag tala om).

Mvh

/ Fredrik
parsve
Drömmare
Drömmare

Post by parsve »

marre wrote:Varför måste du ha det gamla kilometertalet?
Nej det är ju inte livsnödvändigt, men det vore trevligare än att hålla reda på det gamla i all evighet för att veta totalen.
Woodstock wrote: Jag misstänker att du måste ta bort den kromade sargen som binder ihop mätarhuset och glaset, så var det på min Primavera iallafall (och det var knepigt att få av den kan jag tala om).
Ok tack, jag gör ett försök. Går det så går det, annars får jag börja om från noll. Vespan kommer att kännas som ny! :-)
Post Reply