GS
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Verkar som SIEM kommer nytillverka en del fram och baklampor enligt originalspecifikationer.
Exakt vilka återstår väl att se, men GS står ju med bland dem som serien innehåller.
http://veukscooterspares.blogspot.com/2 ... tails.html
Exakt vilka återstår väl att se, men GS står ju med bland dem som serien innehåller.
http://veukscooterspares.blogspot.com/2 ... tails.html
ja,den startade på typ 6:e eller 7:e kicken!!!gjorde rent tanken och förgasaren,i med fräsch soppa,blandad 4% med extrem 2T-olja,oljebyte i motorn,eller byte e väl inte helt sant,när jag tömnde ur så kom det först vatten sen några droppar gegga sen lite vatten igen...tömnd!
i med ny olja utan att skruva i bottenpluggen,alltså lät det rinna igenom lite först,sen i med pluggen.
En kort provtur blev det,däcken kändes inte helt stabila.
inte så konstigt efter 23 år i vila.
nu e det bara å vänta på reg.bes.fick tid den 19/8.
sen ska den demonteras för ursprungsskick.
i med ny olja utan att skruva i bottenpluggen,alltså lät det rinna igenom lite först,sen i med pluggen.
En kort provtur blev det,däcken kändes inte helt stabila.
inte så konstigt efter 23 år i vila.
nu e det bara å vänta på reg.bes.fick tid den 19/8.
sen ska den demonteras för ursprungsskick.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/

nu ska vi ut och åka,den blåa v50R ska hem,nyrenoverad och GS ska på reg.bes. efter ursprungskontroll

snyggt?kontrast ialla fall....

lastade...

lycklig besiktingsman.....men det va dyrt! 1200kr för en reg.bes. endast,ej kontrollbes.plus 700kr. för ursprungskontroll.
men det e det ju värt för våra 2-taktsfavoriter!Eller?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
du skojar, är det dyrt? 2000kr för att få in en klassisk vespa i register som veteranfordon med alla fördelar vad gäller försäkringar, skattebefrielser m.m. vad jag förstår kan man inte återinföra avregistrerade fordon i så många länder och då är det handel med gamla papper och fuskstämplade ramnummer som gäller eller import med giltiga papper.blizzy wrote: lycklig besiktingsman.....men det va dyrt! 1200kr för en reg.bes. endast,ej kontrollbes.plus 700kr. för ursprungskontroll.
men det e det ju värt för våra 2-taktsfavoriter!Eller?
Federico
ja,du har rätt förstås!jag ändrar mig,billigt!Federico wrote:du skojar, är det dyrt? 2000kr för att få in en klassisk vespa i register som veteranfordon med alla fördelar vad gäller försäkringar, skattebefrielser m.m. vad jag förstår kan man inte återinföra avregistrerade fordon i så många länder och då är det handel med gamla papper och fuskstämplade ramnummer som gäller eller import med giltiga papper.blizzy wrote: lycklig besiktingsman.....men det va dyrt! 1200kr för en reg.bes. endast,ej kontrollbes.plus 700kr. för ursprungskontroll.
men det e det ju värt för våra 2-taktsfavoriter!Eller?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Jag tittade precis på samma sak. Någon som tröttnat på att tvätta bakom motorn kanske? Fastskruvat? Där blir det att svetsa igen hål i så fall.Paka wrote:Vilket lustigt "stänkskydd".
Fint att motorn gick så fint igång och grattis till registreringen! Och färgerna på Vesporna går rätt bra i "svensk" stil!

det blir nog fler hål att svetsa...och GS:en blir det silver på,originalvespaco wrote:Jag tittade precis på samma sak. Någon som tröttnat på att tvätta bakom motorn kanske? Fastskruvat? Där blir det att svetsa igen hål i så fall.Paka wrote:Vilket lustigt "stänkskydd".
Fint att motorn gick så fint igång och grattis till registreringen! Och färgerna på Vesporna går rätt bra i "svensk" stil!
Motorn kommer jag öppna och kolla/byta:koppling,kolvringar,lager...etc,har jag glömt nåt?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Jag förstod det!!!visste att det skulle komma!!victor wrote:Vaxelkorsblizzy wrote: Motorn kommer jag öppna och kolla/byta:koppling,kolvringar,lager...etc,har jag glömt nåt?
Men jag har provkört lite,och växlarna gick i fint,men borde jag byta ändå alltså?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
okej,det är förstås klokast,men finns dom flesta slitdelar att få tag på,som kors,vev,koppling,etc.?Paka wrote:Mitt råd är att du beställer efter att du har gått igenom motorn. Korset behöver inte alls vara slitet till exempel, medan veven kan vara helslut.
/P
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vadå?har jag fel spole på min(den som syns på bilden med motorn)?Paka wrote:Det tvivlar jag på. Däremot fungerar en spole av V50/Primavera mycket bra. Om man har originalelsystemet ska man bara tänka på att isolera spolen från blocket.
/P
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund