Död, eller i alla fall djupt sovande V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Jag lider med dig Jocke!

I ditt läge så skulle du försöka låna en tändplatta+svänghjul som du vet fungerar och prova med dessa...

Långsökt kanske, men du har inte i förvirring ställt in förtändningen på fel sida om TDC så att det blir "eftertändning" i stället?

Hoppas du hittar felet snart!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

nålventilen?blås rent i alla munstycken,
ta bort förgasen och blås i soppaslangen med munnen när du har fuggen upp å ner,då märker du om flottören öppnar
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Det låter som det är något med tändningen. Jag skickar en bild på min tändplatta så att du kan se hur kablarna sitter.

Kolla brytarna noga så att de öppnar sig ungefär 0.30-0.40 och ställ tändplattan så att skruven/arna är ungefär i mitten av inställningsspåret/n.

Image[/img]
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Mike Tropic wrote:Jag lider med dig Jocke!

I ditt läge så skulle du försöka låna en tändplatta+svänghjul som du vet fungerar och prova med dessa...

Långsökt kanske, men du har inte i förvirring ställt in förtändningen på fel sida om TDC så att det blir "eftertändning" i stället?

Hoppas du hittar felet snart!
Tack för tipset, ska kolla det imorgon! Nu är ju jag tyvärr mer eller mindre inkompetent när det gäller mekande, men farsan sa att det kunde stämma överens med hur den beter sig. Eller snarare inte beter sig. Han har pillat med tändningen en del och sa att han försökt ställa så att den tände tidigare för att få någon slags reaktion, men att det inte gick att dra tändplattan längre åt det hållet.
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

blizzy wrote:nålventilen?blås rent i alla munstycken,
ta bort förgasen och blås i soppaslangen med munnen när du har fuggen upp å ner,då märker du om flottören öppnar
Munstyckena är rengjorda och soppan verkar flöda som den ska.
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Ikonen wrote:Det låter som det är något med tändningen. Jag skickar en bild på min tändplatta så att du kan se hur kablarna sitter.

Kolla brytarna noga så att de öppnar sig ungefär 0.30-0.40 och ställ tändplattan så att skruven/arna är ungefär i mitten av inställningsspåret/n.

Image[/img]
Ska ta med bilden och jämföra.

Tack alla för era tips!
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

och kolla så att kablarna sitter fast ordentligt i lödningen på kondersatorn,det felet har jag haft
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

blizzy wrote:och kolla så att kablarna sitter fast ordentligt i lödningen på kondersatorn,det felet har jag haft
Har kollat att det är förtändning som är inställt, kablarna och lödningarna ser bra ut och det är kopplat som på bilden jag fick av Ikonen, men den startar fortfarande inte.
Det konstiga är ju att den startade ok innan trimoperationen. Kan det bli så stor skillnad på komp osv att några grejer inte orkar med längre? Det som skulle kunna lägga av pga det borde ju vara utbytt nu, eller?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

filtpackningen?kanske får för mkt luft,då startar den inte,läckage?spruta startgas runt förgasaren å insuget
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Va fan kan det vara för problem....Hade du orginalcylinder på? Eller har du satt på trimcylinder?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Ikonen wrote:Va fan kan det vara för problem....Hade du orginalcylinder på? Eller har du satt på trimcylinder?
Det är originalcylinder.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Okej. Jag kommer inte ihåg om kolven skulle sitta på ett speciellt håll på orginal. Men om det skulle ha varit trim så är det viktigt med att pilen på kolven pekar mot avgaspporten.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Ikonen wrote:Okej. Jag kommer inte ihåg om kolven skulle sitta på ett speciellt håll på orginal. Men om det skulle ha varit trim så är det viktigt med att pilen på kolven pekar mot avgaspporten.
Samma på original tror jag. Vi har kollat så den sitter rätt.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Jag vet inte men för mig känns det som det antingen är tändningen eller så läcker den. Kan vara att den läcker inne i vevhuset. Kolla om det ligger motorolja där inne. Men då får du demontera cylindern.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Ikonen wrote:Jag vet inte men för mig känns det som det antingen är tändningen eller så läcker den. Kan vara att den läcker inne i vevhuset. Kolla om det ligger motorolja där inne. Men då får du demontera cylindern.
Ingen olja i vevhuset heller, men tack för alla tips!

Vi har en liten teori om att cylindern, trots att den såg fin ut när vi undersökte den, är lite ojämnt sliten och att kompet sedan blivit för dåligt när de nya kolvringarna kommit på. Kan det vara en förklaring? Ska försöka få tag på en kompmätare och se vad den visar. Någon som har använt en sådan mätare och vet om de funkar bra?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Wally wrote:
Ikonen wrote:Jag vet inte men för mig känns det som det antingen är tändningen eller så läcker den. Kan vara att den läcker inne i vevhuset. Kolla om det ligger motorolja där inne. Men då får du demontera cylindern.
Ingen olja i vevhuset heller, men tack för alla tips!

Vi har en liten teori om att cylindern, trots att den såg fin ut när vi undersökte den, är lite ojämnt sliten och att kompet sedan blivit för dåligt när de nya kolvringarna kommit på. Kan det vara en förklaring? Ska försöka få tag på en kompmätare och se vad den visar. Någon som har använt en sådan mätare och vet om de funkar bra?
ta bort tändstiftet och håll fingret i hålet när du kickar,då märker du om det finns komp
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Tråkigt med alla problem du har.

Om cylindern är väldigt sliten blir det en kant där kolven vänder, vid toppen.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Ikonen wrote:Tråkigt med alla problem du har.

Om cylindern är väldigt sliten blir det en kant där kolven vänder, vid toppen.
Farsan ringde just och meddelade att vi kan glömma kompressionsteorierna, han hade kollat med kompmätare och det såg bra ut.
Han har också, efter att ha torkat ur bensin då den var väldigt sur, och än en gång pillat med förtändningen, lyckats få ingång vespan i några sekunder och till och med fått den att varva upp liiiiiite innan den tvärdog igen. Så det går åt rätt håll antar jag.
Är det någon som vet om man ska ställa förtändningen annorlunda om man byter till Italiensk originalvev?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Jag har inte ändrat den i all fall. För att förtändninen ska var nära 19 grader så skruvar jag fast plattan "mitt i hålen". Justerar brytarspetsen till 0.40 mm.
Det får duga som startvärde, i de flesta fall så diffar det bara ett par grader från det rätta så den ska i alla fall starta, utan några problem.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Det hela är verkligen ett stort mysterium. Var och kände lite på den igår och precis som Wally skriver är kompet finfint (och uppmätt), gnistan bra, soppa får den, allt går runt. Det beter sig ungefär som om den vore toksur hela tiden men förgasaren verkar också ok och flottören tätar som den skall såvitt vi kunnat utröna.

I brist på andra uppslag får vi väl riva ned den igen nästa vecka, dubbelkolla allt, plocka ihop igen och hoppas på det bästa. Men jag ser verkligen inte vad problemet kan vara. Den borde ju åtminstone gå igång tycker man.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nej, det är inte ett mysterium. Startar den inte på startgas, så är det 100% säkert att det är tändningen som ni ska fokusera all er energi på.

Gnistan kan SE bra ut när ni kollar, men när den utsätts för lite komp så räcker den inte till. Har varit med om det så många ggr med gamla moppar.

Står tändningen rätt, ger tillräcklig gnista och det finns något som helst komp i cylindern, så startar den med startgas. Garanterat. Jag har startat motorer utan förgasare med startgas. :) (Obs: inte rekommenderat!)

/G

Ronnie wrote:Det hela är verkligen ett stort mysterium. Var och kände lite på den igår och precis som Wally skriver är kompet finfint (och uppmätt), gnistan bra, soppa får den, allt går runt. Det beter sig ungefär som om den vore toksur hela tiden men förgasaren verkar också ok och flottören tätar som den skall såvitt vi kunnat utröna.

I brist på andra uppslag får vi väl riva ned den igen nästa vecka, dubbelkolla allt, plocka ihop igen och hoppas på det bästa. Men jag ser verkligen inte vad problemet kan vara. Den borde ju åtminstone gå igång tycker man.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jo, jag vet - har också sagt tändningen från början.
Men nu är ju typ ALLT som hör till tändningen kollat eller bytt - kondensator, tändspole, brytarspetsar, tändkabel, tändhatt, stift osv...dessutom är tändinställningen provad både framåt, bakåt och sidledes såvitt jag förstått av Wally. :wink:
Dessutom ser inte gnistan bara bra ut - den ser mycket bra ut.
Det enda som jag inte tror de kollat är väl i så fall svänghjulets magnetisering.

Men fortfarande knappt ett liv - typ en eller två gånger har den tydligen hostat igång på extremt låga varv (precis som om den skulle vara riktigt, riktigt genomsur) för att sedan dö efter ett par sekunder och att försöka gasa upp den är tydligen lönlöst - då dör den på en gång.
De gånger jag varit med har den dock inte ens gjort det utan varit helt livlös.
Woodstock

Post by Woodstock »

Kolla även så att inte packningen mellan förgasarhus och luftfiltret är felvänd samt att o-ringen i trottellocket är hel.

Långskott: ni har inte glömt någon bit trasa i vevhus eller insugningsrör, vilket är vanligt att man sätter för att undvika skit ner i vevhuset under montering?

EDIT: Finns det ingen i hemtrakten som kan låna ut tändplatta, svänghjul och förgasare för att få en hint om var problemet sitter? Det vore det enklaste...

Mvh

/ Fredrik
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Det första är kollat, men inte o-ringen. Fast hade den gått borde den väl läcka soppa, eller?

Någon trasa i vevhus eller insugningsrör finns inte enligt uppgift. :wink:

Tanken att låna ihop grejer har slagit mig också, men mig veterligen finns inga fler V50 i krokarna tyvärr.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

det kan inte vara så att den får för mycket soppa?

testa att skruva ner tomgången.

om ni inte redan testad det så vrid tändplattan max och testa.

lajja lite med brytaravståndet.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply