Död, eller i alla fall djupt sovande V50
Jag hade ungefär samma problem och det var något med tändplattan, den som jag skickade en bild på. Blev enbart sur, men inga fel på gasaren. Vet inte vad som är problemet med den egentligen, utan "lånade" min tändplatta från -69an så gick den perfekt. Så jag skulle rekkomendera att testa med en annan tändplatta först.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Gnistan kan se bra ut, men ändå vara för svag. Testa med en annan, välfungerande, tändplatta. Startgasen är en konstant i sammanhanget. Startar den inte på detta, så är det knas med tändningen. Jag har använt mig av gas som testmetod sen jag var 15, och den har aldrig svikit mig.
Som första åtgärd i det här läget så skulle jag kolla om tändpunkten verkligen är framför ÖD, och inte bakom. Det skulle kunna ge symptomen som beskrivs. Hur har ÖD tagits ut? Hur ställdes tändingen, användes stroboskop?
/G
Som första åtgärd i det här läget så skulle jag kolla om tändpunkten verkligen är framför ÖD, och inte bakom. Det skulle kunna ge symptomen som beskrivs. Hur har ÖD tagits ut? Hur ställdes tändingen, användes stroboskop?
/G
Ronnie wrote:Jo, jag vet - har också sagt tändningen från början.
Men nu är ju typ ALLT som hör till tändningen kollat eller bytt - kondensator, tändspole, brytarspetsar, tändkabel, tändhatt, stift osv...dessutom är tändinställningen provad både framåt, bakåt och sidledes såvitt jag förstått av Wally.![]()
Dessutom ser inte gnistan bara bra ut - den ser mycket bra ut.
Det enda som jag inte tror de kollat är väl i så fall svänghjulets magnetisering.
Men fortfarande knappt ett liv - typ en eller två gånger har den tydligen hostat igång på extremt låga varv (precis som om den skulle vara riktigt, riktigt genomsur) för att sedan dö efter ett par sekunder och att försöka gasa upp den är tydligen lönlöst - då dör den på en gång.
De gånger jag varit med har den dock inte ens gjort det utan varit helt livlös.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vet faktiskt inte hur tändningen ställdes eftersom jag inte varit med och gjort det. Tror dock ej de använde strob och vet bara att de testat att ställa den såväl före som efter och det inte gjort någon skillnad.Hedge wrote:Gnistan kan se bra ut, men ändå vara för svag. Testa med en annan, välfungerande, tändplatta. Startgasen är en konstant i sammanhanget. Startar den inte på detta, så är det knas med tändningen. Jag har använt mig av gas som testmetod sen jag var 15, och den har aldrig svikit mig.
/G
Skall försöka jaga rätt på en tändplatta man vet fungerar så får Wally testa med den!
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
BTW - om någon råkar ha en tändplatta de vet fungerar liggande och kan tänka sig att våga låna ut den ett par dagar får ni gärna skicka ett PM till mig eller Wally! Vi står såklart för ev frakt eller kommer och hämtar om ni mot förmodan skulle råka bo i närheten av Eskilstuna. 

Tändning
Man brukar kunna se hur tändningen har stått. På den ringen spole, brytare kondensator sitter, finns det oftast spår efter hur det har sett ut. Eftersom godset är någorlunda mjukt, kan man se var skruvarna har varit. Ringen är öppen på ett ställe, där du kan se mot blocket var den brukar ha suttit.
Philippe
Luna
Vespa 50 -75
Vespa Touring GL -58
Luna
Vespa 50 -75
Vespa Touring GL -58
Uppdatering
Vi har lånat en annan tändplatta (tack Mike) och testat, utan större resultat. Möjligen gick den runt någon sekund längre.
Farsan har en ny teori som jag gärna tar emot åsikter om. När jag bytte tändstift förut såg jag att förra ägaren lagt två brickor över gängorna. Jag tyckte det var konstigt men när jag kickade utan visade det sig att kolven slog till stiftet så att glipan trycktes ihop. Jag tyckte det var skumt men tänkte inte mer på det utan lade tillbaka brickorna, fixade stiftet och satte tillbaka det.
Vi har nu upptäckt att toppen verkar vara planad. Det gjorde att kolven med den nya längre veven slog emot förut, och med brickorna på fortfarande kommer väldigt nära stiftet. Teorin är att motorns ökade komp efter renoveringen i kombination med den planade toppen ger för mycket komp så att den inte orkar igång. Farsan testade att lägga in en packning för att öka utrymmet lite och tyckte sig se en liten förbättring, med ytterligare några sekunder innan motorn dog.
Vad tror ni?
Farsan har en ny teori som jag gärna tar emot åsikter om. När jag bytte tändstift förut såg jag att förra ägaren lagt två brickor över gängorna. Jag tyckte det var konstigt men när jag kickade utan visade det sig att kolven slog till stiftet så att glipan trycktes ihop. Jag tyckte det var skumt men tänkte inte mer på det utan lade tillbaka brickorna, fixade stiftet och satte tillbaka det.
Vi har nu upptäckt att toppen verkar vara planad. Det gjorde att kolven med den nya längre veven slog emot förut, och med brickorna på fortfarande kommer väldigt nära stiftet. Teorin är att motorns ökade komp efter renoveringen i kombination med den planade toppen ger för mycket komp så att den inte orkar igång. Farsan testade att lägga in en packning för att öka utrymmet lite och tyckte sig se en liten förbättring, med ytterligare några sekunder innan motorn dog.
Vad tror ni?
Re: Uppdatering
ja,det låter ju troligt.Slår kolven i stiftet,så minimerar du gnistan.Du har väl koll på vilket stift du ska ha?dum fråga kanske...men det står väl HS på det(ngk,kort gänga)?Men varför är det längre vev?Wally wrote:Vi har lånat en annan tändplatta (tack Mike) och testat, utan större resultat. Möjligen gick den runt någon sekund längre.
Vad tror ni?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: Uppdatering
Jag förtydligar: kolven slår inte i stiftet. Den gjorde det en gång innan jag monterade tillbaka brickorna som jag först inte förstod vad de gjorde där. Men det är fortfarande rätt trångt.blizzy wrote:ja,det låter ju troligt.Slår kolven i stiftet,så minimerar du gnistan.Du har väl koll på vilket stift du ska ha?dum fråga kanske...men det står väl HS på det(ngk,kort gänga)?Men varför är det längre vev?Wally wrote:Vi har lånat en annan tändplatta (tack Mike) och testat, utan större resultat. Möjligen gick den runt någon sekund längre.
Vad tror ni?
Jag har bytt till italiensk originalvev. Fick för mig att den är lite längre, det kanske är fel. Hur som helst har vi också bytt kolvringarna som var mer eller mindre slut och borde ha läckt igenom lite luft förut.
Lägg till faktumet att gnistan i det här fallet förmodligen sker inne i gängan, och inte ute i förbränningsrummet där den ska ske. Det låter som en trolig kandidat till att den inte vill gå.
Låna en orginaltopp, sätt i rätt tändstift och prova.
/G
Låna en orginaltopp, sätt i rätt tändstift och prova.
/G
OlleM wrote:Hög kompression gör det svårare för gnistan att hoppa över gapet på tändstiftet. Mät upp kompressionsförhållandet och jämför med specifikationen. Är sedan också magnetiseringen i svänghjulet försvagad, så blir det svag eller ingen gnista.
Liten lägesuppdatering: med vänlig hjälp från bla Scooterdaddy har vi fått tag på en originaltopp och testade med den i helgen. Klar förbättring - nu startar den...typ i alla fall. Den inte vill varva upp som den skall utan ligger bara och småputtrar för att sedan dö, precis som om den vore toksur.
Har inte varit med och felsökt ytterligare, men Wally har kollat tändningen och den skall vara korrekt inställd.
Får ta en ordentlig felsökning vid tillfälle, men det känns som om vi är på rätt spår iaf!
Har inte varit med och felsökt ytterligare, men Wally har kollat tändningen och den skall vara korrekt inställd.
Får ta en ordentlig felsökning vid tillfälle, men det känns som om vi är på rätt spår iaf!
Önskar jag hade något nytt att komma med här, men nej...
Bytte toppen, den gamla var planad och skillnaden var rejäl när vi jämförde, vilket var hoppfullt. Skillnaden är dock marginell, den startar knappt.
Det enda som händer är att den fortfarande blir toksur, direkt.
Var jag inte uppgiven förut är jag det nu...

Bytte toppen, den gamla var planad och skillnaden var rejäl när vi jämförde, vilket var hoppfullt. Skillnaden är dock marginell, den startar knappt.
Det enda som händer är att den fortfarande blir toksur, direkt.
Var jag inte uppgiven förut är jag det nu...

Ja, det är konstigt. Måste dock tillstå att jag nog tycker skillnaden blev mer än marginell - nu uppvisar den åtminstone livstecken, även om den inte varvar upp och dör ganska snart. Tidigare tände den ju inte överhuvudtaget (förutom någon enstaka gång).
Känns som om vi kanske har flera felkällor som samverkar? Den planade toppen som gjorde att den inte startade, och sedan något annat som blir tydligare nu när den tänder. Frågan är ju vad?
OlleM: Vevbytet får väl jag ta på mig ansvaret för.
Allt såg iaf fint ut, men man vet ju aldrig...läckage var, tänker du?
Off-topic: Vad fasen, Wally!? Har du GRÖNA loggan!? Fusk!
Känns som om vi kanske har flera felkällor som samverkar? Den planade toppen som gjorde att den inte startade, och sedan något annat som blir tydligare nu när den tänder. Frågan är ju vad?
OlleM: Vevbytet får väl jag ta på mig ansvaret för.

Off-topic: Vad fasen, Wally!? Har du GRÖNA loggan!? Fusk!
Motorn delades väl vid vevaxelbytet och du har väl simmringar på de utgående axlarna?
"If anything can go wrong, it will"
Teori: har du dålig komp i vevhuset samlas kondenserad bränslegas och olja i vevhuset och följer sedan okontrollerat med upp och kladdar igen tändstiftet.
Fråga: är det en slidmatad motor?
"If anything can go wrong, it will"
Teori: har du dålig komp i vevhuset samlas kondenserad bränslegas och olja i vevhuset och följer sedan okontrollerat med upp och kladdar igen tändstiftet.
Fråga: är det en slidmatad motor?
Re: Död, eller i alla fall djupt sovande V50
Den lever! Idag gick äntligen den gamla rackaren igång - visserligen rusade den som en dåre istället (förmodligen beroende på en minst sagt trött förgasarklämma och för kort gasvajer), men den lever i alla fall!
http://yfrog.com/5ka27z
Vad var då felet? Ja - säg det. Som sagt var jag aldrig inblandad i att kolla förgasaren innan, men efter att i desperation ha rivit ned den en gång till konstaterades att flottörnålen var slut och blandskruven nästan i botten. Blåste rent allt, bytte nål, satte ihop och voila så hoppade den igång.
Vad var då felet? Ja - säg det. Som sagt var jag aldrig inblandad i att kolla förgasaren innan, men efter att i desperation ha rivit ned den en gång till konstaterades att flottörnålen var slut och blandskruven nästan i botten. Blåste rent allt, bytte nål, satte ihop och voila så hoppade den igång.
Grattis!
"Ska man få något riktigt gjort så får man göra det själv".
Bra start på nya året.
"Ska man få något riktigt gjort så får man göra det själv".
Bra start på nya året.

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Precis! Får hoppas det fortsätter i samma anda mekmässigt. 

Fortfarande märkligt att den inte startar på startgas. Det kan iofs ha berott på hur ni sprejade in den, det brukar vara svårt att få in gas just på smallframe eftersom fuggen sitter där den sitter.
/G
/G
Ronnie wrote:Den lever! Idag gick äntligen den gamla rackaren igång - visserligen rusade den som en dåre istället (förmodligen beroende på en minst sagt trött förgasarklämma och för kort gasvajer), men den lever i alla fall!
Vi sprayade det in i förgasaren, via luftfiltret så att säga. Jag gissar på att även det skulle funka nu, men eftersom den gick igång ändå har vi inte haft anledning att pröva med startgas igen.
Det mesta tyder ju på att det var förgasarrelaterat trots allt eftersom den vaknade till liv efter att den rivits isär. Trots det såg det mesta ok ut med fuggen förutom flottörnålen och den galet inställda blandskruven, men det känns ju inte som att någon av de felkällorna borde ställa till det så pass att den skulle varit tvärdöd.
Ett riktigt mysterium är var det är...iaf för min del.

Det mesta tyder ju på att det var förgasarrelaterat trots allt eftersom den vaknade till liv efter att den rivits isär. Trots det såg det mesta ok ut med fuggen förutom flottörnålen och den galet inställda blandskruven, men det känns ju inte som att någon av de felkällorna borde ställa till det så pass att den skulle varit tvärdöd.
Ett riktigt mysterium är var det är...iaf för min del.