VGL1T tjurar vid varmstart

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

VGL1T tjurar vid varmstart

Post by BooDaa »

Då har det åter blivit dags att försöka insupa lite nyttiga kunskaper.

Min Vespa startar alltid snällt när den är kall, men brukar trilskas när den körts ett tag. Även när den trilskas så går det för det mesta att springa igång den.
På vespakamrats inrådan så har jag inhandlat ny brytare. Är det dags att byta, eller finns det något enklare knep att prova, tro? :-?

Den är bestyckad med en MA19C, så jag känner inte riktigt igen mig i de tips som ges kring SI-förgasaren i andra trådar. Men det kan såklart ha med min egen okunskap att göra.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det kan vara svårt att ge ett exakt svar men jag ska försöka i alla fall. :D
Lite frågor:
Är gnistan ok?
Den kanske inte får nån soppa.
Är stiftet vått?
Den får soppa men ingen gnista.

Gnistan kan vara helt ok när motorn är kall för att sen bli sämre när den blir varm, orsaken är oftast kondensatorn eller tändspolen. Att byta brytarspetsar är aldrig fel :)
Inte heller ett byte av tändstift.
Är gnistan lite matt redan från kall motor så kan det vara så att svänghjulets magneter är lite trötta, de går att magnitisera om med en speciell utrustning. Det finns visst en firma i Stockholm som tar på sig sådana jobb (sök på forumet så hittar Du).

MA19C är en så pass enkel förgasare att det inte finns så mycket att justera på den, en luftskruv är allt (ja det går ju höja och sänka nålen samt att byta munstycket). Är den ren och alla munstycken/kanaler är öppna så fungerar den.

Kolla att lufthålet i tanken är öppet, det kan ju ställa till det med bränsletillförseln.

Se också till att alla saker sitter fast. Insugningsrör och förgasare i första hand, Vespan är ju inte helt vibrationsfri :D

Går den helt OK när den går så är det nog tändningen som spökar.

Testa med att byta
1: Tändstift
2: Kondensator och brytare.
3: Tändspole

Det borde fixa problemt.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: VGL1T tjurar vid varmstart

Post by Hedge »

Gammal hoj som strular när den blir varm:

1) Kondensatorn är gammal. Byt.
2) Brytarna behöver justeras/bytas.
3) Kolvringarna är slut.

/G

BooDaa wrote:Då har det åter blivit dags att försöka insupa lite nyttiga kunskaper.

Min Vespa startar alltid snällt när den är kall, men brukar trilskas när den körts ett tag. Även när den trilskas så går det för det mesta att springa igång den.
På vespakamrats inrådan så har jag inhandlat ny brytare. Är det dags att byta, eller finns det något enklare knep att prova, tro? :-?

Den är bestyckad med en MA19C, så jag känner inte riktigt igen mig i de tips som ges kring SI-förgasaren i andra trådar. Men det kan såklart ha med min egen okunskap att göra.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Stort tack. Jag gillar verkligen sakligheten i båda era tips, samt checklistorna.
Finns det några andra tecken på att kolvringarna behöver åtgärdas än det jag beskrivit?

Och var sitter lufthålen i tanken?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Att kompet är dåligt och motorn svagare än den bör vara är säkra tecken på risiga kolvringar.

/G
BooDaa wrote:Stort tack. Jag gillar verkligen sakligheten i båda era tips, samt checklistorna.
Finns det några andra tecken på att kolvringarna behöver åtgärdas än det jag beskrivit?

Och var sitter lufthålen i tanken?
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det finns ett litet hål i tanklocket som ska släppa in luft.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Något hål i locket har jag inte sett, men jag får väl leta bättre.

Då jag inte har någon referensmaskin så har jag lite svårt att avgöra om den är svagare än normalt, men jag kan säkert be någon mer rutinerad kamrat i stan att ta en provtur. De verkar veta hur det skall vara och är väldigt hjälpsamma :-D
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply